• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sinn 104 vs Hamilton Seaview

1965ek

Patek
2-Faktor
Hej,

Har inget bättre för mig än att recensera den Sinn 104 jag köpte igår. Min tanke är att den skall ersätta min Hamilton Seaview så jag ger mig på en liten jämförelse mellan dom två. Listpriset på båda är ca 10k men Hamilton Seaview går att hitta någon tusenlapp billigare på nätet. (Finns även en kvartsvariant)

Diameter utan kronan är 41mm för Sinn och 42mm för Hamilton. Upplever trots detta att Sinn tar mer utrymme på handleden och betydligt tooligare, sannolikt beroende på dels en tjockare boett (11,5mm vilket i sig är helt i sin ordning) och dels en betydligt bredare vridring. Trodde det skulle vara tvärtom när jag läste specen. Storleken på klockorna passar mig bra (18cm handled) och är precis rätt enligt min personliga uppfattning. För mer detaljer finns länkar till respektive klocka nedan.

Plus för Hamilton...
Sitter lägre och bekvämare mot handleden.
Är dressigare och fungerar bättre som enda klocka om man vill vara OWG.
120 klick på vridringen (mot 60 för Sinn)
Vridring som räknar tiden framåt. (Ej nedräkning)
Billigare begagnad
http://www.hamiltonwatch.com/collection/american-classic/jazzmaster/seaview-day-date-auto/h37565131

Plus för Sinn...
Något högre kvalitet på detaljarbetet
Är tooligare och fungerar bättre som komplement till andra klockor.
Mer dekorerat urverk
Distinktare och bättre vridring
Skruvkrona och 200 mot 100 meter vattentät
Betydligt bättre antireflexbehandling. (Se bild med likvärdigt förhållande)
Bättre lume (Se suddig bild efter likvärdig tid i fönstret)
Bättre andrahandsvärde
http://www.sinn.de/en/Modell/104_St_Sa_I.htm


Sen finns det såklart subjektiva åsikter om uteende men det låter jag alla bedömma själva. Jag kommer att släppa min Hamilton mest av skälet att de är ganska lika och att jag kommer komplettera med andra alternativ för variation och då passar Sinn bättre. Annars bra klockor båda två.


Hamilton högst upp
IMG_0414.JPG

IMG_0412.JPG

Se skillnaden där Sinn räknar ned tiden och Hamilton tvärtom
IMG_0411.JPG

Sinn till höger med betydligt bättre AR
IMG_0410.JPG

Sinn till vänster med betydligt bättre lume
IMG_0416.JPG
 

Bilagor

  • IMG_0409.JPG
    IMG_0409.JPG
    100.4 KB · Visningar: 62
Senast ändrad:

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Tack för den.
Trevliga klockor och trots att jag har en soft spot för Hamilton hade jag också valt Sinn i det här fallet.
 
Topp