• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Size does matter

Chrisse

Patek
2-Faktor
Men är större bättre eller ens "större"

Har burit en hel del 47mm Oris i mina dar, anser de sitta bra och ser fina ut.
Omega PO XL sitter fint på gummi, dock lite stora på länk imo... osv.

Här nedan har jag min 44,2 mm GS som ser ut att bli uppäten av min 42mm Montblanc, detta till trots GS'n ligger på en fet länk.
Köpte Montblanc för att bära som dressare, men den känns för stor helt enkelt.

Utformning boet, bandhorn och urtavlans storlek spelar mycket stor roll.

Inom vilka spann rör ni er storleksmässigt?

Min minsta är GS GMT på ca 39mm till de större Concord och GS diver på runt 44mm.




 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis som du säger, så handlar det mycket om utformningen av klockan, vilket gör att det är svårt att säga vilka mått som är "för stort" eller "för litet". Den där ser dock väldigt stor ut.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Är ju självklart urtavlans storlek som gör den ser så stor ut, men kontentan blir ju att det inte bara går stirra sig blind på mm.

I detta fallet ser MB'n mycket större ut, även irl på armen ser den större ut (trots den är tunn och sitter på läder)
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
43 mm Oris mot 46 mm Deep Blue. Två stora klockor så klart men tesen om mm håller även här.
JZLIPYG.jpg
 

Sond

Patek
Håller helt med om att man inte kan stirra sig blind på mm. En del vintageur har väldigt smal boett och då ser 36 mm fullstor ut. Har alltid ansett att klockor ska anges med boett och tavelstorlek.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Har rört mig i 45mm-träsket ett tag men nu i princip lyckats slå mig fri (frånsett en Artego). Ambitionen är att max bära 41mm, är på god väg :)

/Andy7750
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
MM300 är ett bra exempel på en större klocka som bärs upp litet mycket på grund av att tavlan är mindre på den.
 

Ramlösa

Breitling
Min hublot mäter 44, men den liksom "omsluter" handleden och blir som ett med handenleden. Så även att det är em stor pjäs sitter den som gjuten.
 

JayJay

Rolex
Det här fenomenet upptäckte jag tidigt och blir därför lika irriterad varje gång folk ska hitt dressur som är minst 42mm. Jag upplever dessutom att ljusa tavlor bär större än mörka. Tycker min U1:a på 44mm har en bra size precis som jag tycker att en NOMOS på 35mm också har det (okej det är äpplen och päron men ni hajar grejen). Försökte närma mig detta när jag skrev min guide för klockköp ( http://www.klocksnack.se/threads/guide-inför-ditt-klockköp.4740/ ) men jag tror inte att just de raderna har haft särskilt stor genomslagskraft.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Här är ytterligare ett exempel.... Till vänster Seiko Premier Automatic (42mm) till höger Seiko Marinemaster (44mm) i boetmåtten.

e19GBCm.jpg
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Mellan 35-40mm befinner jag mig idag. Funderar på en 42 dykare (skx009) men den kanske är för stor, kan bli en en 38mm istället (skx015). Håller med så många andra, Längden och utformningen på bandhornen och en mängd faktorer spelar in...
 

Sond

Patek
Det här blev verkligen intressant. Hoppas många tänker till. Blir lätt en jakt på mm när istället så mycket annat spelar in.
 

Mr Chance

Kalmar
Jag har aldrig förstått trenden med stora armbandsur. Kan iofs bero på att jag har så förbannat spinkiga handleder, men ändå.
Mina klockor ligger på ca 34 - 42 mm, hyfsad spridning tycker jag.
 

DrDre

Patek
Visst spelar urtavlans storlek stor roll för upplevd storlek på klockan, men det är inte bara storleken på urtavlan som avgör. Jag bytte bezel insert för ett tag sedan på min GMT (16700) och när jag tog loss det så lade jag det på Datejust:en som jag hade liggande brevid. Det visade sig, till min förvåning att glaset och urtavlan på GMT'n och Datejust:en är exakt lika stora. Se bild

 

Rber

Audemars
2-Faktor
Mellan 35-40mm befinner jag mig idag. Funderar på en 42 dykare (skx009) men den kanske är för stor, kan bli en en 38mm istället (skx015). Håller med så många andra, Längden och utformningen på bandhornen och en mängd faktorer spelar in...

Jag har "hittat hem" med 38-40mm. Drog ändå hem en SKX011 och tycker den känns helt ok, åtminstone på superoyster, då det blev något klumpigt med gummi för mina smala handleder.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Som tillägg till diskussionen så kan jag tycka att storlek på handen är av lika stor vikt som omkrets på handleden. Eller typ av handled för den delen. En "platt" eller bred handled behöver ju inte vara tjock. Själv har jag dasslock till händer vilket gör det för mig svårt att krypa under 40mm. Men så länge man trivs så flyger det.
 
Mellan 35-40mm befinner jag mig idag. Funderar på en 42 dykare (skx009) men den kanske är för stor, kan bli en en 38mm istället (skx015). Håller med så många andra, Längden och utformningen på bandhornen och en mängd faktorer spelar in...
Har knappa 17cm handleg och tycker skx009 flyger på mig, så testa :) 007an finns ju annars hos många lokala försäljare så man kan alltid på och testa!
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Har knappa 17cm handleg och tycker skx009 flyger på mig, så testa :) 007an finns ju annars hos många lokala försäljare så man kan alltid på och testa!

De senaste 5 åren som gått (sedan inlägget skrevs), så har mina klockor växt. Idag användes speedy (pro) Skydiver och Seiko PADI om vart annat.
 

TomGanks

Panerai
Jag kan passa på att fråga i den här tråden. Någon som har ett bra tips på hur man kan komma fram till rätt size för en dressare. Alltså hur kan jag hitta min egen storlek? Jag har provat diverse DJ och DD 36mm som jag tycker är sjukt snygga men som känns små. Till vardags använder jag Speedy 42mm och Sinn UX 44mm vilket ger ett referensmått på vad jag trivs med i vanliga fall. Efter att använt UX'n på 44mm i 3 veckor så kändes helt klart Speedy'n liten, men det släppte efter ett par dagar. Det kanske skulle gå att göra något liknande längre ned i storlekarna bara det att jag måste skaffa ett ur att använda längre än 10min hos en handlare^^

För att vända på frågeställningen med; Någon som har något tips på en snygg dressare runt 40mm med en prislapp under 100k. Jag gillar svart rem, gul-guld boett och vit eller svart tavla.
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Jag kan passa på att fråga i den här tråden. Någon som har ett bra tips på hur man kan komma fram till rätt size för en dressare. Alltså hur kan jag hitta min egen storlek? Jag har provat diverse DJ och DD 36mm som jag tycker är sjukt snygga men som känns små. Till vardags använder jag Speedy 42mm och Sinn UX 44mm vilket ger ett referensmått på vad jag trivs med i vanliga fall. Efter att använt UX'n på 44mm i 3 veckor så kändes helt klart Speedy'n liten, men det släppte efter ett par dagar. Det kanske skulle gå att göra något liknande längre ned i storlekarna bara det att jag måste skaffa ett ur att använda längre än 10min hos en handlare^^

För att vända på frågeställningen med; Någon som har något tips på en snygg dressare runt 40mm med en prislapp under 100k. Jag gillar svart rem, gul-guld boett och vit eller svart tavla.
Jag tycker den enskilt största faktorn för huruvida en klockas storlek känns rätt är om den har en glasring.
En dressare utan glasring på 42mm upplevs enorm. En Speedy på 42mm upplevs inte oversized.
Finns nog ingen enklare lösning än att faktiskt prova innan köp och inte stirra blint på måtten :)

Kanske upplever du DJ som för små just för att de har glasring, snarare än att de är 36mm ?
 

TomGanks

Panerai
Förstår nog inte riktigt vad du menar med glasring? Kan du förklara?
Jag inser när jag ser 2 bilder bredvid varande hur lurad jag blir av bilderna. Titta massvis på diverse DJ och DD och här syns tydligt det jag menar. Första bilden: WOW satan vad snygg, en sånn vill jag ha! Andra bilden, jaha juste, den är lite för liten för mig ja.. Precis samma känsla som jag fick när jag provade en i förr-förra veckan.. Nu blir det nog en sväng till sthlm nästa helg så ska nog passa på och traska in och prova diverse dressare hos LW och AD's för att se om jag kan landa i något vettigt..
Bilder stulna ifrån c24
RolexDD.png
 
Topp