• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sinn fundering igen

bredbud

Omega
Har under en tid funderat på en Sinn U1 som en beater, men ju mer jag tittar på utbudet desto mer intresserad blir jag av deras UX modell. Kanske tröttnar man på de något "klossiga" visarna på U1:an med tiden, UX har betydligt mer eleganta visare. Sen var det ju det där med quartz förstås, personligen har jag inget emot det på en eller ett fåtal klockor. Tycker det är rätt skönt att bara kunna rycka en klocka från boxen emellanåt utan att behöva ställa tiden varje gång. Någon som har testat en UX och kan bidra med lite input? Vad jag förstår är det ju ingen "dussin-quartzare" utan ett riktigt bra verk (Temperature-stabilized chronometer quartz movement ETA 955.652). Den är dessutom oljefylld, vilket jag tror (enbart?) har med vattentätheten att göra. Pros & cons modellerna emellan, någon??

//M
 

Patrik Sinn

Cartier
2-Faktor
På jobbet behöver jag en mer dressad klocka så på dagtid månd-fred kör jag på sinn 556. Så fort jag kommer hem byter jag både kläder och klocka. Jeansen och ux åker på. Har ingen erfarenhet av u1 men visst är det skönt att slippa ställa klockan. Kan dock rekommendera att köpa till gummit, fantastiskt skönt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har bara klämt på den lite, men läst väldigt mycket om den eftersom jag är/har varit sugen på en UX.

Det jag kommit fram till än så länge är:
+ Cirka 7 års "batteritid"
+ Väldigt exakt
+ Kvallen ska tydligen vara bra
+ Man kan hitta beggade ganska billigt om man letar internationellt

* Behöver skickas till Sinn för service. Den är dock relativt billig i förhållande till vad man får. 2700kr läste jag en offert på förra veckan och då ingick översyn, batteri, ny urtavla, nya visare, olja, frakt, arbete. De ska vara väldigt smidiga och snabba att arbeta med.
- Tidiga årsmodeller blev missfärgade. Dessa har dock fått ny olja och nya delar så problemet ska inte finnas längre.
- Sekundvisarens rörelser ska tydligen ha en "studseffekt" som vissa kan uppleva som negativt.
 

bredbud

Omega
yonsson skrev:
Jag har bara klämt på den lite, men läst väldigt mycket om den eftersom jag är/har varit sugen på en UX.

Det jag kommit fram till än så länge är:
+ Cirka 7 års "batteritid"
+ Väldigt exakt
+ Kvallen ska tydligen vara bra
+ Man kan hitta beggade ganska billigt om man letar internationellt

* Behöver skickas till Sinn för service. Den är dock relativt billig i förhållande till vad man får. 2700kr läste jag en offert på förra veckan och då ingick översyn, batteri, ny urtavla, nya visare, olja, frakt, arbete. De ska vara väldigt smidiga och snabba att arbeta med.
- Tidiga årsmodeller blev missfärgade. Dessa har dock fått ny olja och nya delar så problemet ska inte finnas längre.
- Sekundvisarens rörelser ska tydligen ha en "studseffekt" som vissa kan uppleva som negativt.

Lutar mer & mer åt en UX. Tips på siter där man hittar beggade till bra pris? Har kollat runt lite (bl a Chrono24) men tycker utbudet är verkar sparsamt?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hänger en del på TZUK. De dyker upp där lite då och då. De kräver ju dock 50 inlägg för att man ska kunna se köp/sälj. Är du inte medlem där, så kolla WUS, SCWF och thewatchsite.

Alla ovannämnda är alltså forum och inga rena säljställen.
 

bredbud

Omega
yonsson skrev:
Jag hänger en del på TZUK. De dyker upp där lite då och då. De kräver ju dock 50 inlägg för att man ska kunna se köp/sälj. Är du inte medlem där, så kolla WUS, SCWF och thewatchsite.

Alla ovannämnda är alltså forum och inga rena säljställen.

Tack för infon. Är inte SCWF och thewatchsite samma ställe? Wus kan man ju alltid hålla ett öga på men tzuk är ju inte för en vanlig dödlig ännu ;)
 

carlanton

Audemars
Sekundvisaren på den de har i Sundbyberg hoppar framåt två gånger varannan sekund. Det brukar väl vara en indukator för batteribyte? Kul att inte lyckas sälja en klocka på 7 år... Inte konstigt med deras priser, å andra sidan.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Om du föredrar UX-visarna är det ju självklart en sån du ska ha. Hade gärna sett att min U1:a vore oljefylld, även om det hade varit på bekostnad av det mekaniska verket (som ändå bara är ett väldigt vanligt ETA-verk). Däremot hade jag inte valt bort legovisarna. Smaken är som baken...en del har jättemycket, andra nästan ingen alls :)
 
bredbud skrev:
Lutar mer & mer åt en UX. Tips på siter där man hittar beggade till bra pris? Har kollat runt lite (bl a Chrono24) men tycker utbudet är verkar sparsamt?

Om du vill köpa ny via AD så gå förbi eller ring Erikson Urhandel i Sundbyberg, dom kan säker fixa ett bra pris till dig om du är intresserad...
 
Topp