• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström, fågel eller fisk inom "premium" segmentet??

Jag är i startgroparna att köpa en Sjöö Sandström UTC extreme black I.

Det jag undrar är om märket anses vara ett "premium" märke i dessa kretsar eller om det mer kan liknas vid Tissot, Seiko, Longines m.m. Hur ser framtiden ut för märket?

Tyck till!

Med vänlig hälsning Goldmember
 

Mr Chance

Kalmar
Jag har två stycken, en Chronolink och en Serie 1. Kan inte svara på var märket ligger idag men när det begav sig tidigt 90-tal till tidigt 00-tal tycker jag nog märket var premium (andra kan ha andra åsikter) men märket har sjunkit i mina ögon de senaste åren. För många olika modeller i för snabb takt utan någon, i alla fall för mig, märkbar strategi. När Sjöö Sandström dessutom började dela ut klockor till de som köper Folkvagn, ja då var måttet rågat för mig.

Men mina två är kanonfina och jag gillar dem, även om Serie 1:an har hamnat i någon sorts transitläge inför flipp...

Imho.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Andrahandsvärdet indikerar samröre med de senare och inte premiummärkena. Jag tycker de är riktigt snygga men köpsuget försvinner när 50% av värdet ryker bara man går ut genom dörren...
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Välbyggda är de absolut. Om gemene man upplever dem premium vet jag inte. Kommer säkert äga en igen. Dock verkar andrahandsvärdet vara ganska dåligt, köp beggat.
 

JayJay

Rolex
S&S gör absolut ingenting för mig. Jag har försökt ge dem ett par ärliga chanser. Har aldrig ägt någon men har studerat dem för försöka förstå vad andra gillar. Om du tycker om dem så ska du ju naturligtvis köpa. Det är ju trots allt en kvalitativ produkt. Om du däremot är brydd om andrahandsvärde och status finns det emellertid gott om attraktivare alternativ. Dock jäkligt skönt om man kan se förbi sådant.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kör! Har ingen personlig erfarenhet av S&S, men just den modellen tycker jag ser cool ut. Ny eller begagnad är väl en smaksak, men risker den flipp, så är ju begggad alltid bäst rent ekonomisk sett.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Fina, men inte jättespännande, med andra ord, svensk design?
Dock har jag hört dåligt om kvalitén från olika håll.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag är i startgroparna att köpa en Sjöö Sandström UTC extreme black I.

Det jag undrar är om märket anses vara ett "premium" märke i dessa kretsar eller om det mer kan liknas vid Tissot, Seiko, Longines m.m. Hur ser framtiden ut för märket?

Tyck till!

Med vänlig hälsning Goldmember
Och vad är problemet med Tissot, seiko och Longines då? Longines bla har gjort klockor och egna verk bakåt i tiden som Sjöö och Sandström bara kan drömma om. Detsamma gäller Tissot. Och i allra högsta grad seiko. De "enklare"
Verk som sitter i Tissot och Longines idag är samma som i Ss.
 
Stort tack för alla tankar!!

Tar gärna emot tips på vilka klockmodeller märken som ni anser ha hög "status" men som ändå inte sticker ut. Vill inte ha någon vräkig, bling bling hip hop/kriminell klocka typ Hublot, AP m.m

Med vänlig hälsning Micke
 
Och vad är problemet med Tissot, seiko och Longines då? Longines bla har gjort klockor och egna verk bakåt i tiden som Sjöö och Sandström bara kan drömma om. Detsamma gäller Tissot. Och i allra högsta grad seiko. De "enklare"
Verk som sitter i Tissot och Longines idag är samma som i Ss.

Det är inga problem med dem klockorna, har bara fått indikationen av mina klockintresserad vänner och läst på olika forum att de inte anses tillhöra "premium" segmentet. Vet att Seiko har sin modell Grand Seiko som kan kosta långt över 50.000:- men säljer man modeller på stjärnurmakarna för runt 2000-3000:- så förstör det känslan för mig...
 
  • Like
Reactions: ZQT

Wi

NLA
2-Faktor
Stort tack för alla tankar!!

Tar gärna emot tips på vilka klockmodeller märken som ni anser ha hög "status" men som ändå inte sticker ut. Vill inte ha någon vräkig, bling bling hip hop/kriminell klocka typ Hublot, AP m.m

Med vänlig hälsning Micke

well…att köpa en klocka för att den har "hög" status är enligt mig larvigt.
Gå efter den modell du gillar och när du letar kan du väl kolla klockor från Rolex, Omega, Longines, Tag Heuer, Breitling, Oris, Sinn…ja listan i denna prisklass går att göra lång.

Btw, AP gör inte "bling bling hip hop/kriminell"
Iaf inte i mina ögon.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Det är inga problem med dem klockorna, har bara fått indikationen av mina klockintresserad vänner och läst på olika forum att de inte anses tillhöra "premium" segmentet. Vet att Seiko har sin modell Grand Seiko som kan kosta långt över 50.000:- men säljer man modeller på stjärnurmakarna för runt 2000-3000:- så förstör det känslan för mig...
Absolut så kan det ju vara. Seiko har ju ett enormt prisspann, detsamma gäller Longines. Tissot ligger väl inte riktigt i samma liga. SS anser jag personligen ligga efter dessa tre i kvalitetsracet. I status på gatan ligger dock kanske SS över. SS har dock i mina ögon tappat efter wv sammarbetet och efter de levererat en del måndags exemplar till krigsmakten.. Men jag kan köpa din syn också.
 
  • Like
Reactions: Wii

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Stort tack för alla tankar!!

Tar gärna emot tips på vilka klockmodeller märken som ni anser ha hög "status" men som ändå inte sticker ut. Vill inte ha någon vräkig, bling bling hip hop/kriminell klocka typ Hublot, AP m.m

Med vänlig hälsning Micke
Beror på vad du menar med status? Inom klocknördskretsen eller bland folk på stan, som känner till att Rolex gör DYRA klockor? Spontant skulle jag nämna GP, UN, Zenith... Finns många fina märken och modeller som går under radarn, och som inte behöver se vräkiga ut.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Beror på vad du menar med status? Inom klocknördskretsen eller bland folk på stan, som känner till att Rolex gör DYRA klockor? Spontant skulle jag nämna GP, UN, Zenith... Finns många fina märken och modeller som går under radarn, och som inte behöver se vräkiga ut.
Håller med, plussar även JLC
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Den där radarn folk pratar om ser väldigt olika ut beroende på vart man är.
Där jag rör mig är den i det närmsta obefintlig.
Nästan aldrig någon som påpekat, antytt eller ens tittat åt klockan och då har jag burit både AP och Hublot.

Köp vad ditt inte lustar efter, köpa klocka med hjärnan är tråkigt.
 
Beror på vad du menar med status? Inom klocknördskretsen eller bland folk på stan, som känner till att Rolex gör DYRA klockor? Spontant skulle jag nämna GP, UN, Zenith... Finns många fina märken och modeller som går under radarn, och som inte behöver se vräkiga ut.

Inom "klocknördskretsar", vad folk på stan tycker är ointressant. Folket på stan kan typ 3 klockmodeller som är "exklusiva", Rolex, Omega och Breitling. Ingen av dessa är jag intresserad av (eventuellt någon Omega modell).

Sen till varför jag vill ha en klocka av status inom klocknördskretsar är av den enkla anledningen att jag vill eventuellt kunna kränga/byta den med er utan att förlora allt för mycket.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Inom "klocknördskretsar", vad folk på stan tycker är ointressant. Folket på stan kan typ 3 klockmodeller som är "exklusiva", Rolex, Omega och Breitling. Ingen av dessa är jag intresserad av (eventuellt någon Omega modell).

Sen till varför jag vill ha en klocka av status inom klocknördskretsar är av den enkla anledningen att jag vill eventuellt kunna kränga/byta den med er utan att förlora allt för mycket.
Aha... Då är svaret ROLEX.
 
Kan tillägga att de klockor/modeller jag mest tittat på förutom SS klockan är JLC, Zenith, IWC och Chopard. Dock har jag inte hittat någon begagnad modell jag gillar under 35.000-40.000:-. Har ni någon spännande till salu så skicka gärna pm med bilder.

Ps. Tack för tipset om Blancpain, fanns flera riktiga godbitar! dock verkar priserna vara i saltaste laget..

/G
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Finns inget värre än ordet premium. Är premium, i bemärkelsen hög statusfaktor, det man är ute efter så finns det väl bara ett( möjligen tre) märke(n) som räknas? Är det byggkvalitet, design, precision och bearbetningsgrad i urverket något som vägs in finns det en hel drös med märken som är jämförbara med S&S tycker jag.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hehe tack för den..
Lite tråkigt, men sant. Köp begagnat, och sälj till samma pris, när du tröttnat, typ. Finns ju några diskretare rollar, typ Explorer 1 och 2, eller milgaussen, som ingen direkt kommer tycka är vräkig. Milgaussen är nog rätt ovanlig här också. Ser inte allt för många såna här, om man jämför med Sub, DJ och GMT. Dilemmat blir ju dock att de som är vanligast/populärast här, av någon anledning också, är förmodligen mest lättsålda.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Btw... Snackar vi vintage, så finns det ju betydligt mer kul att välja på, som även kan betraktas som "premium" i klocknördskretsar. Då kan du få häftiga pjäser för ca 20-30k, som även är relativt lättsålda i rätt kretsar.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tycker den SS du skriver om var rätt cool!

Vill du inte förlora pengar vid försäljning så köp begagnat. Vill du vara lite coolare samt inte förlora pengar kör du vintage ;)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Det roliga med SS är väl att det är ett relativt litet och inte så vanligt märke med bra kvalitet (tycker jag).
Andrahandsvärdet är inte bra, sjunker snabbt till hälften och under det, men å andra sidan gäller det egentligen
de flesta märken utom möjligen Rolex och några till.
I vår familj har vi följande tre:
t4PPG7P.jpg

Har försökt kränga Tonneau'n i mitten för att få in lite pengar men det är inte lätt, antagligen lite för udda eller så är jag för gniden...:)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Var väldigt väldigt nära att slå till på en Landsort här på forumet. Men när jag inne hos en AD och kände på den så backade jag. Vridringen var så rasslig så det fanns inte! Rassliga klick och ett spel på som det kändes flera mm.
Kan inte bara varit detta ex då jag kikade på flera. Synd för jag var jäkligt sugen...:-/
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan tillägga att de klockor/modeller jag mest tittat på förutom SS klockan är JLC, Zenith, IWC och Chopard. Dock har jag inte hittat någon begagnad modell jag gillar under 35.000-40.000:-. Har ni någon spännande till salu så skicka gärna pm med bilder.

Ps. Tack för tipset om Blancpain, fanns flera riktiga godbitar! dock verkar priserna vara i saltaste laget..

/G

Låter ju som om en IWC eller en JLC skulle kunna vara smarta köp om du väger in aspekten andrqhandsvärde (eller 3:e handsvärde om scoutar beg...) annars kan jag precis som nån skrev rekommendera en titt på Rolex Explorer, skriker inte Rolex.
 

DrDre

Patek
Jag tycker de var lite roligare förr. Deras allra första var ju rätt trevlig (den där som Kungen har/hade) och även Chronolink och digitalklockan. De hade ju alla något speciellt. Nu tycker jag mest det är lite halvtråkiga boetter med ETA verk som ligger rätt högt i pris.
 
Topp