• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SIHH 2017 - The Tråd!

Scipio

Patek
2-Faktor
Bara jag som tycker att Panerai har identitetskris? Vill de vara dressiga klockor eller vill de vara dykare. Gissar att de där två, om man bortser från den trista fakepatinan på lumen, kommer att vara för stora för att vara dressklockor men ha en WR på 30 m.
Panerai har alltid haft två tydliga linjer, dykare och dress. Däremot har de lanserat modeller i kvalitetsklassen under den de gjort sig kända för, men det kanske finns en marknad för budgetmodeller. Jag kan tycka det är lite roligt att de vågar testa marknaden med lite mer vågade modeller. Hellre det än att allt står helt still.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Panerai har alltid haft två tydliga linjer, dykare och dress. Däremot har de lanserat modeller i kvalitetsklassen under den de gjort sig kända för, men det kanske finns en marknad för budgetmodeller. Jag kan tycka det är lite roligt att de vågar testa marknaden med lite mer vågade modeller. Hellre det än att allt står helt still.
Dressur från Panerai?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Radiomir, de flesta klarar 100 m. Det är bara de senaste som bara klarar 30 m, som t ex JLC.
Dock inget dressur...

panerai_3646_260818_eppli.jpg
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Missförstå mig inte, jag gillar verkligen Panerai. Däremot tycker jag att det är fullständigt förkastligt att sälja dykarklockor med 30 m.
Håller med om att 3 ATM suger men jag förstår samtidigt att de försöker locka nya kunder med en något tunnare modell.

Avstod själv från att köpa en 674 just pga detta.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är en relevant frågeställning för när jag googlar på dress och bilder kommer det mest upp klänningar. Varifrån kommer egentligen uttrycket och har vi olika definitioner på vad ett dressur är?
audrey-red-polka-dot-swing-dress-p41-15865_zoom.jpg
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Finns väl ingen allmängiltig definition men jag skulle säga att den är för stor för att räknas som dressur. Att den sedan fungerar bra till kostym och vid mera dressade tillfällen säger jag inte i mot.
Tycker inte storleken har så mycket med saken att göra, snarare hur boetten är utformad, om det finns någon vridning osv. Tycker helt klart att Radiomir platsar som dressare :)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tycker inte storleken har så mycket med saken att göra, snarare hur boetten är utformad, om det finns någon vridning osv. Tycker helt klart att Radiomir platsar som dressare :)
Ska man vara lite konservativ så är storleken ganska så avgörande, jag skulle säga max 40mm men vill man vara riktigt konservativ så är det snarare 38mm och inte för tjock. Sedan ska det vara ganska så ren tavla, gärna på läder och i en ädelmetall. Tror att det är en ganska så allmän definition av en dresser men det är egentligen en oviktig diskussion, vill man ha en sport/dykarklocka till kostym så är det bara att köra på det :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ska man vara lite konservativ så är storleken ganska så avgörande, jag skulle säga max 40mm men vill man vara riktigt konservativ så är det snarare 38mm och inte för tjock. Sedan ska det vara ganska så ren tavla, gärna på läder och i en ädelmetall. Tror att det är en ganska så allmän definition av en dresser men det är egentligen en oviktig diskussion, vill man ha en sport/dykarklocka till kostym så är det bara att köra på det :)
Då har vi en rätt likvärdig syn på vad en dressare är, förutom just storleken :)

På en karl med rejäla underarmar kan 40 mm se ut som att han lånat hustruns klocka och då är det tur att det finns lite större modeller att tillgå :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Då har vi en rätt likvärdig syn på vad en dressare är, förutom just storleken :)

På en karl med rejäla underarmar kan 40 mm se ut som att han lånat hustruns klocka och då är det tur att det finns lite större modeller att tillgå :)
Det lär ju vara ett icke-bekymmer dock. Tror att en 40mm-klocka skulle passa utmärkt även på Arnolds handled även om han nu kan bära upp riktigt stora klockor. För resten av befolkningen är man nog alldeles för överviktig om 40mm framstår som för litet...
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det lär ju vara ett icke-bekymmer dock. Tror att en 40mm-klocka skulle passa utmärkt även på Arnolds handled även om han nu kan bära upp riktigt stora klockor. För resten av befolkningen är man nog alldeles för överviktig om 40mm framstår som för litet...
Av egen erfarenhet kan jag säga att den totala kroppsvikten har väldigt lite med handledernas storlek att göra.
 

MånsT

Rolex
Montblanc nästa ut att presentera nyhet inför SIHH. Måste säga att det är imponerande prylar; monopusher-kronograf i brons med ett ruskigt fint finisherat och vackert urverk ursprungligen från Minerva. Limiterad till 500 exemplar och med en prislapp på saftiga 27500 EUR.

IMG_6873.JPG
IMG_6874.JPG
IMG_6875.JPG
IMG_6876.JPG


https://www.hodinkee.com/articles/f...r-limited-edition-in-bronze-live-pics-pricing
Känns helt fel med den typen av klocka i brons. Någon typ av guld eller platina hade varit bättre i mina ögon.
 

nissehult

Patek
2-Faktor

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Montblanc nästa ut att presentera nyhet inför SIHH. Måste säga att det är imponerande prylar; monopusher-kronograf i brons med ett ruskigt fint finisherat och vackert urverk ursprungligen från Minerva. Limiterad till 500 exemplar och med en prislapp på saftiga 27500 EUR.

IMG_6873.JPG
IMG_6874.JPG
IMG_6875.JPG
IMG_6876.JPG


https://www.hodinkee.com/articles/f...r-limited-edition-in-bronze-live-pics-pricing
Snygg, men den kronografen lär man väl starta av misstag ett par gånger varje dag. Eller måste man göra något mer än att trycka på knappen?
 

Oew

Rolex
Inte långt kvar nu! Hört en del rykten om AP och vad som ska komma, snackas om keramisk länk, nya 44mm offshore och kanske mest intressant en ny roc (kanske med in-house verk) vilket isåfall skulle gå emot det VD'n berättade i intervjun...
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Inte långt kvar nu! Hört en del rykten om AP och vad som ska komma, snackas om keramisk länk, nya 44mm offshore och kanske mest intressant en ny roc (kanske med in-house verk) vilket isåfall skulle gå emot det VD'n berättade i intervjun...
Du menar det där om att AP bara har någon enstaka inhouse-chronograph?

Ser fram emot vad AP kommer att presentera! :)
 
  • Like
Reactions: Oew

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Inte långt kvar nu! Hört en del rykten om AP och vad som ska komma, snackas om keramisk länk, nya 44mm offshore och kanske mest intressant en ny roc (kanske med in-house verk) vilket isåfall skulle gå emot det VD'n berättade i intervjun...
Mm, mycket intressant gällande ROC:n.. Har ju hittills varit lite tvilling till VC OSC urverks- och prismässigt. Färsk ny VC med grymt inhouse; hänger AP på? Givetvis förutsätter det att arbetet redan pågått i flera år, men spännande iaf..
 
Topp