• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sista klockan för i år! SuperCompressor.

KMS

Rolex
Har länge varit fascinerade av Supercompressor klockor. Testade på ett hemmabygge för någon månad sen, men det kändes ju inte på riktigt så att säga (hade det på känn men man måste ju testa). Longines och framförallt Jaeger LeCoultre tillhör favoriterna men en vintagedinka av de märkena är ju lite väl kostsamma just nu och en ny känns inte lika hett/äkta. Dessutom får jag väl också erkänna att jag föredrar 36 mm framför 42 mm varianterna. Därför har jag länge vart på jakt…
Dock har det ständigt varit något annat som distraherat mig. Men nu så.



images


Ervin Piquerez SA (EPSA) tog patent på just denna konstruktion 1956 och tillverkade dessa boetter i ca 20 år. Vad som är speciellt med just denna konstruktion är att boetten är tillverkad på ett sådant sätt att ju djupare man dyker desto tätare blir klockan. Kolla in här för ni som vill dyka djupare in på ämnet: http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ


2%2520Piquerez%2520Compressor.jpg


Dock känns ju en Supercompressor inte lika toolig utan drar kanske mer åt det lite dressigare dykarhållet. Utan en extern vridring så blir det ju glaset som tar i först så skall man ner på stenhårda undervattensfighter så kanske man väljer en vanlig dykare trots att Supercompressorn blir tätare och tätare. :)

Några kännetecken är att det brukar vara 200m WR, kronorna har ett speciellt rutmönster (på många men inte alla).




Samt att det återfinns nästan alltid en dykarhjälm antingen på baksidan av boettlocket eller på insidan av boetlocket

k19sag.jpg


EPSA gjorde vad jag vet bara boetter som såldes vidare, vilket har medfört att en hel radda klocktillverkare har gjort Supercompressor klockor:

Aetos, Alpina, Baylor,Benrus,Blancpain,Bucherer,Bulova,Clarna,ConsulCupillard Rieme,Delvina,Droz,Duval,Duward,Edox,Elgé,Enicar,Exona,Felca,Fortis,Girard-Perregaux
Glycine,Hamilton,Invicta,IWC,Jaeger-LeCoultre,Le Cheminant,Lip,Longines,Lusina,Milber
Nivada Grenchen,Olma,Onsa,Orsa,Precimax,Renis,Rona,Solix,Solvil Titus,Suter,Talis, Technos,Tissot,Titan,Universal Geneve,Unver,Wittnauer Geneve,ZentRa

För att nämna några…

I vilket fall som helst, här är början på min samling. Får återkomma med fler och bättre bilder nästa år.
:)

 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Instämmer, en intressant läsning och fin klocka. Ska bli ku att se fortsättningen på samlingen! :)
 
  • Like
Reactions: KMS

jompa

Breitling
Bra läsning, en av de grymmaste boetterna i mitt tycke, hade ingen aning om att det var en underleverantör som gjorde dem.. Tror jag såg en från Enicar på någon av Kaplans Klockkvalitéer (skulle ha slagit till) men drömmen är en IWC Aquatimer 812.
 
  • Like
Reactions: KMS
Topp