• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sinn 856 S UTC

Sten

Cartier
Recension Sinn 856 s UTC

IMG_4302.JPG


Lite fakta:

40mm Rostfritt stål, med "black hard coating" baserad på Sinns tegiment-teknik
Urverk: ETA 2893-2, två tidszoner
Stöttålig: (skall klara ett fall från en meters ner i ett trägolv)
Anti-magnetisk till 80 000A/m
Safirglas
200WR
Ar-Dehumidifying Technology enhances functional reliability and freedom from fogging
Tre års garanti
Pris: 1790€ med silikonband och stora claspen

Bakgrund till köp: Var i valet och kvalet på om jag skulle satsa på en Omega AT eller Rolex OP då jag inser att båda dessa pjäser är "rätt" dyra. Har en längre tid sneglat på just en Sinn 856 s UTC, problemet har dock varit att det kändes som en chansning att beställa något som man inte har sett i verkligheten. Efter en hel del googlande på bilder blev jag övertygad om att det var värt en chansning. Så beställningen gjordes, varpå jag fick svar från Sinn att klockan inte finns i lager utan skulle levereras om ca 4-6 veckor. Oliiiiiligt....

Väl framme på mitt köksbord fick jag äntligen öppna paketet. Det första intrycket är mycket gott, den är bättre i verkligheten än på bild. Fantastiskt! Då man gör en recension spelar det ju naturligtvis roll vilka övriga klockor man har som "jämförelseobjekt". Klockor i min samling som är värt att nämnas är Certina DS Podium, Rolex 14060M samt en Seiko 5. Jag köper mina klockor nya och brukar behålla dem. Är således verkligen ingen flippare.


Urverk och tidshållning: Under huven finns då ett ETA 2893-2. Det som jag reagerat på är att man hör rotorn rätt bra. Urverket i sig är väl ett helt vanligt osexigt ETA, men som gör sitt jobb. Jag har varit lite missnöjd med gångavvikelsen, i början låg den på +10-13s/dag vid användning. Jag kollade med Sinn angående detta och fick som svar att den är inom marginalen, som är 0-15s/dag. Sinns klockor skall dock inköras i åtta veckor innan den når normal avvikelse. Det har nu passerat. Jag har nu roterat Sinn och Rolex varannan dag i en tid, och kan nu konstatera att avvikelsen ligger på +5s/dag. Helt klart godkänt alltså. Har inte maniskt kollat avvikelsen nu som i början, men den går saktare om den ligger stilla jämfört med om den är på handleden. Man får en finjustering från Sinn som innebär 0-6s/dag, detta informerades inte jag om vilket jag tycker är lite tråkigt eftersom jag antagligen skulle ha valt detta. Det går att göra i efterhand för 70€. Eller så tar man den till sin lokala urmakare, men då upphör garantin att gälla.


Boett och krona: Boetten mäter 40mm och är 11mm tjock. För mig med små handleder funkar storleken mycket väl, den sitter rätt lågt och känns väldigt smidig. Jag valde ju den lite dyrare varianten som är helsvart "black hard coating" ungefär som PVC (rätta mig om jag har fel). Det ger klockan en mycket tuffare uppsyn jämfört med originalet, tycker jag. Efter ca två månaders användning har jag inte ännu lyckats repa boetten.


Tavla och visare: En flygare skall ju vara lättavläst och tydlig. Det är precis just det den är. Stora vita visare på en tydlig tavla gör den helt enkelt lättavläst i alla vinklar. Det som kan röra om det lite är UTC-visaren som även har en egen "tidsskala", men detta är en vanesak. Jag gillar speciellt UTC-visarens gula detalj, i vissa ljus och vinklar blir den riktigt vacker. Datumet sitter klockan 4 och även det är lättavläst utan krusiduller. Lumen är bra, tim- och minutvisaren, femminutersmarkörerna, samt siffrorna 3,6,9,12 är alla som ett självlysande kärnkraftverk. Det som kan störa mig lite är att det känns som om safirglaset lättare jämfört med övriga klockor samlar på sig fettfläckar, orsaken till detta okänd för mig...eller så är det bara inbillning...


Band och clasp: Man har ju en del valmöjligheter vad gäller olika bandaltenativ. Jag valde att köpa modellen med ett silikonband och en stor clasp. Dessutom beställde jag med ett läderband med butterflyclasp. Orsaken till att jag inte ville ha länk var helt enkelt visuella, jag tycker inte att klockan gör sig lika bra på länken. Jag har endast testat klockan på silikonbandet, av den orsaken att jag inte velat ta av det. Det är riktigt skönt och perfekt på sommaren då man hoppat i plurret för att svalka sig. Det som stör mig lite är att bandet lätt drar till sig damm, men det kan jag leva med för som sagt, det är riktigt bekvämt. Claspen skulle egentligen behöva få en egen tråd ☺. Den kostar 220€ om man köper den separat, högt pris ja! Men men, den är väldigt gedigen och välgjord. Jag kan starkt rekommendera den till er som funderar på att köpa! Claspen har dykarförlägning om man plötsligt skulle bli dyksugen.


Ar-Dehumidifying Technology: Detta känns för mig lite overkill och jag har således inte riktigt kunskap om det. MEN: med denna funktion skall man undvika att få fukt inuti klockan. Detta å sin sida skall ge längre livslängd åt oljorna i verket. Visuellt syns funktionen både på tavlan och i boetten. Ni som är intresserade av Sinns tekniska briljans kan läsa mera här: http://www.sinn.de/en/Ar-Dehumidifying_Technology.htm


Helhetsintryck: Jag kan mycket väl rekommendera klockan. Den känns gedigen och välbygd på alla sätt. Dessutom är den ju riktigt snygg, vilket för mig är det viktigaste. Det är enligt min mening en riktig kameleont. Samtidigt som den ger ett väldigt tufft intryck kan den vara näst intill elegant. Med silikonbandet passar den perfekt på stranden.
Jag vill sticka ut hakan och påstå att det är den ultimata semesterklockan: GMT-visare så du kan hålla koll på tiden hemma, ingen vridning (man slipper sand i vridningen som alla dykarklockor får), 200WR och så är går den under radarn för eventuella tjuvar som är på jakt efter Rolex eller andra dyrgripar.

Sätter man läderbandet på kunde den ju nästan vara med på Nobelfesten ☺ Så den erbjuder många användningsändamål. Sinn som märke får väl inte direkt några intresserade att höja på ögonbrynen, vilket jag endast ser som något positivt.

Vad gäller prisvärdhet är det en relativ sak. Sinn lär ju hålla priserna rätt bra, så något dåligt köp kan det väl inte ses som. Jag ångrar inte köpet och kan helt klart rekommendera den till er som går i köptankar!

Bifogar några bilder som thumbnails.

Tack för mig.


IMG_4302.JPG IMG_4301.JPG IMG_4295.JPG IMG_4275.JPG IMG_4278.JPG IMG_4272.JPG 2014-07-25 14.46.43.jpg
 

JayJay

Rolex
Tack för en trevlig recension Sten . Riktigt fin klocka. Har själv i omgångar funderat på den vanliga 856:an alt Vanliga UTC:n. På pappret riktigt prisvärda klockor och enligt min erfarenhet av Sinn tror jag inte att jag skulle bli besviken.
 

Roger.SWE

Omega
Tack för en mycket trevlig Sinn-recension.

Jag är själv sugen på en Sinn 857 (vanlig silver utan UTC) och har nu varit det en tid. Jag tänker köpa 857:an på länk plus ett svart och ett grönt siliconeband Tyvärr så har dom bytt urverket. Från ETA 2892-2 till ett Sellita SW300.

Vad tycker du/ni? Ska jag köpa en ny 857:a av den gamla ETA 2892-2 versionen från Tyskland? Eller en Sellita SW300 i Sverige?

/Roger
 

JayJay

Rolex
Tack för en mycket trevlig Sinn-recension.

Jag är själv sugen på en Sinn 857 (vanlig silver utan UTC) och har nu varit det en tid. Jag tänker köpa 857:an på länk plus ett svart och ett grönt siliconeband Tyvärr så har dom bytt urverket. Från ETA 2892-2 till ett Sellita SW300.

Vad tycker du/ni? Ska jag köpa en ny 857:a av den gamla ETA 2892-2 versionen från Tyskland? Eller en Sellita SW300 i Sverige?

/Roger
Ärligt talat så tror jag inte det är NÅGON skillnad mellan dessa förutom varumärket. I a f finns det inget skrivet om det (som jag hittat). Dock många som önskar att det är skillnad. Sellita levererar ju många av delarna till ETA.
 

Sten

Cartier
Tack för en mycket trevlig Sinn-recension.

Jag är själv sugen på en Sinn 857 (vanlig silver utan UTC) och har nu varit det en tid. Jag tänker köpa 857:an på länk plus ett svart och ett grönt siliconeband Tyvärr så har dom bytt urverket. Från ETA 2892-2 till ett Sellita SW300.

Vad tycker du/ni? Ska jag köpa en ny 857:a av den gamla ETA 2892-2 versionen från Tyskland? Eller en Sellita SW300 i Sverige?

/Roger


Gällande urverket hade jag inte brytt mig nämnvärt. Utan desto större kunskap om Sellita antar jag att de båda urverken är rätt likvärda.
 

Ingeröd

Omega
Tack för bra recension! Har varit bra sugen på en sådan där (fast på länk) ett tag nu, så personliga synpunkter var väldigt välkomna.

Har två Sinn sedan tidigare (EZM 2 och 140 St), och tycker de ger väldigt mycket för pengarna.
 

SSL

Audemars
Tack! Perfekt. Går själv i tankarna på just denna modellen under 2015 alt i början av 16. Har du kvar den? Fortfarande nöjd o belåten?
 

Sten

Cartier
Tack! Perfekt. Går själv i tankarna på just denna modellen under 2015 alt i början av 16. Har du kvar den? Fortfarande nöjd o belåten?

Japp, jag har den kvar - skall försöka att inte sälja den heller :) . Jag gillar den starkt, inte någon klocka som man ser varje dag direkt.
 

Fahn

Breitling
Varför läser jag dessa recensioner?
Som om listan av klockor jag bara måste ha, var för kort innan.

Tack för god info.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Bra recension! Har ganska nyligen blivit med Sinn (556a) och jäklar, här snackar vi bang for the buck.
 
Topp