• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström - Royal Capital (några snabba intryck)

RolleFC

Omega
Jag tycker de ser fina ut, men det är en typ av klocka som måste ses IRL för att bedöma den på riktigt. Med prisläget är man upp mot riktigt vassa konkurrenter som flera har nämnt . Stålvarianten är t ex 15% dyrare än en JLC Master Control.


Insta: RolleFC
 
Gillar designen, Väldigt mycket Genta över den, ser många likheter med RO/Nautilus i den! Tycker dock att priset kanske känns i överkant för deras tänkta marknadssegment?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Gillar överlag S&S designspråk och denna klocka inget undantag. Problemet är att jag gillar datum på min klocka. Bortsett från det tycker jag den är verkligen snygg. den grå är numero uno i min bok också.
 
J

Jason

Guest
Tycker guldversionen ser bäst ut, de andra färgerna ser ointressanta ut i min mening. Men som det sades tidigare, man måste nog se den i verkligheten för att vara säker.
 

par

Patek
2-Faktor
Fast frågan är om du inte får ett finare verk i SS.
Visst, så kan det vara. Jag är inte rätt person att bedöma kvalitén på utverket som säkert är väldigt kompetent. Samtidigt är det troligtvis få som skulle välja bort en Patek framför en okänd svensk i den prisklassen.
Men visst är det en fantastisk pjäs och återigen så känns stålisen prisvärd
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Visst, så kan det vara. Jag är inte rätt person att bedöma kvalitén på utverket som säkert är väldigt kompetent. Samtidigt är det troligtvis få som skulle välja bort en Patek framför en okänd svensk i den prisklassen.
Men visst är det en fantastisk pjäs och återigen så känns stålisen prisvärd

Det håller jag med dig om.
 
  • Like
Reactions: par

M021

Rolex
2-Faktor
Gillar den, men som många andra nämner så är det tuff konkurrens, själv skulle jag nog inte lägga som slantarna på en SS, hoppas det går bra för dem. Dock hjälper det inte att vi sitter och säger "trevliga klockor" så länge inte plånböckerna öppnas. Så jag antar att tiden får utvisa hur det går!
 

ScubaKing

Audemars
Gillar den, men som många andra nämner så är det tuff konkurrens, själv skulle jag nog inte lägga som slantarna på en SS, hoppas det går bra för dem. Dock hjälper det inte att vi sitter och säger "trevliga klockor" så länge inte plånböckerna öppnas. Så jag antar att tiden får utvisa hur det går!


Lite samma spår jag är inne på, visst det ser ut som en trevlig klocka. Men hur många är det som går från det till att faktiskt betala 62 lax för den? Det finns ju faktiskt MASSOR med andra minst lika trevliga klockor om inte mer trevliga på den nivån.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Jag tycker den var sjukt tråkig. Landsort var en hit men inte denna. Snudd på att en Corniche är snyggare och det tar fan emot att erkänna.
 
Vore lite kul att veta lite mer, dom har alltså köpt in urverken, men klockorna är ihopsatta i Sverige av S&S själva? testas/kontrolleras urverken innan dom levereras till sverige (antar det) men hur är det efter ihopsättandet innan den hamnar hos kund?

Är S&S urmakare utbildade på verket i fråga eller kommer dom skickas till Vaucher för rep osv..? Antar att deras urmakare vanlingvis jobbar med ETA eller liknande?

Som Spence sa att dom är i klass med PP osv, det må eller inte må vara sant gällande verket det vet inte jag, men är resten av klockan det, eller är det en generisk massproducerad boett, tavla, visare?, när man köper JLC, PP och VC osv så förväntar man ju sig att ALLT ska vara top notch, dom har väl även en väldigt lång process med att kontrollera varje enskild klocka innan den lämnar fabriken enligt vad man hört...

Har S&S klockan även allt detta eller är själva klockan (förutom verket) i i samma klass som övriga klockor i deras Sortiment och endast verket uppdaterat?

ping Sjöö Sandström
 

SJ Smythe

Cartier
Skulle absolut kunna överväga att ha som dressare men då skulle den behöva vara mindre. Tycker det är trist att så många släpper dressklockor i storlekar som närmar sig 40 mm, tänker på JLC Ultra Thin Moon, nya Cellini, Omegas Tresor, Calatrava 5227 med mera. Härliga designer men tyvärr för stort för mig.
 
C

China

Guest
Det är rätt självklart dem inte är i klass med Patek, inte i urverk, inte i hantverk, inte någonstans. Om det är precision på gång man talar om så finns det säkert inget som slår ett ETA 2824-2 men en klocka är mycket mer än så.

Hmm...

Vet du vad Vaucher Manufacture Fleurier sysslar med, för att inte tala om påståendet att inget slår ett ETA 2824-2.
 
C

China

Guest
Ja jag vet vad Vaucher Manufacture Fleurier sysslar med, dem tillverkar urverk i mindre skala. Och ETA 2824-2 är ett ypperligt urverk rent precisionsmässigt för pengarna.

Och du tycker att det går att jämföra ETA:s urverk med Vaucher Manufacture Fleurier?

Sedan har väl ETA mer högpresterande verk än 2824-2 i stallet, om man nu skall våga sig på en jämförelse.
 

ScubaKing

Audemars
Och du tycker att det går att jämföra ETA:s urverk med Vaucher Manufacture Fleurier?

Sedan har väl ETA mer högpresterande verk än 2824-2 i stallet, om man nu skall våga sig på en jämförelse.

Nix, jag jämförde Vaucher och SS modellen med Patek överlag. Jag skulle valt Patek hela vägen. Jag tog 2824-2 som exempel för att det är ett utmärkt urverk som verkligen är testat och sitter i en enorm mängd klockor från nästan samtliga tillverkare.
 
Topp