• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Shogun service eller sälja?

Sälja

  • och laga först

    Röster: 5 62.5%
  • sälj som defekt/behov av service

    Röster: 3 37.5%

  • Totala väljare
    8

barnefko

Omega
Hejsan.

Jag är stolt ägare av en 2013 SBDC007 aka ”Shogun”

Jag märkte nu att den börjar gå sakta och att den nog är i behov av en service. Det som oroar mig dock är att kronan börjar gå trögt när jag skruvar in den samt att det är rätt så svårt att skruva loss den när jag ställer in tiden mm.

Min Fråga:
Jag bär huvudsakligen min Damasko DC66 som jag fick två år sedan så att Seikon numera ligger i klocklådan. Nu slog mig tanken att ev. sälja min gamle vän.
Men: Är det värd det? En service kostar minst 1000-1500 till 2000,- och problemet med kronan kommer antingen att bli dyrt att laga eller minskar värdet ordentlig.
Tror ni att jag hellre ska laga och sälja sedan, eller sälja den direkt med hänvisning till att den behäöver servas/lagas? Hur gör ni när ni säljer klockor som har använts en del och är i behov av service??
 

Bilagor

  • 1379CC02-2293-49DF-8CC0-42A99123BE7C.jpeg
    1379CC02-2293-49DF-8CC0-42A99123BE7C.jpeg
    298.6 KB · Visningar: 2

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
För mig är det fullständigt ointressant att köpa något som är defekt eller i uppenbart sevicebehov. Jag vill också att det ska kännas bra i magklumpen när jag säljer något, så båda mina Omegor servades för ca 6k precis innan dom såldes.

Buddhaliscious säger laga först (om det är ekonomiskt försvarbart).
 

barnefko

Omega
Hej igen.
Jag har lämnat in klockan hos urmakare hör i umeå ich fått förslag på 3500,- SEK för usärplockning ich service.
Vad tycker ni jag ska göra?
Jag har inte fått tag på ett 6R15 verk på cousins heller.

Vet ni ngn bra urmakare som ev. vill ha mindre betald? 3500 är ju nästan halva kostnaden som jag betalde för klockan.....

Eller så ha ni kanske bra tips hur jag kan få tag i ett verk som passar?

Skulle verkligen vara tacksn för förslag....
 

DrKlocka

Audemars
Hej igen.
Jag har lämnat in klockan hos urmakare hör i umeå ich fått förslag på 3500,- SEK för usärplockning ich service.
Vad tycker ni jag ska göra?
Jag har inte fått tag på ett 6R15 verk på cousins heller.

Vet ni ngn bra urmakare som ev. vill ha mindre betald? 3500 är ju nästan halva kostnaden som jag betalde för klockan.....

Eller så ha ni kanske bra tips hur jag kan få tag i ett verk som passar?

Skulle verkligen vara tacksn för förslag....
Skulle inte rekommendera att byta verk på egen hand om du inte har tillräcklig erfarenhet. Det är inte kul att köpa en klocka där någon amatör bytt verk och lyckats skada urtavla, visare och lämnat damm och textilfibrer på insidan av uret.
Men om du har bra verktyg och erfarenhet är det ett vettigt alternativ.
 
Topp