• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sinn U1

Carl-Fredrik

Breitling
Hej på er

Hade ju bestämt mig för Sinn U1 men nu har min "kära" urmakare ställt till det. Har ett godkänt försäkringsärende hos Stjärnurmakarna och när jag pratade med butiken där jag gjort anmälan så var det inga problem att ta fram klockan, visserligen från Erikssons i Sundbyberg men det skulle gå lösa. Har efter många turer nu pratat med han som jag tror sköter butikens inköp och han säger nu att han ej kan skaffa fram denna klocka då han ej får någon avans alls på klockan, "det är bättre om du väljer Oris istället då vi lättare kan lösa det ekonomiskt!", detta trots att de från början lovade att de skulle kunna ordna fram klockan. Jag har nu givit dem rådet att ta kontakt med Sinn i Tyskland för att kanske kunna göra ngn affär där genom. Oklart om detta är möjligt.

Min undran. Någon här som har tips på hur jag ska göra? Blir ju ännu mer sugen på U1 nu så klart när det ter sig svårare att få tag i. Någon som vill köpa en Oris eller annan klocka genom Stjärnurmakarna? Komma överens om ngn form av byte här på forumet? Ska jag tänka om och satsa på ngn Oris istället?

Tacksam för funderingar mm
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Säg åt din urmakare att göra sitt jobb och fixa fram den klockan du vill ha. Så jävla svårt ska det inte vara. Genom Sinn i Tyskland borde dem klara av att leverera den på fyra dagar.
 

JayJay

Rolex
Jag fattar inte varför han ska göra vinst på klockan... vinsten har han ju rimligen redan gjort vid ursprungsförsäljningen?
 

Carl-Fredrik

Breitling
Jag fattar inte varför han ska göra vinst på klockan... vinsten har han ju rimligen redan gjort vid ursprungsförsäljningen?

Sant på sätt och vis. Klockan jag hade köptes av annan butik inom stjärnurmakarna för ett tiotal år sedan var försäkrad från dag ett. Han gav ett synnerligen tråkigt intryck över telefon och hävdade att det var svårt med löner o annat, ska möta honom face to face med tänkte jag.
 

Hubbatix

Cartier
Men Eriksons är väl inte del av Stjärnurmakarna? Kollade snabbt på hemsidan men hittade ingen sån info.

Skulle de vara det ändå så tycker jag att du ska kontakta den butik du köpt ursprungsklockan från så får de sköta kontakten med Eriksons.
 

Carl-Fredrik

Breitling
Klockan köptes på eurostar arlanda stad för ca 13 år sedan. Försäkring hela tiden och nu godkänt försäkringsärende. Var tvungen ta detta genom Stjärnurmakarna och det blev då Zachrissons i Kungsbacka. När jag pratade med dem om Sinn U1så skulle det gå bra att få fram denna genom Eriksons urhandel i Sundbyberg. Eriksons ur släpper en u1 för runt 15.100 och urmakaren i Kungsbacka tycker då att deras avans blir för låg, de betalar väl 15.100 minus moms. Vete sjutton hur jag ska gå vidare, servicetänket hos Zachrissons i Kungsbacka är så där.
 

Carl-Fredrik

Breitling
Kan inte Zachrissons ta in den direkt ifrån Sinn tyskland?
Kan de säkert men hur funkar moms och sådana avgifter mellan företag i Tyskland och företag i Sverige? U1 ligger på 1500 euro hos sinn, plus frakt o annat. Zachrissons vill ju göra en "bra" affär som de säger, tankar på service och så verkar inte finnas.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Stjärnurmakarna verkar vara en kedja med väldigt varierande känsla för service.
Kan det vara så att Sinn kan vara ovilliga att släppa en klocka till en annan urmakare än den som är deras svenska AD?
 

plexan

Cartier
Kan de säkert men hur funkar moms och sådana avgifter mellan företag i Tyskland och företag i Sverige? U1 ligger på 1500 euro hos sinn, plus frakt o annat. Zachrissons vill ju göra en "bra" affär som de säger, tankar på service och så verkar inte finnas.
Ingen anning faktiskt, men nämn iden för dom. Du kan också läsa igenom sinn,s avtal för "commercial customers" här: http://www.sinn.de/en/General_terms_of_business_for_commercial_customers.htm
 

snajgel

Panerai
Jagar för tillfället en begagnad U1'a.

Börjar fundera lite på att köpa nytt, vill ha en på länk. Var köper man dom bäst nya, om man har leveranstid och leveranskostnad, men även kostnad för klockan i åtanke? Gör tyskarna det bäst själva? Dvs är sinn.de som gäller?
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jagar för tillfället en begagnad U1'a.

Börjar fundera lite på att köpa nytt, vill ha en på länk. Var köper man dom bäst nya, om man har leveranstid och leveranskostnad, men även kostnad för klockan i åtanke? Gör tyskarna det bäst själva? Dvs är sinn.de som gäller?
Från Sinn.de borde du kunna få en U1 på länk, teigmented (ytbehandling av stålet, värt varenda krona) och levererad till dörren för 15k.
 

JayJay

Rolex
Bor du i Sthlm så kan säkert Eriksons Urhandel ge dig samma ge dig samma pris som sinn.de (kommer dock inte bli billigare). Bor du ngn annan stans så är det ju sinn.de som gäller priset står på hemsidan och frakten ligger på 50euro och leveransen är som sagt till dörren. Precis som StrawberryFields föreslår så tycker jag du ska välja TEGIMENT, min egna är utan men det är för att det tillvalet inte fanns på den tiden.
Lycka till. Det är en grym klocka som är riktigt prisvärd.
 
Topp