• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström kvalité?

M3a

Cartier
2-Faktor
Hej klocksnackare! Var inne hos nymansur i helgen för att slå till på klockan jag tittat på länge över internet. När jag väl fick prova den på så kändes det inte alls som jag hade förväntat mig och fick då känna och klämma på andra klockor.

En utav klockorna han plockade fram var en Sjöö Sandström UTC Skydiver. Ett märke som jag aldrig ens funderat på och oj vad skönt den satt med gummi. Jag som inte ens gillar batteri föll för en batteri klocka!?!? Bestämde mig inte riktigt men han skulle plocka fram en Skydiver black night tills nästa helg som jag skulle få testa då han trodde jag skulle gilla den ännu mer.

Efter besöket åkte jag hem och började googla bilder samt läsa på om Sjöö Sandström men förvånades utav kvalitén många skrivit om att klockorna går sönder och att märket inte känns premium för priset man betalar.

Nojig som man är blir man lite orolig och vänder sig nu till klockfolket på klocksnack för att få det bekräftat? Är Sjöö Sandström top notch eller har klockorna fortfarande problem med vissa saker?

Går allt mer mot en OWG och vill då ha något som fungera i ur och skur och är fortfarande kvalitén som folk skrev förr dvs. dålig kan man lika gärna ha kvar sin G-Shock som bara kostar en bråkdel gentemot UTCn.
IMG_0516.JPG
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hej klocksnackare! Var inne hos nymansur i helgen för att slå till på klockan jag tittat på länge över internet. När jag väl fick prova den på så kändes det inte alls som jag hade förväntat mig och fick då känna och klämma på andra klockor.

En utav klockorna han plockade fram var en Sjöö Sandström UTC Skydiver. Ett märke som jag aldrig ens funderat på och oj vad skönt den satt med gummi. Jag som inte ens gillar batteri föll för en batteri klocka!?!? Bestämde mig inte riktigt men han skulle plocka fram en Skydiver black night tills nästa helg som jag skulle få testa då han trodde jag skulle gilla den ännu mer.

Efter besöket åkte jag hem och började googla bilder samt läsa på om Sjöö Sandström men förvånades utav kvalitén många skrivit om att klockorna går sönder och att märket inte känns premium för priset man betalar.

Nojig som man är blir man lite orolig och vänder sig nu till klockfolket på klocksnack för att få det bekräftat? Är Sjöö Sandström top notch eller har klockorna fortfarande problem med vissa saker?

Går allt mer mot en OWG och vill då ha något som fungera i ur och skur och är fortfarande kvalitén som folk skrev förr dvs. dålig kan man lika gärna ha kvar sin G-Shock som bara kostar en bråkdel gentemot UTCn.
IMG_0516.JPG

Du får gärna komma med lite källhänvisningar vilka de "många" är som har skrivit att det inte känns premium och att klockorna går sönder, för det känns helt främmande.

Välkommen in och läs i Sjöö Sandström-tråden, där jag tror att du kan stilla oron angående kvalité.

https://klocksnack.se/threads/sjöö-sandströmtråd.48302/
 

M3a

Cartier
2-Faktor
Du får gärna komma med lite källhänvisningar vilka de "många" är som har skrivit att det inte känns premium och att klockorna går sönder, för det känns helt främmande.

Välkommen in och läs i Sjöö Sandström-tråden, där jag tror att du kan stilla oron angående kvalité.

https://klocksnack.se/threads/sjöö-sandströmtråd.48302/

Det är ju absolut inget jag vill tro med tanke på att Svenska flygvapnet bär dom men har läst om att klockorna gått sönder och läste även någon annan som skrev att klockan inte kändes premium för priset man betalade.
Jag har själv känt, klämt, provat och funderar stark på att köpa den svarta nästa helg men undrar nu om märket är premium eller om folk med Sjöö Sandström klockor har upplevt problem med dem? :)
 

anliom

Breitling
Det är ju absolut inget jag vill tro med tanke på att Svenska flygvapnet bär dom men har läst om att klockorna gått sönder och läste även någon annan som skrev att klockan inte kändes premium för priset man betalade.
Jag har själv känt, klämt, provat och funderar stark på att köpa den svarta nästa helg men undrar nu om märket är premium eller om folk med Sjöö Sandström klockor har upplevt problem med dem? :)

Har ingen personlig erfarenhet, men utifrån vad jag läst mig till vågar jag nog säga att det är "premium"-kvalitet. Känner inte igen vad du beskriver.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det är ju absolut inget jag vill tro med tanke på att Svenska flygvapnet bär dom men har läst om att klockorna gått sönder och läste även någon annan som skrev att klockan inte kändes premium för priset man betalade.
Jag har själv känt, klämt, provat och funderar stark på att köpa den svarta nästa helg men undrar nu om märket är premium eller om folk med Sjöö Sandström klockor har upplevt problem med dem? :)

Lite skillnad mellan att du läst att "någon" tyckt att klockorna inte känns premium mot att som du skrev först att "många" skrivit att klockorna går sönder och att "folk skrev förr" att kvalitén var dålig, eller hur :) Självklart finns det exemplar av S&S.-klockor som har gått sönder och garanterat har det även lämnat någon direkt från produktion som har varit tvungen att åtgärdas...precis som med alla andra märken skulle jag nog våga påstå.

Du har ju också möjlighet att kontakta Sjöö Sandström själva och ställa frågor eller boka ett möte och åka förbi på Ringvägen.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det är ju absolut inget jag vill tro med tanke på att Svenska flygvapnet bär dom men har läst om att klockorna gått sönder och läste även någon annan som skrev att klockan inte kändes premium för priset man betalade.
Jag har själv känt, klämt, provat och funderar stark på att köpa den svarta nästa helg men undrar nu om märket är premium eller om folk med Sjöö Sandström klockor har upplevt problem med dem? :)
Om jag inte missminner mig var klockorna som flygvapnet började bruka för länge sedan lite sisådär kvalitetsmässigt. Förvisso var det inte så många som hade problem, men det fanns exemplar som inte levererade så som förväntat, vilket uppmärksammades. Dock, ska sägas, att det inte gällde mer än några stycken.
Du kan höra mer på en av de första KS-poddarna vill jag minnas, där Sjöö Sandström var och pratade har jag för mig.
Men att det skulle vara problem idag känner inte jag till. Beprövade verk och känd teknik.
Verket i den klockan du är intresserad av finns ju även i en (billigare) Hamilton-version.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag äger två varav den ena är en svart Skydiver och har inte upplevt något problem med någon av de. Sedan de där med premium, det är klart att de inte går att jämföra med AP, Patek eller andra riktiga premium märken men de kostar å andra sidan flera gånger så mycket som en Sjöö Sandström. Jag skulle snarare säga att du får den nivån som du betalar för, andra klockor i samma prissegment har jag upplevt som likvärdiga eller i en del fall till och med sämre.
 

M021

Rolex
2-Faktor
@M3a som många nämner, mycket klocka för pengarna. Min Skydiver har suttit säkert då det är svårt att få något vettigare för pengarna. Perfekt vardagsklocka, då konkurrerar den ändå med AP, omega och ett antal Rolex i lådan. Kör på bara, du kommer inte bli missnöjd.
 
  • Like
Reactions: M3a
Känns som det är den där gamla historien om flygvapnet som spökar. Den har väll tyvärr fått sitt eget liv och blivit överdriven under årens lopp. Rekommenderar Klocksnackpodden avsnitt 3 där en representant från Sjöö intervjuas och om jag inte minns fel tar upp just frågan om kvalitetsproblemen i leveransen till flygvapnet.
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Vi pratar om några få exemplar av 1100st levererade. Visst, det är några få för många men det känns ändå som om det hela fått en uppmärksamhet som inte står i proportion till de faktiska problemen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13833590.ab

Vänligen
Forumets undersköterska
Skulle precis länka den där artikeln som känns överdriven på många olika plan, som det ofta är i liknande artiklar... Precis som du skriver, den har fått för mycket uppmärksamhet, man får ta det med en nypa salt.
Min erfarenhet är att Sjöö Sandström generellt sätt håller riktigt bra nivå på sina klockor! Har testat i princip alla modeller och tycker de känns gedigna och fina. :)
 

M3a

Cartier
2-Faktor
Tack allihopa för svar. En skydiver lockar mig mer och mer och hoppas jag fastnar för den svarta lika lätt som jag gjorde för den silvriga. Dom trådarna jag läste var inte från 2017 utan 2013 och mycket har hänt under tiden. Känns kul att kunna sponsra svenska klocktillverkare också. :)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Förutom SjööSandström-tråden, finns det mycket att läsa här på forumet. Tex:
https://klocksnack.se/threads/recension-sjöö-sandström-utc-skydiver.25971/
https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-tie-torsdag-v-8.35747/
https://klocksnack.se/threads/en-jämförelse-skydiver-och-breitling.13187/
I vår familj har vi 5 st Sjöö Sandström, som vi är nöjda med. Har då haft en Skydiver som dock inte finns kvar. Där hade jag faktiskt ett problem med verket men det var under garantitiden och det åtgärdades därför utan kostnad. Tror säkert att du blir nöjd om du väl slår till.
 

mps

Cartier
Kände tvärt om när jag besökte mig SS-åf.
Tänkte ta en koll på klockan jag dreglat över på nätet.
När den väl satt på armen fick jag en känsla av samhörighet.
Att ha en svensk klocka på armen.
En klocka som piloterna som försvarar vårt land bär.
Stolthet.

Hade den först som en "finare" klocka på originalen. En underbar länk.
Kör nu läderrem och bär den gärna varje dag med stolthet.

Kvaliteten är riktigt bra.
Stabila knappar.
Vridringen glappar inte på något sätt och är knäpptyst hur man än knackar på den.
Känns som en solig metallbit på armen.
Inte för stor och inte för tung.
 

Bilagor

  • tmp_17581-IMG_20170314_0926331735869872.jpg
    tmp_17581-IMG_20170314_0926331735869872.jpg
    75.9 KB · Visningar: 168

M3a

Cartier
2-Faktor
Det vart en S&S fast i mitt fall den svarta. Konstigt hur det kan vara, gick in hos AD och var 99,9% säker att jag skulle handla en Rolex Explorer II men det slutade med en Sjöö Sandström UTC Skydiver Black Knight.
IMG_0590.JPG
 

kmg

Patek
2-Faktor
Behöver inte vara, men folk brukar inte kunna avgöra vad som är vad.
Fast givet att just premiumkänsla är subjektivt är det svårt att säga att någon har fel om personen säger att klockan inte känns premium (ex i förhållande till pris).

När det kommer till kvalitet tror jag du har rätt, många som inte kan bedöma den.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fast givet att just premiumkänsla är subjektivt är det svårt att säga att någon har fel om personen säger att klockan inte känns premium (ex i förhållande till pris).

När det kommer till kvalitet tror jag du har rätt, många som inte kan bedöma den.
En prisvärd produkt blir inte premium för mig iaf. För mig måste en produkt först uppfylla kvalitet/finish-krav för att kunna vara premium. Allt för många tittar på prislapp och varumärke.
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
angående premium eller ej SS.
Jag tycker det är prisvärda klockor dvs. Mycket klocka för pengarna. Om vi sedan definierar premium som PP, AP lange mm så nä då är inte SS premium men jag tror heller inte de vill vara i det segmentet av klockor. Helt enkelt bra klockor som många kan ha råd med. För mig duger det gott och väl och gör SS till roligare klockor
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Har berättat om det förut men har använt Skydivern i mitt jobb som pilot de senaste åren. Sedan en kort tid den svarta men har inte haft några som helst problem med någon av dem och förutom att displayerna är negativa känns klockan väldigt väl genomtänkt. Rekommenderas.
 

Skeeter

Panerai
Vi pratar om några få exemplar av 1100st levererade. Visst, det är några få för många men det känns ändå som om det hela fått en uppmärksamhet som inte står i proportion till de faktiska problemen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13833590.ab

Vänligen
Forumets undersköterska
Det finns en mer nyanserad bild från initierat håll som skrevs i samband med att detta hände, också lite intressanta hänvisningar till tidigare klockaffärer och kraven på en "flygare" inkl en lektion från Dr FOD :)
http://chefsingenjoren.blogspot.se/2011/10/ur-led-ar-tiden.html
 
Topp