• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sheffield bezel ring

Per Ost

Basic
Hej,

Jag har nyligen köpt en Sheffield (se bild). Klockan har fin patina men samtidigt skulle jag vilja "snygga" till bezel ringen och önskar gärna hjälp från er på Klocksnack:

1. Jag har letat efter en bezel ring på nätet till klockan men hittar ingen. Fråga - går den att få tag i en "ny" ring?
  2. Går det att renovera ringen? Vem gör i så fall det?
Hoppas att någon/några av er kan ge mig vägledning/ Per
IMG_1400 kopia.jpg

Vägledningen du får är.....hands off...du hittar ingen ny och ska då rakt inte renovera! Den är kool som den är och bär på mången hemlighet........låt inte det försvinna......

Om någon ger sig på bezeln kommer den antingen se för ny ut eller som en påse skridskor.....

Hej Davvan,

Tack för respons - köper absolut din vägledning.

Här kommer en till fråga:

Jag är lite frågande varför det självlysande på urtavlan för timmarna är gult men grönt för visarna. Exempel - jämför timvisaren med markeringen för t.ex. kl. 10 i ovanstående bild. a) Är det medvetet av tillverkaren - och i så fall varför? b) kan visarna vara bytta? c) finns någon annan förklaring?

Hoppas på ny hjälp/feed-back/ Per

Hej Davvan,

Tack för respons - köper absolut din vägledning.

Här kommer en till fråga:

Jag är lite frågande varför det självlysande på urtavlan för timmarna är gult men grönt för visarna. Exempel - jämför timvisaren med markeringen för t.ex. kl. 10 i ovanstående bild. a) Är det medvetet av tillverkaren - och i så fall varför? b) kan visarna vara bytta? c) finns någon annan förklaring?

Hoppas på ny hjälp/feed-back/ Per
Håller med Davvan. Låt vridringen vara. Ny vridring på gammal klocka ser ofta fel ut.

Troligtvis har visarna fått ny lysmassa nån gång under årens lopp och urmakaren bemödande sig ej att försöka matcha färgen.
På en del klockor åldras lysmassan på tavlan olika och får olika nyanser.

Tillbaka
Topp