• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström på CareofCarl.com

Vad anser du om att webbsidor blir AD för klockmärken?

  • Det är bra!

    Röster: 77 65.8%
  • Det är dåligt!

    Röster: 19 16.2%
  • Likgiltig/Låt mig utveckla

    Röster: 21 17.9%

  • Totala väljare
    117
Någon annan som sett att Careofcarl.com nu verkar vara officiella återförsäljare av Sjöö Sandström?
https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/accessoarer/klockor-2/index.html

Tycker det är intressant, inte bestämt om jag gillar det eller inte. (Inget alls emot något av parterna, mest tanken att webbsidor blir AD's är lite ny!)
mrporter.com är även AD för Oris, Bremont, Junghans, IWC, Kingsman, Ressence och Zenith.

Vad tycker ni, yay or nay?
 

Sammeh

Cartier
Nay. Jag ser ingen fördel att handla en klocka till listpris hos en återförsäljare som inte sysslar med klockor. Sen så tycker jag att man som SS bör vara försiktig med vart man säljer sina klockor om man vill bevara "premiumkänslan" på exempelvis Royal Capital. Det äventyrar varumärket även om careofcarl.com är seriösa inom mode. :D
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Yay. Även om jag hellre köper mina kläder och skor från andra än dom så tycker jag att det är trevligt initiativ.
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Nay. Jag ser ingen fördel att handla en klocka till listpris hos en återförsäljare som inte sysslar med klockor. Sen så tycker jag att man som SS bör vara försiktig med vart man säljer sina klockor om man vill bevara "premiumkänslan" på exempelvis Royal Capital. Det äventyrar varumärket även om careofcarl.com är seriösa inom mode. :D
Håller med.
Det gäller att vara försiktig med på vilka hemsidor de säljs så att premium stämpeln inte tvättas bort.
Sedan förstår jag Sjöö Sandström de når en bredare publik och säljer förhoppningsvis mer klockor
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Håller med.
Det gäller att vara försiktig med på vilka hemsidor de säljs så att premium stämpeln inte tvättas bort.
Sedan förstår jag Sjöö Sandström de når en bredare publik och säljer förhoppningsvis mer klockor
Jag skulle tro att premiumstämpel snarare stärks i det här fallet.
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Internet har jag inget emot, men känns ganska tråkigt att gå in på en modesida, klicka vidare på accessoarer för att köpa en sån klocka.
Men det kanske bara är jag.
Jag håller med dig på en sida för klockor syns märket tillsammans med andra mer kända märken som då kunden kan relatera till och sätta Sjöö Sandström i relation till.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag tror det är bra. SS behöver marknadsföra sig utanför de vanliga klock-kretsarna om de vill växa i omsättning och i folks medvetande och där tror jag Careofcarl.com är ett bra val. Det är inte vilken e-handel för kläder som helst utan har en relativt hög nivå på vilka märken de säljer (även hög nivå i pris) och utan att veta så tror jag många som handlar där är ganska så mode/trendmedvetna och lägger mer pengar på kläder/mode än genomsnittet, alltså en bra grupp utanför de vanliga klockköparna att marknadsföra sig mot.
Sedan säljer Careofcarl.com inga andra klockor och framför allt inga mode-klockor så tror inte de dras ner i det träsket. Den som regelbundet köper klockor kanske inte handlar där men en bra väg att få in nya köpare som kanske inte ens funderat på att köpa en dyrare klocka innan och inte visste mycket om SS innan.
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Jag tror det är bra. SS behöver marknadsföra sig utanför de vanliga klock-kretsarna om de vill växa i omsättning och i folks medvetande och där tror jag Careofcarl.com är ett bra val. Det är inte vilken e-handel för kläder som helst utan har en relativt hög nivå på vilka märken de säljer (även hög nivå i pris) och utan att veta så tror jag många som handlar där är ganska så mode/trendmedvetna och lägger mer pengar på kläder/mode än genomsnittet, alltså en bra grupp utanför de vanliga klockköparna att marknadsföra sig mot.
Sedan säljer Careofcarl.com inga andra klockor och framför allt inga mode-klockor så tror inte de dras ner i det träsket. Den som regelbundet köper klockor kanske inte handlar där men en bra väg att få in nya köpare som kanske inte ens funderat på att köpa en dyrare klocka innan och inte visste mycket om SS innan.
Tror du har en poäng där.
Får nog dela in kundkretsen i flera grupper de som inte har ett speciellt klockintresse och de som har.
För den första gruppen köpare är det nog bra, se mitt tidigare inlägg om bredare publik.
Den andra gruppen som går till en klockaffär för att kolla på t.ex Omega, Rolex osv. Och får då upp ögonen för Sjöö Sandström och sätter dem i relation till de mer kända fångar de upp genom att fortfarande finnas kvar i klockaffärer.
Sedan finns de som inte gillar att de säljs tillsammans med kläder och tankarna går till parfymklockor vilka de då kan tappa. Därför tror jag det är viktigt om de inte vill tappa de som redan gillar märket att vara försiktig med vilken klädsida klockorna säljs på.
 
Senast ändrad:

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jag tycker också enbart det är positivt att CareofCarl tagit in Sjöö Sandström i deras sortiment. Skulle vara intressant att få ta del av deras försäljningsstatistik om några månader för att se huruvida försäljningen ökat eller ej genom denna satsning.

Precis som @vikgul påpekade så är det roligare att de satsar på Sjöö Sandström än tex. DW eller dylikt.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag säger nja än så länge....måste nog sova på det.

Det jag tycker är absolut värst är placeringen under accessoarer som är riktigt, riktigt dålig och det är mycket den som gör att många tänker parfymklocka, något Sjöö Sandström måste försöka undvika som pesten. På Mr.Porter som tagits upp tidigare i tråden finns en kategori för "Accessories" där billigare klockor säljs och en kategori för "Fine Watches" där IWC, Bremont med mera är placerade.

Nu hamnar S&S i samma underkategori som hattar, flugor, hängslen och paraplyer vilket är en mindre katastrof enligt mig. Jag tycker att @Sjöö Sandström ska begära att Care of Carl lägger "Klockor" som en helt egen avdelning, det skulle kännas betydligt trevligare.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Lite synd att igenkänningsfaktor höjs då jag kan tycka att det är ganska skönt att folk inte vet vad man har på armen ibland, samtidigt som att det borde bli mer lättsålt om man skulle vilja sälja iom att fler får upp ögonen för märket.
Jag håller med dig, speciellt eftersom ett av mina argument för att vara intresserad av en Royal Capital är att "ingen annan vet vad jag har", vilket borde sänka rån och stöldrisk också antar jag efter att ha läst om diverse historier här på forumet.

Så Sjöö Sandström får gärna fortsätta att marknadsföra sig stenhårt till nördar och även till "vanligt folk", men risken finns att de tappar mitt intresse och fokus någonstans påvägen. Eller vad vet egentligen jag, jag behöver sova!;)
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Fast att ss säljs på en bättre (verkar det som, har ingen koll själv) modesida på nätet är väl inte sämre än att de säljs av fysiska butiker där de ligger bredvid MK och glasögon? Inget ont om ss, tvärtom, jag gillar märket men det är inte AP eller JLC vi snackar om här.
När det gäller internetförsäljning tror jag bara det är en tidsfråga innan de flesta märkena hakar på. Klockbranchen är konservativ men har väl inte råd med vad som helst.
 

Lund

Cartier
Tycker själv att de är ganska bra att de får sålt mer så folk får upp ögonen för SS.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Alla tillverkare borde ha egen sebshop som Sinn, Tag Heuer, JLC med flera har. Lätt tillgänglighet är bra, inte dåligt. Vill man ha personlig service så går man till en butik, enkelt.
Nackdelen med det är att de då samtidigt som de är leverantörer till återförsäljarna även blir konkurrenter. Finns inget enkelt svar på den frågan vad som är rätt eller fel men är inte säkert att det alltid är bra att ha egen försäljning via internet.
Tror även att man kan se den här säljkanalen som en väg att exponera märket och öka medvetenheten om SS, även om det för tillfället inte resulterar i ett köp så når det ut till en (vad jag tror) är en köpstark grupp vilket över tid kan vara bra. Man måste ändå komma ihåg att utanför klocknörd-kretsar så är inte SS ett så etablerat namn och med tanke på de relativt små volymer de producerar idag så måste de växa för säkra sin framtid.
 

Espresso

Cartier
Ni som är emot att den säljs över nätet, har ni samma syn när klockor säljs i generella köpcentrum, ex NK, Harrods (för att nämna två) där klockmärken rätt frekvent hamnar ihop med andra accessoarer.
 

Schildfat

Cartier
Tycker faktiskt Care of Carl och Sjöö Sandström är en bra match, Care of Carl kan definitivt förmedla en premium känsla, även fast det gäller en klocka på nätet. Sedan att man hellre köper i fysisk butik när man väl ska köpa nytt (klocka) är väl en annan femma :)
 
Topp