• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sinn på kaplans

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Ok, good to know.
Har aldrig köpt från kaplans men då vet jag att man får göra lite research innan man vågar buda på deras grejor.

Trodde de hade plåtkoll på värdet då många säljer sina klockor med just "värderings intyg" från kaplans.
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Sinn på kaplans

Inte heller glömma att de kör med något märkligt omvänt provisionssystem där köparen betalar 20% utöver säljpriset.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Sv: Sinn på kaplans

_jonte skrev:
Inte heller glömma att de kör med något märkligt omvänt provisionssystem där köparen betalar 20% utöver säljpriset.


Inte ett dugg märkligt, det är standard. Har du aldrig kollat på Pantbanksauktioner? Stora delar av vad som säljs är från Sefina så de gör precis som alla andra auktionshus och pantbanker. Sedan kan det vara högre eller lägre slagavgift, har för mig att Stockholms Auktionsverk tar 22.5 procent i slagavgift.
 

andreas

KS Explorers Club
2-Faktor
Sen ligger iofs nypris på Sinn i Sverige högre än stora delar av Europa också av någon anledning.
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Sinn på kaplans

Spencer66 skrev:
_jonte skrev:
Inte heller glömma att de kör med något märkligt omvänt provisionssystem där köparen betalar 20% utöver säljpriset.


Inte ett dugg märkligt, det är standard. Har du aldrig kollat på Pantbanksauktioner? Stora delar av vad som säljs är från Sefina så de gör precis som alla andra auktionshus och pantbanker. Sedan kan det vara högre eller lägre slagavgift, har för mig att Stockholms Auktionsverk tar 22.5 procent i slagavgift.
Jo, javisst det har du helt rätt i... Men lika märkligt för det. Normalt är väl att säljaren betalar en agent för jobbet att sälja.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Sv: Sinn på kaplans

_jonte skrev:
Spencer66 skrev:
_jonte skrev:
Inte heller glömma att de kör med något märkligt omvänt provisionssystem där köparen betalar 20% utöver säljpriset.


Inte ett dugg märkligt, det är standard. Har du aldrig kollat på Pantbanksauktioner? Stora delar av vad som säljs är från Sefina så de gör precis som alla andra auktionshus och pantbanker. Sedan kan det vara högre eller lägre slagavgift, har för mig att Stockholms Auktionsverk tar 22.5 procent i slagavgift.
Jo, javisst det har du helt rätt i... Men lika märkligt för det. Normalt är väl att säljaren betalar en agent för jobbet att sälja.


Det vanliga är att säljaren också betalar c:a 15 procent.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
När försökte sälja på Kaplans förra året har jag för mig att de tog 16,5 % av mig OCH 20% av köparen.......
 

mace

Cartier
2-Faktor
Målarn skrev:
mace skrev:
Målarn skrev:
leben skrev:
När försökte sälja på Kaplans förra året har jag för mig att de tog 16,5 % av mig OCH 20% av köparen.......

Yes så gör dem... Tjänar bra med stålar där haha :D bättre än målare :lol:

Ändå är de inte deras armar som tyngs av glänsande guld. ;)

hahah :oops:

Tur är väl det, man tränar armarna mer när man stryker tak, än när man flyttar klockor mellan monter och skyltfönster.
 

Målarn

The Steak
mace skrev:
Målarn skrev:
mace skrev:
Målarn skrev:
leben skrev:
När försökte sälja på Kaplans förra året har jag för mig att de tog 16,5 % av mig OCH 20% av köparen.......

Yes så gör dem... Tjänar bra med stålar där haha :D bättre än målare :lol:

Ändå är de inte deras armar som tyngs av glänsande guld. ;)

hahah :oops:

Tur är väl det, man tränar armarna mer när man stryker tak, än när man flyttar klockor mellan monter och skyltfönster.

Så sant så sant!! Just därför måste jag besöka läkarn snart haha :)
 
Topp