• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sinn U1 på smala handleder?

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Tjenare

Jag har den senaste tiden blivit mer och mer sugen på en Sinn. Gillar U1 bäst men har alltid strukit den från listan pga att den känns som att den skulle bli för stor på mina taniga handleder. Jag har inte haft möjlighet att testa den live så jag vet inte hur den skulle bli. Finns det någon vänlig själ därute som har handleder a'la 17 cm, som har en U1:a och som skulle kunna tänka sig att slänga upp några bilder på hur den sitter på armen?

/Henrik
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Som frere säger är det en rätt "kort" klocka för sin storlek och det integrerade gummibandet funkar mycket bra även på mina tunnare handleder. Jag hade min ett bra tag (och har även dykt en del med den) och gillade den skarpt. Rekommenderas!
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Tack för svaren! Kan tänka mig att sdr-varianten ger ett mindre intryck pga den svarta ringen?

Shit, nu blev man sugen på ett impulsköp... Återstår att se om man kan leta upp ett lämpligt exemplar...

/Henrik
 

Hubbatix

Cartier
Ptja, du har ju redan sett mina bilder. Var inte orolig, det kommer passa skitbra. Har du vägarna förbi Orsa så får du klämma på dinkan, så bjuckar jag på java! ;)
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Min U2 på mina 165mm handleder. U2an är väl drygt en millimeter högre än U1an, men samma 44mm och bandhorn i övrigt.

Här på Nato och funkar bra, även om vinkeln är lite skev.

2014-08-06 10.10.31.jpg
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Men visst är det en äldre man ska ha? Med ETA istället för Selitta? Vilket år bytte man verk?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett tips är att köpa med tangiment om man inte "måste" köpa första bästa begagnade som dyker upp. Gillar den mörkare färgen och tvivlar inte på hårdheten efter att ha sett StrawberryFields klockas skick efter över ett års ägande. Tycker för övrigt den är sjukt snygg med SDR-ringen.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Angående gummit + lite allmänna reflektioner över Sinn U1 som jag nu ägt i ca 2 veckor (jag är en one watch guy):

Jag handlade till mig 2 st original-gummin köpet i samband med klockköpet utan att först undersöka ordentligt. Jag blev bestört över att det var silikon och inte "naturgummi" som jag annars är van vid.
Provade det hemma men märkte direkt att det (iaf den svarta) drar till sig hemskt mycket damm och att det är för greppigt och gummigt för min smak, då jag föredrar det lite blankare och skönare naturgummit. Läste runt på massa forum också om att det var fler än jag som tyckte negativt om att Sinn kör silikon. Det är väl en smaksak, men iallafall ett varningens finger om man nu inte visste det.
Lyckligtvis fick jag lämna tillbaka gummina i butik så jag slapp försöka sälja dem här till underpris.

En annan sak att vara lite vaksam över är att viklåset som man måste köpa för att kunna göra med gummit, den större "modernare" är ganska grov och bred. Man kan ta bort dykarförlängningen i den om man vill och få den lite smalare dock.
Jag tycker att Sinn originalgummi till U1 ser fruktansvärt bra ut på bild men man ska ha tur och kunna få den perfekta passformen också då man klipper till gummit själv - ingen återvändo.

Övriga reflektioner nu när jag haft klockan i en vecka är att jag är grymt nöjd. Jag har fått fler positiva kommentarer från folk som inte är klockentusiaster (dvs gemene man) än jag tidigare fått med någon klocka. Den mycket unika designen drar till sig mycket uppmärksamhet.
Jag hade denna klocka och en PO 8500 XL i handen och jämförde innan jag bestämde mig. Jag kan ärligt talat säga att länken kändes ett snäpp mer gediget än PO-länken.

En sak som jag dock tycker att Sinn kunde varit lite mer generösa med är lyspasta. Klockan lyser kraftigt och bra initialt men blir snabbt väldigt svag. Jag har fortfarande inga problem med att (när ögonen vant sig i mörkret en stund) titta på klockan i sovrummet efter ca 4-5 timmar och fortfarande kunna se - men det är inte riktigt Seiko-klass på lumen. Däremot kompenseras det något brutalt av U1's lättlästa tavla och visare överlag.

Har fortfarande ögonen på en Planet Ocean men jag kan inte riktigt motivera den brutala prisskillnaden (nypris) när jag nu vet vilken brutalt gedigen klocka man kan få för de här pengarna.

Nu är bara frågan om detta blir en long-time keeper eller om jag tycker att den är för "toolig" i längden. Jag gillar å andra sidan tooliga, maskulina, matta klockor utan några polerade ytor.
 

Hubbatix

Cartier
Jag handlade till mig 2 st original-gummin köpet i samband med klockköpet utan att först undersöka ordentligt. Jag blev bestört över att det var silikon och inte "naturgummi" som jag annars är van vid.
Provade det hemma men märkte direkt att det (iaf den svarta) drar till sig hemskt mycket damm och att det är för greppigt och gummigt för min smak, då jag föredrar det lite blankare och skönare naturgummit. Läste runt på massa forum också om att det var fler än jag som tyckte negativt om att Sinn kör silikon. Det är väl en smaksak, men iallafall ett varningens finger om man nu inte visste det.
Lyckligtvis fick jag lämna tillbaka gummina i butik så jag slapp försöka sälja dem här till underpris.

Jag har bara det röda gummit, men det drar inte till sig nämnvärt mycket damm. Möjligt att det skiljer lite i receptet när de kokar ihop banden, på andras bilder ser jag ofta hur det svarta gummit är fullt med damm medans det inte är något på motsvarande röda rem. Lite märkligt kanske, men jag är mycket nöjd med kvaliteten på mitt röda, silikon eller ej.

En annan sak att vara lite vaksam över är att viklåset som man måste köpa för att kunna göra med gummit, den större "modernare" är ganska grov och bred. Man kan ta bort dykarförlängningen i den om man vill och få den lite smalare dock.
Jag tycker att Sinn originalgummi till U1 ser fruktansvärt bra ut på bild men man ska ha tur och kunna få den perfekta passformen också då man klipper till gummit själv - ingen återvändo.

Jag valde ett annat sätt att lösa det på, mycket nöjd med resultatet: https://klocksnack.se/threads/rött-sinngummi.24991/#post-517944

Övriga reflektioner nu när jag haft klockan i en vecka är att jag är grymt nöjd. Jag har fått fler positiva kommentarer från folk som inte är klockentusiaster (dvs gemene man) än jag tidigare fått med någon klocka. Den mycket unika designen drar till sig mycket uppmärksamhet.

Kan bara hålla med, aldrig fått så mycket uppmärksamhet för en klocka som med denna. Bara häromdagen så var det en kund på jobbet som frågade vad det var för märke på klockan. Han hade ju såklart aldrig hört talas om Sinn, men berättade att han tänkte köpa en klocka som försenad julklapp till sig själv och han tyckte min var jäkligt snygg. Har även flera polare som, normalt sett, skiter i klockor som uppmärksammat den positivt.

I övrigt så kan jag rapportera att min klocka (inte tegimenterad) inte har det minsta lilla märke på sig trots ett och ett halvt års regelbundet användande. Ett bra betyg till tyskt ubåtsstål!
 
Topp