• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sinn U1 sdr paketöppning (långt inlägg)

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hej!
Klocknördar är ett ambivalent släkte. Undertecknad är inget undantag.
Jag ska berätta historien om mitt egna vintage- och Breitlingsug som resulterade i en ny tysk.
Tanken var först att göra en riktigt proffsig recension. När jag söker så ser jag att det redan gjorts två recensioner. Så det får bli så här istället!
Scrolla längst ned om ni vill slippa allt skitsnack!



Min senaste paketöppningstråd avhandlade den hett efterlängtade Rolexsuben som dessutom är årsklocka till mig.
https://klocksnack.se/threads/paketöppning-rolex-sub-5513-70.46516/


Lyckan var total i flera minuter innan jag började titta åt andra håll.

Nu har jag fått min drömklocka som jag ska ha kvar livet ut. Men en så pass fin klocka kanske man ska vara lite rädd om och bara använda vid speciella tillfällen? Jag vet, Rolex är tooliga klockor som tål att användas. Men jag vill verkligen försöka behålla den i ett så fint skick som möjligt.
Då kan jag ju dessutom leta efter en till klocka att ha som komplement till Rollen och som dessutom är mer våldsbenägen!



Under tiden som sökandet efter den ultimata dräparklockan pågick ägnade jag mig åt lite introvert navelskådning och fann att jag faktiskt hade en rätt så ball klocka i familjen. Jag började använda sonens Orient som han fått till sin födelsedag för några år sedan. Han gillade klockan mycket men när jag i ett vekt ögonblick och i ett anfall av svag karaktär köptes den Seiko han åtrådde, så blev denna över. @Minuteman bytte glaset till ett domat plexi och från @Seikosthlm kom den übercoola fallskärmsremmen. Nu fick jag ett skönt beaterstuk som jag gillade mycket.



Två klockor är inte mycket att komma med och av bara farten inhandlades en Citizendykare för en billig penning.

Denna guling(fuling enligt de flesta) har redan varit med på många strapatser. Vårens träning innehöll gym, tabata, cirkelträningar, E-fit, lite löpning och ALLTID när det var skitgöra på gång. Den var med hela tiden och skötte sig med den äran!

Meen.... Det är ju lite som ett par inneskor (läs: din flickvän) De kan vara sköna att sätta på men det är inget man går ut med.

Det fick bli en säljesannons och iom att jag var riktigt billig på den så räknade jag kallt med att den skulle försvinna fort. Så skedde icke. Ingen vill ha gulingen och den är fortfarande kvar i hushållet. Egentligen så har jag inget emot den. Den är helt ok men det är f*n bara jag som tycker så.
Jag fastnade så mycket för färgen att jag var nära att klicka hem en Tjockis-Bratte flera gånger. Fick upp ögonen rejält för Breitling iom detta och blicken sökte sig ofta mot både Aerospace och Avengers.
Bratte-suget är fortfarande kvar men är lagt lite på is så länge...
Tack @JensBP för att jag fick ventilera och tjata med dig!



I de här krokarna började jag fundera på att faktiskt kränga iväg suben. Men var skulle man göra det någonstans?
Här på KS var risken stor att besserwissrarna skulle döda den stackaren i Minst eller mest prisvärda-tråden.(Ja, jag vet. Den skulle väl iofs förtjäna detta) Blocket? Nä inte en chans!
Chrono 24 kändes inte heller som ett alternativ.
En auktion på Kaplans kunde ge önskad effekt. Men det finns som bekant inga garantier och att förlora tio tusentals kronor är inget som lockar en normalinkomsttagare som mig själv.
Jag stövlade hur som helst in till Kaplans som glatt tog emot och tog hand om klockan.
Några veckor senare fick jag värderingen klar och den var över förväntan måste jag säga! Värderingsmannen var trevlig och visade stor uppskattning över klockan. Han ville gärna ha med den på en auktion där han trodde att den skulle kunna generera ett stort intresse. Han var dock inte påstridig på något vis. Tvärtom var han väldigt inkännande i min ambivalens och tyckte att jag kanske skulle fundera ett tag på detta.

Efter besöket på Kaplans gick jag raka vägen till Nymans för att klämma 'dyra parfymklockor'!
Tank MC och Calibre de Cartier Diver, båda med inhouseverk var ju riktig mysiga!
Tjejen hade inte jättekoll på bitarna, men jag fick iaf klämma lite. (på klockorna alltså, vad trodde du?)

En av dessa tillsammans med den gula Bratten skulle bli ungefär samma pengar som för Rollen.
Meen.... När jag dryftade detta för hustrun så blev repliken:
- Va? Ska du sälja Rolexen? Den som är så fin?
Sonen sa typ samma sak:
- Va? Den är ju skitsnygg och dessutom ska jag ju få den när du dör. (förhoppningsvis snart)
Pappahjärtat är lite vekt som sagt och jag tänkte om, och kom under visst hot utifrån, till insikt.

Rollen blir kvar!

Efter att tittat i tråden "En perfekt duo" så började jag känna ett trängande behov av en lite snyggare klocka att komplettera Suben med.
Eftersom jag bestämt att Rollen ska vara kvar så tänkte jag lägga max 25-30k på en sådan klocka. Nedan listar jag de klockor som är/var intressanta.
  • Cartier Santos (gärna quartz) ca: 15k
  • Rolex Oysterquartz ca: 20-30k
  • Jlc Reverso: Ca: 25-30k
Santosen är ju den klocka jag verkligen snöat in på!
En sådan i Twotone, gärna kvarts och med datum vore optimalt som komplement till min Rolle. De skulle verkligen gifta sig med varandra!
En gammal sportklocka och en lite nyare dressare! Denna kommer/ska landa i lådan så småningom. :hungry:



Rolex Oysterquartz ligger riktigt bra i pris och är ett roligare alternativ till en vanlig Datejust.
Problemet är att hitta ett bra exemplar.
@Dubbes har verkligen hjälpt mig massor när jag terroriserat honom med frågor om olika objekt! Så fort jag hittat ett för mig intressant objekt så har jag kastat iväg en fråga till honom.
Men de klockor jag hittat har antingen varit för bra eller rena vrak. Det har varit otroligt svårt att hitta en klocka i skick man kan lita på.
Jag är mycket väl medveten om att mitt tålamod är något kort när jag letar klockor.



Jlc Reverso har jag precis fått upp ögonen för. Även denna skulle gå bra ihop med en gammal Sub.
Riktigt stiliga dressare!



Nu börjar vi äntligen komma till pudelns kärna. Följande kriterier prioriteras:
  • Dressig
  • Gärna Vintage
  • Kvarts prioriteras framför Automat
  • Gärna twotone
  • Helst ha datum
Resultatet av ovanstående punktlista resulterade i...





Knappt en siffra rätt :eek:
  • Dressig? Eller hur? :D
  • Vintage. Nja...
  • Kvarts Nope
  • Twotone. Jaja, den är ju svart och stål iofs...
  • Helst ha datum. Det har den ju faktiskt!
Hur kunde det bli så här?
  1. För det första så dök tillfället upp.
  2. Modellen är ju skitfrän! (och tysk)
  3. Priset var rätt
  4. Den är så gott som ny. Uttagen 2 augusti i år.
Jag hade sneglat lite grann åt det tyska hållet redan innan jag köpte min Marinemaster i slutet av 2015.
Jag valde MM300 istället för denna då jag läst många och bra recensioner om klockan.De flesta verkade gilla Sinn men de var inte lika lyriska som över tjock-Seikon.

Nu kör vi...

FAKTA!
Jag börjar med att i fet stil peta in de fakta som finns på sinns hemsida

Mechanical Movement
Shock resistant är ju trevligt!
I DIN 8303-testerna så ska man kunna slå med en hammare med en hastighet av 4,43 m/s mot klockan. Resultatet av detta får inte överstiga en minuts gångavvikelse per dag. ALLA klockor från Sinn klarar det.

Antimagnetiskt är ju också bra!
Men DIN 8309 är lite luddigt förklarat och man får ingen riktig uppfattning om hur mycket magnetism klockorna klarar.

Case
Ubåtsstål är ju roligt!
Vattentät ned till 1 kilometer är ju också lite skoj. Det är ju nästan så att jag kan bära den utomhus kalla höstdagar. ;)
Sinn U1 klarar även DIN 8306 som har flöjande kriterier:
– Readability
– Accuracy
– Antimagnetism
[URL='https://www.sinn.de/mobile/en/Technology_Glossary.htm#technikabc_46']Shock-resistance

– Fastening elements
– Air tight under high pressure
– Saltwater resistance
– Scale setting ring or
diver’s bezel
– Functional reliability of control features
– Functional reliability of diving watch under high water pressure
– Resilience to temperature stress
– Perfect functioning of crowns, push-pieces and similar control features
– Watertight under high water pressure


Functions

SINN Technologies
Captive Bezel betyder att Sinn har något system så att vridringen sitter fast ordentligt. Skruvad kanske?

Dimensions and Weight
  • Case diameter: 44 mm
  • Band lug width: 22 mm
  • Case thickness: 14.3 mm
  • Weight without strap: 113 gramme
44 mm känns lite stort men tack vare 50 mm lug till lug så sitter den bra på handleden.
Vikten på 113 gram ökar till över 200 med länken.

Dial and Hands
  • Matte black dial
  • Indices coated with luminescent colour
  • Hour, minute and second hand coated with luminescent colour
Warranty

PAKETÖPPNING!
Vad är det för j*¤la gammal skitklocka du sålt på mig @Oli :mad:
WP_20160830_19_53_13_Pro 1.jpg



Puh, där låg den ju! :)
Det följde även med Ikea insexnycklar och någon form av Loctite.
Länken har jag redan skickat tillbaka till Erikson urhandel för att byta till en tegimenterad länk.
WP_20160830_19_55_56_Pro.jpg



Två års garanti är ju mumma men det känns inte som att någonting kan hända med denna.
Ska dock inte släppa lös varken @Urkvinnan eller @jabla på denna. Det är ubåtsstål, tegimenterad länk och tysk ingenjörskonst men den pallar ju inte vad som helst.
WP_20160830_20_22_50_Pro.jpg



Det skiljer 46 år mellan dessa.
WP_20160831_06_50_38_Pro.jpg




En ganska osexig baksida. Men kom ihåg att det bara är fjolldykare som har safirglas i rumpan.
WP_20160831_07_10_30_Pro.jpg




Tyskarna kan!
WP_20160831_07_11_31_Pro.jpg




Kronan sitter kl. 4 vilket gör att man kan göra den ganska stor utan att den blir i vägen.
Enligt Sinn så sitter den där för att "to prevent pressure on the back of the hand"
WP_20160831_07_12_10_Pro.jpg




Här ser man att kronan som är rätt så fläskig, faktiskt inte gör så mycket väsen av sig.
Vridringen tycker jag är dålig. Den kan ruckas i sidled flera millimeter och det borde de tyska superduper-ingenjörerna kunnat bygga bort.
Visarna är ju lite roliga. Jag vet inte riktigt var jag sett dessa någonstans? Hur som helst så ser det lite 'Lego' ut.
Jag gillar det!
WP_20160901_14_45_04_Pro.jpg




På armen smiter den fint under macheten. Om man har mer än 14 mm till godo.
WP_20160901_14_04_44_Pro.jpg


WP_20160901_14_04_49_Pro.jpg



WP_20160902_07_16_05_Pro.jpg


Slutord
Nu har jag burit klockan sedan tisdag kväll och jag måste säga att det är kluvna känslor.
Vi börjar väl med det negativa så får vi avsluta bra!
Det dåliga
  • Vridringen!
    Ska den verkligen glappa så mycket som den gör? Betalar man 15-20k för en klocka ska det väl inte kännas 'leksaksklocka när man vrider? Kanske överdriver jag en smula, men jag verkligen ha den hårda, stumma känslan i en vridring
  • Ingen mikrojustering på spännet.
  • Lumen är inge vidare.
Det braiga
  • Tyngden! Den ser lätt ut men väger tungt!
  • Tavlan! Otroligt lättavläst från vilket avstånd som helst (nästan)
  • Datum. Det är svårt att leva ut denna komplikation
  • Spännet! Trots det dåliga i att inte ha mikrojustering så är spännet grymt designat. Se bilder
  • Kvalitetskänslan! Över lag är känslan väldigt bra. Det är när man vrider på vridringen som det skiter sig.
  • Utseendet! Den ser ju skittuff ut samtidigt som den har den där Legokänslan.
Hoppas länken kommer snart så att jag får hårdtesta den.
Vänligen
Mattias


[/URL]
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mmm... Jag misstänkte det. Nä jag tar det med Erikson urhandel istället.
De där skrivarna håller bara ringen på plats, de är inte kopplade till hur hårt eller hur löst ringen sitter, påverkar alltså inte glappet.

Sinn har lite glappig känsla i alla sina vridringar. Lev med det eller ge fan i Sinn. :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Först: fy faan vilken författare du är! Riktigt skönt skrivet! Paketöppningarnas okrönte konung.
Sedan: skruvarna till vridringen sitter där för att den inte ska lossa när du medelst klockan försvarar dig mot en vithaj på 150 meters djup, som har förirrat sig alldeles för långt från ytan. Tänk om ringen då skulle lossna när du håller på att bryta upp käkarna på varelsen :eek: Vilket praktfiasko! Men det har Sinn tänkt på. Ingenjörerna satte dit skruvarna så att du kan bända upp både hajkäftar och ölflaskor med den. Utan att den lossnar som på andra fjollklockor.
Att den glappar skiter ju både hajen och ölflaskan i. Eller?
Stort grattis! Sinn är grymma ur. Tänk bara vad @demondave gjorde med Sinn stackare.

Mycket nöje!

Min hälsar!
14728396872121598345064.jpg

Förresten: Oscar Liljegren, gillar han också Sinn?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Och förresten får @yonsson ta tillbaka sitt påhopp. EZM3 håller måttet. Men det är ju iofs en EINSATZZEITMESSER. Den ska ju hålla för ett världskrig och det lär ju inte utspela sig på 1000m djup :D
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det glappar lite men det går ju såklart att leva med. Som ni säger så är det ju en riktig toolwatch. Hade med den på gymmet och skrapade såklart klockan mot den räfflade ytan på en skivstång. Inte ett märke på klockan! :)
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Den var ju jättefin! Grattis! Och vad praktiskt att både kunna hamra och dyka till 1000 meters djup. Om du kommer på andra tankar kan jag gärna hjälpa dig att se efter om den kan göra andra saker också. Min kollega har en Sinn (inte så bra på modeller så jag vet inte vilken, men den är inte lika tuff som din) och jag är riktigt sugen på en själv. Som sagt, grattis till en fin klocka! Och tack för en vindlande paketöppning.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Först: fy faan vilken författare du är! Riktigt skönt skrivet! Paketöppningarnas okrönte konung.
Sedan: skruvarna till vridringen sitter där för att den inte ska lossa när du medelst klockan försvarar dig mot en vithaj på 150 meters djup, som har förirrat sig alldeles för långt från ytan. Tänk om ringen då skulle lossna när du håller på att bryta upp käkarna på varelsen :eek: Vilket praktfiasko! Men det har Sinn tänkt på. Ingenjörerna satte dit skruvarna så att du kan bända upp både hajkäftar och ölflaskor med den. Utan att den lossnar som på andra fjollklockor.
Att den glappar skiter ju både hajen och ölflaskan i. Eller?
Stort grattis! Sinn är grymma ur. Tänk bara vad @demondave gjorde med Sinn stackare.

Mycket nöje!

Min hälsar!
14728396872121598345064.jpg

Förresten: Oscar Liljegren, gillar han också Sinn?
Jag tror risken är större att jag dödas av en ölkapsyl i ögat en av haj iofs ;)
Har klämt på en EZM13. Den hade en suverän känsla!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det glappar lite men det går ju såklart att leva med. Som ni säger så är det ju en riktig toolwatch. Hade med den på gymmet och skrapade såklart klockan mot den räfflade ytan på en skivstång. Inte ett märke på klockan! :)
Jag känner till en U2 som fått pisk på en ubåt i flera år utan att vara repig. Till skillnad mot många andra tillverkare så kan man lita på Sinn när de säger att deras klockor är svåra att repa.
 

Maro

Audemars
Jag hade problem med en vridning på en U1 en gång, då löste Erikssons det med att fixa en ny bricka under bezeln då den gamla hade rostat sönder
 
Topp