• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström Landsort

Mr Chance

Kalmar
Haha, sicken rolig tråd! Om någon skulle bett mig gissa vad tråden handlar om skulle jag inte gissat rätt om jag så gissat tusen gånger!
 

TicTack

Cartier
Mer att allt kritiseras av alla. Någon koll på sociala medier? Twitter, Facebook?

Min erfarenhet är tyvärr att kritik är uteslutet på Facebook. Det är iaf erfarenheten i min facebookvänkrets, som jag skulle vilja kallad mycket blandad, vad gäller samhällsklass, politisk härkomst och etnicitet. Jag har blivit defriendad av personer när jag blivit lite smått kritisk, och jag har faktiskt aktivt defriendat personer själv som inte klarade av lättare kritik av deras inlägg.
 

TicTack

Cartier
En ärlig fråga till TS: om du lägger en Landsort bredvid en Explorer II på ett bord, blir du då osäker på vilken som är vilken om någon ber dig peka på Landsorten? ;)

Vid en snabb blick, ja. Kolla min avatar lite flyktigt! Men självklart kan jag se skillnad på en Explorer II och en Landsort Worldtime. Men jag kan ju å andra sidan se skillnad mellan en Explorer II och en "Riktig Fejk" Explorer II också...
 

TicTack

Cartier
Visst är den en dålig rip-off från originalet, precis som Tic-Tack poängterar. Argumentet att bara för att andra märken gör samma sak saknar bärighet. Var går då gränsen för kopiering överhuvudtaget? I tider där den konstnärliga integriteten diskuteras livligt borde man vara mån (från SS's sida) att inte tangera den gränsen. Sen kan man ju fråga sig hur man har tänkt från SSs sida ur det kreativa konstnärliga perspektivet? Har man dåligt utbildade designers? "Nu ska vi skapa en klocka där vi snor 75% av designen för vi har en så kass kunskap själva och kränga på marknaden, hoppas ingen ser tilltaget". Gör om, gör rätt, skapa något eget.
Se nedan.

Visst måste S&S vara intresserade av att få synpunkter på sina klockor och läser de den här tråden så tror jag att de känner att de inte är helt fel ute. Alla har ju rätt till sin ståndpunkt, det kommer alltid att finnas +/-och här har vi fler positiva omdömen än negativa.

Tobbe, jag tror att fler kanske är kritiska till klockan än som ger sig till känna här, kanske vill man inte stöta sig med ägare eller fans till klockan. Men jag erkänner gärna att det verkar som om många här tycker om klockan Landsort. Men då gäller det ju för SS att de vet vad de håller på med. SS har skapat en lagom urvattnad och billig produkt i stil med Marbou Mjölkchoklad (som liknar riktig choklad, utan att vara det) och Scans Hot dogs (som ju liknar riktig korv, utan att vara det). Båda dessa produkter är väl relativt framgångsrika i Sverige, men kanske inga storsäljare med hög marginal bland konnässörer världen runt, om man säger så. Det är möjligt att SS strävar efter att vara "världsbäst i Sverige", och då verkar man ju ha nått fram.

Jag tänker inte ödsla tid med att få en "internationell åsikt" genom att lägga upp foton på Sjöö Sandström Landsort Worldtime på Watchuseek, de skulle skratta åt klockan. Timezone skulle troligtvis stänga av mig i tron att det var en homage-klocka (Timezon gillar ju att stänga av sina användare för mindre!). Titta på min avatar, kan du som WIS verkligen titta på Sjöö Sandström Landsort Worldtime utan att direkt tänka på Rolex Explorer II?

Jag trodde att SS hade högre ambitioner än så här, men kanske var det jag som var fel ute? Chronolink och UTC ORC var ju klockor som kändes riktigt originella och spännande. Nu har väl de namngivande grundarna lämnat SS, och en av dem har väl Halda numera. Haldas klocka känns spännande, precis som Chronolink och UTC ORC. Nu verkar de även ha en rejs-modul, förutom rymdmodulen.
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3375182.ece
http://www.haldasweden.com/

Jag skulle gärna titta närmare på den nya Halda om man kunde hitta en till rimligt beg pris - dock är jag rädd att den är lite för stor och biffig för min smak. Jag hittar dock ingen på chrono24 eller watchrecon. (Se annan tråd om Halda.)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Så, nu ska vi reda ut det här - jag säger inte att du har fel, men jag tror att du tänker fel. Det viktiga i det här fallet är att skilja begreppen "likna något" och "vara en plankning av något" åt - för det är bannemig svårt att göra på något annat sätt än Rolex i det här fallet (utan att för den delen ha ambitionen att "sno" en design) utan att tvunget göra det på motsatt sätt bara för att vara annorlunda (och det är lite fjantigt i sig).

Tavlan är (bland andra) vit, med svarta visare och index. Vit är en snygg tavelfärg och det finns i praktiken inga andra val än att ha svärtade index/visare eftersom VG/stål helt enkelt syns för dåligt mot det vita (jfr när 16550 moderniserades). I motsatt färgställning, med svart tavla, måste de vara polerade för att ge maximal kontrast. Visst, det finns vittavlade klockor med vitguldsindex (och mycket riktigt ser man inte mycket på dem i dåligt ljus) men utvecklar man en "riktig" dykarklocka tycker jag det inte är mer än rätt att man faktiskt ger vissa förmåner till funktionalitet.

Klockan har en tredelad länk - precis som alla andra Sjöö Sandström-klockor (och väldigt, väldigt många andra märken...). Den är precis som en Oysterlänk kraftig och borstad, men ingen hade nog förväntat sig något annat på ett dykarur.

Vridringen är (i fallet med grå och vit tavla) borstad. I praktiken (ja, det finns Planet Ocean och GMT-Master, men...) är alltid glasringsinlägg på sportklockor i samma färg som tavlan (om de inte är i boettfärgen). Varför? För att allt annat i praktiken ser ut som fan. Det enda som skulle kunna vara fulare är ett vitt inlägg...
 

Nexus

Panerai
Har absolut inget att tillföra tråden (som vanligt alltså)
MEN! Då jag för närvarande sitter på kontoret och är jävligt bäng på kodein pga ryggproblem så vill jag gärna vara med här och bråka lite.
Får jag det?

Och för att vara On Topic, klockorna är i mina ögon ganska lik, men det är å andra sidan inte något negativt. Och det är verkligen inga plagiat.
 

Icaras

Rolex
Har absolut inget att tillföra tråden (som vanligt alltså)
MEN! Då jag för närvarande sitter på kontoret och är jävligt bäng på kodein pga ryggproblem så vill jag gärna vara med här och bråka lite.
Får jag det?

Och för att vara On Topic, klockorna är i mina ögon ganska lik, men det är å andra sidan inte något negativt. Och det är verkligen inga plagiat.
Klara, färdiga, GÅ!
 

TicTack

Cartier
lite om hur de tänkte när de gjorde Landsort.. ser ingenstans "we looked at Rolex design"... men men, har man foliehatt så har man.

http://sjoosandstrom.se/chronicles/landsort-459m/

Jag kan erkänna att namnet på klockan faktiskt är ganska bra.

I övrigt noterar jag att:
a) Landsort designades av en P. Frankenstein
b) Detta var första gången Frankenstein designade en klocka
c) Det finns ett vedertaget begrepp i klockvärlden som lyder "Frankenstein Watch"*. Det är en klocka som är ihopplockad av delar från olika klockor. It all makes sense now!

I övrigt låter jag bilderna på klockan tala för sig själva. Speciellt den vita Landsort Worldtime med 24h bezel.
"För dykare som behöver stiga upp till ytan innan USA-börsen öppnar!" :)




*
http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=6724966&rid=0
 
Är denna tråd din avhandling? Var ett jäävla tjöööt.

1378775145530.jpg
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Jag kan erkänna att namnet på klockan faktiskt är ganska bra.

I övrigt noterar jag att:
a) Landsort designades av en P. Frankenstein
b) Detta var första gången Frankenstein designade en klocka
c) Det finns ett vedertaget begrepp i klockvärlden som lyder "Frankenstein Watch"*. Det är en klocka som är ihopplockad av delar från olika klockor. It all makes sense now!

I övrigt låter jag bilderna på klockan tala för sig själva. Speciellt den vita Landsort Worldtime med 24h bezel.
"För dykare som behöver stiga upp till ytan innan USA-börsen öppnar!:)
118719.jpg
 
Topp