• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sinn U1 - köpguide

Zee

Cartier
Funderar på en ståldykare i klassen 15k-40k och har fastnat för Sinn U1 fully tegimented. Det är lätt att falla i facket Oris Aquis, Tudur BB/Pelagos, Omega Seamaster, eller en vanlig Rolle-sub (lite mer än 40k dock :), men de alternativen känns lite trista och förutsägbara. Där är något med Sinn som tilltalar mig; ingen PR, massor med teknik, TYSK klocka, anonymiteten i att endast WIS vet vad det är. Just Sinn U1 med case i "tegimenterat" stål i hela case:et talar för en oförstörbarhet som tilltalar mig. Dock har jag lite frågor, som ni kanske kan hjälpa mig med..

1. Urverket Sellita SW200-1. En klon på ETA2824-2. Vad är noggrannheten och ruckar Sinn dessa urverk innan leverans? Gångreserven är 48h?
2. Via sinn.de kan man köpa U1 för 1760 Euro med tegimenterad bezel + 250 Euro för att få hela boetten tegimenterad. Dvs 2010 Euro ex frakt. Känns som jag går på fullt tegimenterad just because. Så ca 20.000 SEK. Prisvärt jmfrt Omega, Tudor osv? Vilken är dess konkurrent s.a.s. (vad bprde jag titta på istället)? Någon som vad vad denna konfiguration kostar på Eriksons Ur i Stockholm (Sveriges ända aukt. försäljare)? Vilket sätt är att föredra? Bor i Skåne så spontant känns det lättare att köpa via sinn.de.
3. Service. Skickar man direkt till Sinn? Vad kostar en typisk service och hur ofta bör man serva?

Tack på förhand.
mvh
SI-167.jpg
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Svarar på punkt 2 så får teknikerna ta resten :)

Ska du köpa Sinn så köp den hos Erikson. De har samma priser som Sinn och till och med ibland några kronor lägre då du får betala frakt från Tyskland. Nu bor du i och för sig i Skåne så det kan ju bli frakt ändå om du inte gör slag i saken om du är i Stockholm någon gång.

Det är rätt bra ändå att vi har våra svenska återförsäljare och utöver det så bidrar Erikson väldigt mycket till forumet med events, tävlingar m.m. Det enbart tycker jag är skäl nog att välja Erikson. Som grädde på moset är de fantastiskt trevliga också, det är bara att gå in och läsa i tråden om klockaffärer och urmakare så får du det bekräftat.

EDIT: Bra val förresten, och när du har slagit till så är du välkommen in i forumets trevligaste tråd :)
https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-om-sinn.45897/
 

Zee

Cartier
Jag flyger upp till Kista typ vart annan vart tredje vecka så det går väl att ta en taxi ut om det inte är för långt.. Någon som kan höfta till om hur långt det kan vara Kista-Eriksons Ur?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag flyger upp till Kista typ vart annan vart tredje vecka så det går väl att ta en taxi ut om det inte är för långt.. Någon som kan höfta till om hur långt det kan vara Kista-Eriksons Ur?

Runt hörnet :) 7-10 minuter i taxi beroende på trafik. Alternativt tar du tunnelbanan...blå linjen men du måste byta i Solna. Det finns en hel del bra lunchhak i Sumpan så du får väl övertala kollegorna att luncha där och förhoppningsvis har någon bil.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Erikson Urhandel verkar onekligen vara en trevlig klockhandlare! Jag har själv varit sugen på en Sinn en längre tid. Både den stilrena 556i och den härliga U1:an.

Går det att beställa från Erikson eller är det bara fysiskt besök som gäller? Bor själv en bit från Stockholm, strax utanför Göteborg (men där finns ingen AD för Sinn?).
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Erikson Urhandel verkar onekligen vara en trevlig klockhandlare! Jag har själv varit sugen på en Sinn en längre tid. Både den stilrena 556i och den härliga U1:an.

Går det att beställa från Erikson eller är det bara fysiskt besök som gäller? Bor själv en bit från Stockholm, strax utanför Göteborg (men där finns ingen AD för Sinn?).
De fixar allt, även över telefon! :)
 

Rivalen

Rolex
Jag tror du blir nöjd.

Min är 10 år och min dagliga beater sedan 8 år och sedan länge på Sinns gummi. ETA 2824-2 i min. Håller tiden till min fulla belåtenhet, gissar att den snittar just nu minus ca 5 sek/dag och den skall få sin första service inom något/några år. Har ruckat en gång för många år sedan hos Åsa på Jälmers och då fick den några droppar olja också och gick +- noll i tre månader tills jag dängde den i en pelare. Sedan dess tappar den lite och jag har slutat bry mig.

Finns inte minsta märke/hairline efter 10 års användning. Full tegimentet skulle jag välja - det funkar. Den bär mindre än sina 44mm troligen pga att bandhornen dyker ner så snabbt..

Jag skulle köpa av Erikson då de väl i princip oreserverat får goda omdömen här? Serva verket kan troligen vilken duktig urmakare som helst göra, men är du så ofta i närheten, så är väl valet enkelt. Jag kommer att serva hos Eriksson för de är närmast numera. Priset är ju bara att ringa och fråga.

Bara lite erfarenheter och uppmuntran för dina köptankar.

Sinn gummi balkong 003.JPG

Sinn på gummi 003 besk.jpg
 
Senast ändrad:

Zee

Cartier
Pratade med Eriksons Ur idag. Kan bara instämma i att de var mycket vänliga och behjälpliga. Självklart blir det köp via dem när jag väl slår till! Fick svar på alla mina frågor och det är bara att droppa in nästa gång man är i krokarna och känna på U1an.

Som jag ser det är det inte mycket att fundera på. Sinn U1 är *trumvirvel* klockren. Sinn som märke är minst sagt unikt och kul. Klockan är packad med teknik men ändå anonym, samtidigt sådär udda kul. Lite mer finesse än Tudor/Omega/Breitling/Rolle.

Medhåll?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Pratade med Eriksons Ur idag. Kan bara instämma i att de var mycket vänliga och behjälpliga. Självklart blir det köp via dem när jag väl slår till! Fick svar på alla mina frågor och det är bara att droppa in nästa gång man är i krokarna och känna på U1an.

Som jag ser det är det inte mycket att fundera på. Sinn U1 är *trumvirvel* klockren. Sinn som märke är minst sagt unikt och kul. Klockan är packad med teknik men ändå anonym, samtidigt sådär udda kul. Lite mer finesse än Tudor/Omega/Breitling/Rolle.

Medhåll?
Ja det ör väl ungefär sådär vi Sinnister resonerar. :)
 
  • Like
Reactions: Zee

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Pratade med Eriksons Ur idag. Kan bara instämma i att de var mycket vänliga och behjälpliga. Självklart blir det köp via dem när jag väl slår till! Fick svar på alla mina frågor och det är bara att droppa in nästa gång man är i krokarna och känna på U1an.

Som jag ser det är det inte mycket att fundera på. Sinn U1 är *trumvirvel* klockren. Sinn som märke är minst sagt unikt och kul. Klockan är packad med teknik men ändå anonym, samtidigt sådär udda kul. Lite mer finesse än Tudor/Omega/Breitling/Rolle.

Medhåll?

Skulle vilja byta ut finess mot WIS :)
 

Zee

Cartier
U1 med maxad tegi, grå vridring och länk. Har inte varit i Sundbyberg, köpte över telefon/mail via superbemötliga Erikson Ur. Kanonservice via Richard, so far. #tummenupp

Kände till slut att jag faktiskt ska ha denna klockan så känns bara onödigt att dra ut på det. Var lite osäker på 44mm först, men min vrist ligger på typ 18.5-20.0 cm och de större klockorna ser mer rätt ut på mig, även om 40 mm också funkar. #rocknroll #allin

Ska bli kul när den kommer! Återkommer med bilder och "review".
 

Zee

Cartier
Svarar på mina egna frågor.
1. 38h
2. Ca 20.000kr.
3. 180 Euro i Tyskland. Ca 3000-4000 i Sverige? Någon som gjort service på sin U1?
 

Zee

Cartier
Första initiala reflektionerna;
Klockan känns speciell.
Den är anonym.
Inte gigantisk, "wears like a 40 mm" på min 19.5 cm handled.
Länken rasslig när man har klockan lös, men ej på handleden.
Dial ser stor ut.
Oförstörbarheten är påtaglig.
Länken-designen är maskulin och spännande jämfört med oysterlänk.
 

Zee

Cartier
Screenshot_20171114-165707.png


I medel +1.9 sek per dag, dvs inom COSC. Finns inte mer att önska här.

Har använts på armen varje dag, förutom när jag nanar då den ligger face up i klocklådan. Den verkar forta sig när den inte används och ligger face up. På armen går den väldigt exakt!
 
Topp