• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sinn 556

Sonos

Omega
Hej!

Blivit intresserad av Sinn och då gäller det främst 556 (kanske 856). Någon som har en av dessa modeller och kan skriva en rad? Antar att 556 är Sinns "entry-level" klocka? Får jag mycket mer klocka om jag betalar 500 euro mer och köper en 856 istället för 556?
 

Knight

Cartier
Är ingen expert på Sinn, men ser ingen större skillnad på modellerna (utöver den uppenbara designen). Den ena kör ett ETA-verk, den andra Sellita. Den ena tål magnetfält bättre. Är dessa två parametrar värda 500 euro extra? Inte i min bok, men jag tycker att 856:an är snyggare och hade av den anledningen övervägt den.
 

Paman

Breitling
Har också varit intresserad av 556 en tid men oroar mig att den kommer att upplevas liten.... hur upplevs 38,5 mm? Vad säger ni som har testat den, bärs den "liten" eller "stor" på 19-cm-handleder?
856 kanske hade varit bättre med sina 40 mm?
Har försökt lägga de skalenligt sida vid sida på bilden, bilder tagna från sinn.de
 

Bilagor

  • sinn_556_856.jpg
    sinn_556_856.jpg
    36.9 KB · Visningar: 230

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sinn är lite luriga. Det kan skilja i ytbehandling och andra specifikationer. Kolla under respektive modell vad de använt för metoder. Hade en Sinn 104, vilken det egentligen inte var något fel på förutom att jag inte gillade känslan i vridringen. Fördelen och nackdelen med Sinn är att de är så sjukt cleana. Kvaliteten har väl ingen någonsin ifrågasatt.
 

Sonos

Omega
Sinn är lite luriga. Det kan skilja i ytbehandling och andra specifikationer. Kolla under respektive modell vad de använt för metoder. Hade en Sinn 104, vilken det egentligen inte var något fel på förutom att jag inte gillade känslan i vridringen. Fördelen och nackdelen med Sinn är att de är så sjukt cleana. Kvaliteten har väl ingen någonsin ifrågasatt.


Det är precis det som tilltalar mig, att det är så sjukt cleana med gedigen kvalité (enligt andra). Efter att ha bläddrat igenom passaround-tråden så känns det fortfarande som ett bra köp, även fast det till och från verkar som att visa tröttnade på klockan efter ett tag (?)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är precis det som tilltalar mig, att det är så sjukt cleana med gedigen kvalité (enligt andra). Efter att ha bläddrat igenom passaround-tråden så känns det fortfarande som ett bra köp, även fast det till och från verkar som att visa tröttnade på klockan efter ett tag (?)
Som endaklocka tror jag man tröttnar rätt fort på en standardSinn, men som komplementklocka tror jag det funkar. Jag tröttnade efter en dag. :D
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Har också varit intresserad av 556 en tid men oroar mig att den kommer att upplevas liten.... hur upplevs 38,5 mm? Vad säger ni som har testat den, bärs den "liten" eller "stor" på 19-cm-handleder?
856 kanske hade varit bättre med sina 40 mm?
Har försökt lägga de skalenligt sida vid sida på bilden, bilder tagna från sinn.de

Jag köpte den 556i som passerade runt i passaroundtråden. Den finns i Malmö-Lund-området om du är intresserad av att klämma på den... Skicka ett PM.

Jag har haft min i ca 1 vecka och jag är nöjd. Jag tycker inte den upplevs som för stor (eller för liten), men det beror givetvis på vad man tycker om och hur man ser ut. 856 är något större, och har en del andra funktioner/features. Som man kan se på bilderna från sinn.de så verkar skillnaden vara ganska stor...tycker jag i alla fall.

Jag kan varmt rekommendera sinn och 556i, men saknar ibland länk till den. Det är inte ofta sinn dyker upp här, och när de gör det brukar det gå snabbt. Hade jag köpt nytt hade jag varit sugen på att prova en 856S (PVD-behandlad) med länk. Ny länk till min kostar ca 2800:- från sveriges enda AD i sumpan.

Frågor? Let em come.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Notera skillnaderna mellan 556I och 556A. Min (556I) har lite större datum placerat kl 3 och en tavla utan arabiska siffror.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad tröttnade du på? yonsson
Själv tycker jag de ser fantastiska ut men möjligen en aning sterila. Kanske ett tyskt drag...
Bristen på detaljer sabbade det för mig. Det skiljer ju såklart mellan olika modeller, men jag tycker inte varesig tavlan eller visarna höll någon hög nivå på finish utan jag upplevde dem som väldigt basic. En clean klocka behöver ha detaljer som väger upp tycker jag. Fina index, spännande struktur på tavlan, fint fasade visare eller logga/text med extra bra finish. Det hade inte den jag ägde (enligt mig) utan den var mest basic och tråkig. Detsamma gällde boetten vilken var helt högglanspolerad. Inga roliga fasningar eller övergångar mellan putsat och polerat.

DSC_0453_zps357f7f4f.jpg

DSC_0456_zps6059ee82.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hmmm, du säger alltså att finishen är dålig? Jag tänkte mig att Sinn var rätt duktiga på den fronten. Eller menar du bara att det är "trist" finish?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hmmm, du säger alltså att finishen är dålig? Jag tänkte mig att Sinn var rätt duktiga på den fronten. Eller menar du bara att det är "trist" finish?
Trist, inte dålig. 104 hade varit roligare om fasningarna varit polerade och resten borstat (exempelvis). Det blir lätt ett platt utseende om hela boetten har samma struktur. Hur 556 är live minns jag inte då det var några år sedan jag klämde på en. Men det är ju en smaksak såklart. Vissa trivs bra med den industriella finishen. Tycker Sinn ska hålla sig till dykarklockor och kronografer. Sinn U2 upplevde jag som grym när jag klämde på den.
 

JayJay

Rolex
Ja du får mkt mer klocka för pengarna med en 856: tjockare länk, bättre urverk, TEGIMENT behandling och avfuktningskapsel. Lätt värt pengarna. Själv valde jag 556i på utseende.
 

Sonos

Omega
Yonsson, tack för svaret. Tanken är att det ska vara en komplimentsklocka till min sub no date.

Kejsaren, faktum är att det är bilden när du har handen på ratten som väckte mitt ha begär. Antar att du la upp den ungefär när du införskaffade klockan? :D Tack för erbjudandet, håller hus i Stockholm så lite långt att åka för att klämma lite, tyärr. Och det är 556I som jag är sugen på!


Orkar inte lägga upp en köpesannons men om någon med en 556I kikar in på denna tråd och är sugen på att sälja så PMa gärna! (jag hoppas detta inte bryter mot reglerna :angel:)
 

Sonos

Omega
Ja du får mkt mer klocka för pengarna med en 856: tjockare länk, bättre urverk, TEGIMENT behandling och avfuktningskapsel. Lätt värt pengarna. Själv valde jag 556i på utseende.


Ja, jag tycker 556I ser bättre ut och för mitt ändamål så behöver jag inte 856 utan kan gå på utseendet. Så trots att 856 är mer värd pengarna så känns det bättre att köpa en klocka som jag gillar att titta ner på.

Ska läsa din recension när jag kommer hem från jobbet, nu orkar jag inte vara kvar! :shifty: :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du får väl knalla in på Erikssons urhandel i STHLM. De ska ju ha samma priser som Sinn nu.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Möjligt StrawberryFields , men det handlar om olika kategorier av klockor också. Dykarklockor och "militärklockor" passar med matt finish och rena tavlor. Vardagsklockoan får gärna ha lite mer liv i sig imho.
 

SLEEPY

Omega
Jag har båda.

556i på länk och 856 på Hirsch läder.

Som någon annan skrev 556i är en klean men no nonsens dressare. Bär otroligt skönt på länk. Och är i mina ögon snyggast så.

856 är mer en toolig banger! Mer finesser men samtidigt enkelt allround.

Båda har sina sidor och är i mina ögon svåra att ignorera. Även som Sinn som märke är sexigt ohett!

Min 556i kan möjligen vara till salu inom kort. Men jag lägger ut en säljes om det blir så. Är i nyskick uttagen i somras.

M
 
Topp