• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sexistisk reklam..

Är detta OK marknadsföring för ett armbandsur?

  • Absolut, skön reklam och skönt armbandsur!

    Röster: 97 59.1%
  • Nej detta är för mycket helt enkelt.

    Röster: 67 40.9%

  • Totala väljare
    164

Hugii

Audemars
bomberg-legs62fa-f26b4.jpg
 

Grovarn

Breitling
Får lite samma vibbar av sån här reklam som när jag snubblar över en överdesignad vinflaska på systemet, dvs; innehållet är förmodligen inget att ha när dom försöker distrahera dig med annat. Det mest åtråvärda på reklambilden ska ju vara produkten!
 

Hugii

Audemars
http://www.cafe.se/studie-sexistiska-man-far-oftare-psykiska-problem/
Något att tänka på om man attraheras av dylik reklam...
Och det finns förmodligen en annan källa att referera till också.
Vad har det med reklamen att göra? :)
I studien klassades 11 olika drag som traditionellt maskulina: behov att vinna, känslomässig kontroll, risktagande, våld, dominans, promiskuitet/playboy-beteende, självförtroende, fokus på jobb, behov att ha kontroll över kvinnor, homofobi och viljan att ha en hög status.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Vad har det med reklamen att göra? :)
I studien klassades 11 olika drag som traditionellt maskulina: behov att vinna, känslomässig kontroll, risktagande, våld, dominans, promiskuitet/playboy-beteende, självförtroende, fokus på jobb, behov att ha kontroll över kvinnor, homofobi och viljan att ha en hög status.
Du postar något som kan tolkas som en sexistisk annons i en tråd som heter Sexistisk reklam. Jag drog den, måhända förhastade slutsatsen att sexistiska män var mer benägna att attraheras av sexistisk reklam och drog mig till minnes att jag, i ett annat sammanhang läst den studie jag nu refererade till och kände att jag ville dela med mig. Bara som lite kuriosa och allmän kunskapshöjare. Så enkelt var det.
 

Hugii

Audemars
Du postar något som kan tolkas som en sexistisk annons i en tråd som heter Sexistisk reklam. Jag drog den, måhända förhastade slutsatsen att sexistiska män var mer benägna att attraheras av sexistisk reklam och drog mig till minnes att jag, i ett annat sammanhang läst den studie jag nu refererade till och kände att jag ville dela med mig. Bara som lite kuriosa och allmän kunskapshöjare. Så enkelt var det.
Kul slutsats.
 

Hugii

Audemars
Är väl inte särskilt off, tycker du?

Sen kan man ju diskutera själva studiens legitimitet, men slutsatsen att nämna den är väl inte särkilt främmande/oförståelig?
Den är lika relevant som att påstå att alla är alkoholister som skriver i en tråd som handlar om alkohol, och sen hänvisa till en studie som säger att alla alkoholister har konsumerat alkohol.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Den är lika relevant som att påstå att alla är alkoholister som skriver i en tråd som handlar om alkohol, och sen hänvisa till en studie som säger att alla alkoholister har konsumerat alkohol.
Jag tror du massupfittat, eller så är det jag som är missuppfattat.
Tror inte det var menat som något personligt påhopp utan snarare uppmärksammande av ett fenomen, att diggar man sån här reklam löper man sannolikt större risk för psykisk ohälsa. Jag menade menade inte det som ett personligt påhopp i alla fall.
 
Senast ändrad:

rillesnille

Panerai
2-Faktor
så trött på feminism, PK-ism och allmänt tjaffs. vem fan bryr sig om lite reklam som någon kan uppfatta som sexistisk?

Tyckte precis som du förut, men det paolo förutsätter är ju att man är i ett sunt förhållande, vilket många många många inte är. Och det är i 999999/1000000 en viss maktbalans som kan skapa osundheten(man kan gissa vilken), vilket gör paolos resonemang helt irrelevant. Om man tänker efter... Det är liksom alldeles för förenklat, svart på vitt, även om jag tror alla vet att så är det inte i verkligheten...
Sen håller jag såklart med om att alla ska få göra vad de vill så länge det inte skadar någon annan.
 

wotan

Rolex
Tyckte precis som du förut, men det paolo förutsätter är ju att man är i ett sunt förhållande, vilket många många många inte är. Och det är i 999999/1000000 en viss maktbalans som kan skapa osundheten(man kan gissa vilken), vilket gör paolos resonemang helt irrelevant. Om man tänker efter...
Sen håller jag såklart med om att alla ska få göra vad de vill så länge det inte skadar någon annan.
Är man i ett osunt förhållande så är det bara att byta partner.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Är man i ett osunt förhållande så är det bara att byta partner.
Fast är det alltid så enkelt tror du? Är det inte lite väl förenklat? Om du sätter dig i någon annans skor?
För dig kanske det är det, men inte för alla? För många är det nog inte så enkelt.
Du tror liksom inte osundheten/skeva maktbalansen/utsattheten osv. försvårar det hela något?

Ska säga att jag tyckte precis som dig förut, men tänker man efter ett tag fattar man att det inte alltid är så enkelt eller svart på vitt...
 
Senast ändrad:

Hugii

Audemars
Jag tror du massupfittat, eller så är det jag som är missuppfattat.
Tror inte det var menat som något personligt påhopp utan snarare uppmärksammande av ett fenomen, att diggar man sån här reklam löper man sannolikt större risk för psykisk ohälsa. Jag menade menade inte det som ett personligt påhopp i alla fall.

(Spec. så till vida du inte är en av de som typ tycker det är ganska nice med reklam som den bomberg här ovan, vilket man inte behöver vara bara för att man skriver i den här tråden. Känns för övrigt inte riktigt som reklam eller märke som tilltalar gemene KS-medlem).

Bomberg-Reklamen är för övrigt ganska power-sunkig, inte så konstigt då heller att klockorna ser ut som smuts :hilarious:.
Vi har nog större preblem idag än den där reklamen. Vi har världens mäktigaste president som säger "grab them by the *****" och han vinner valet. :)

(I övrigt håller jag att reklamen är super-sunkig och personligen har jag aldrig gått igång på sån typ av marknadsföring).
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Vi har nog större preblem idag än den där reklamen. Vi har världens mäktigaste president som säger "grab them by the *****" och han vinner valet. :)
(I övrigt håller jag att reklamen är super-sunkig och personligen har jag aldrig gått igång på sån typ av marknadsföring).
Sant att större problem finns! Men man ska inte underskatta hur stor impact reklam(i allmänhet visserligen) faktiskt har på samhället och kulturen... (se jultomten & coca-cola, eller varför inte rolex som symbol etc.)
 
Senast ändrad:
Topp