• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström Royal Steel Worldtimer - en svensk succé

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
P1080609-2-1.jpg


Sjöö Sandström har fått till en riktig pärla, som är lätt att älska.

Sjöö Sandström grundades 1986 i Stockholm av Christer Sjöö och Mikael Sandström. Deras första klocka, Automatic S1 lanserades dock först 1993, men fick två år senare erhålla den prestigefyllda utmärkelsen ”Utmärkt svensk form”. År 1997 kom företagets stora genombrott med Chronolink Worldtimer UTC, som kombinerade ett mekaniskt armbandsur med en digital klocka. Den högteknologiska digitala modulen utvecklades i samarbete med Bofors och den då unika skapelsen har bland annat hittat ett permanent hem i utställningen hos Musée international d’horlogerie i Geneve.

Sedan dess har Sjöö Sandström haft flera lyckade lanseringar med bland annat Royal Steel som idag finns i en uppsjö olika varianter och UTC Skydiver som 2011 valdes till den officiella klockan för svenska flygvapnet.

Idags leds Sjöö Sandström av Felix Formark som vi intervjuade tidigare i år, du kan läsa den artikeln här.

Royal Steel Worldtimer släpptes i början av 2016. Klockans nya designspråk och GMT-funktion fick omedelbart ett mycket positivt mottagande och blev snabbt en av Sjöö Sandströms mest populära modeller. Ett år senare förnyades den med en uppdaterad urtavla, visare, bandhorn, bättre lysmassa och ett nytt gummiband med viklås, som komplement till stållänken som funnits med sedan tidigare.

Modellen finns i två storlekar, en större med en diameter på 41 mm och en lite mindre som mäter 36 mm. Båda storlekarna kommer i flera utföranden när det gäller färg på urtavla (orange, svart, vit och grå) och typ av armband.

Till denna recension har jag testat den större varianten med orange urtavla och en solid stållänk.

Första intrycket




Klockan levereras med en högst ordinär ytterbox som till sin form liknar större delen av andra ”fodral” i den här prisklassen. Den rymmer en återhållsam, men ändå högkvalitativ klocklåda av trä , samt manual och ett garantikort.

Specifikationer
P1080607-2.jpg


På utsidan

  • 41 mm diameter (finns även som 36 mm)
  • Stålboett och länk
  • Individuellt serienummer på baklocket
  • 24-timmarsbezel för GMT
  • SuperLuminova finns applicerat på stavindex, tim och minutvisare.
  • Safirglas med anti-reflektiv beläggning.
  • 10atm/100m vattenresistens
  • Datum
Under huven
  • Kaliber: SS G14 (vi bjuder på en kvalificerad gissning längre ned vilket basverk det bygger på)
  • 28,800 vibrationer per timme
  • 42 timmar gångreserv
  • 21 juveler
  • GMT-funktion
På handleden
P1080616-2.jpg


Royal Steel Worldtimer känns bra på handleden. Trots en förhållandevis låg vikt och en tunn profil känns den gedigen och ger ett kvalitativt intryck.

P1080615-2.jpg


Den bärs ganska liten tack vara de smala bandhornen och avsaknaden av en utstickande krona. Jag tycker storleken om 41 mm känns proportionerlig och passa klockans designspråk. Den både ser trevlig ut och sitter riktigt skönt, helt enkelt.

Design


Jag älskar verkligen designen på klockan. Den är avskalad och enkel, men full av små subtila detaljer som växer fram och uppskattas över tid. Jag gillar till exempel att timvisarens form återfinns i alla stavindex, samt hur prickarna på GMT-ringen har en motsvarande markering på urtavlan. Den graverade loggan på länken är också en trevlig detalj.

Finishen kan jag inte klaga på, tvärtom. Sjöö Sandström har gjort ett suveränt arbete här. Allt är stilrent och utan några avvikelser.

P1080613-2.jpg

Kronan med sin diskreta och praktiska placering.

Kronan är finurligt placerad strax under klockan två och är naturligtvis signerad. Däremot är den ingen rolig upplevelse för dig som gillar att vrida upp dina klockor för hand, då jag upplever den som lite väl kort för det ändamålet.

Armband


Armbandet är lagom tjockt och sitter skönt, inget skavande eller dragande i hårstrån här inte. Det har borstade ytterlänkar och blandpolerade mittlänkar vilket ger ett propert utseende. Länkarna är självklart skruvade, vilket underlättar om man vill justera längden själv. Det ingjuter dessutom en väldigt solid känsla.

Somliga föredrar dock en helborstad länk. Jag håller delvis med, då man undviker repor längre. Men man får också ett mer ”tooligt” utseénde som inte riktigt passar klockans övergripande attribut.

Låset är dolt vilket bidrar ytterligare till ett lite ”dressigare” och mer stilrent utseende. Däremot är det inte helt okomplicerat att ta av sig klockan. Kanske tar det lite mer tid att vänja sig vid själva låsmekanismen. Jag upplevde i alla fall under testperioden vissa svårigheter med att smidigt ta av mig klockan.

GMT-funktion
P1080601-2.jpg

Att ha en extra timvisare är alltid trevligt, speciellt när det lyfter designen ytterligare.

GMT-funktionen tillåter dig att ha koll på två tidzoner, med hjälv av två timvisare som kan ställas oberoende av varandra. Den extra timvisaren ställs med kronan i läge ett där du justerar GTM-visaren genom att skruva kronan medurs och datumet med vridning moturs.

P1080610-2.jpg


Urverk

Sjöö Sandström benämner klockans urverk som ”SS G14. Det utgår från ett schweiziskt basverk, men man går inte själva in på vilket. Det rör sig dockhögst sannolikt om ett Soprod C125 med vissa, mindre modifikationer, så som en egen rotor. Urverket verkar med 28,800 vibrationer i timmen vilket ger sekundvisaren en mjuk och fin gång, samtidigt som gångreserven ligger på ca 42 timmar. Under den tid jag burit klockan har den gått 4-8 sekunder snabbt per dygn, vilket får anses godkänt utan att imponera.

P1080605-2.jpg


Utöver rotorn med Sjöö Sandströms logotyp ser vi en trevlig perlage-slipning genom den transparenta baksidan.

Fördelar

  • Suverän design.
  • Bra finish.
  • Roliga smådetaljer som höjer helhetsupplevelsen.
  • Det dolda låset ser väldigt ”clean” ut.
  • Trevlig dekorerad rotor.
  • Tunn.
Nackdelar
  • Låset kan vara svårt att öppna.
  • Tråkigt (men stabilt) urverk.
  • Svårt att vrida upp verket för hand på grund av den korta kronan.
Kan jag rekommendera klockan? Ja! För ca 25,000 SEK erbjuder Sjöö Sandström en klocka i samma klass som de schweiziska jättarna. Den är ett mycket bra alternativ för dig som söker efter något som du inte ser varje dag.


Galleri















 

Tommy_83

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
salkari.fi/sv/ har denna i några olika utföranden. Änvänder man rabattkupong: salkari2018 så får man 20% rabatt :)
Köpsuget är kraftigt nu ;)
 

vonhall

Rolex
Tack för en trevlig recension! Har haft lite planer på en vit Wordtimer i framtiden. Hade helt missat att de även hade en orange tavla. Det var ju hur snyggt som helst!
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Tackar för riktigt trevlig recension! Men hur upplevdes den orangea tavlan i längden? De gånger jag har testat en worldtimer har jag fastnat för den urtavlan men jag är inte säker på hur den tavlan känns i längden om man kanske tröttnar?
 

DonPedro

Omega
2-Faktor
Tack för fin recension! TS/andra som vet: hur bärs 41an i jämförelse med andra pjäser i liknande storlek? T.ex. 40mm sportrolex på länk. Har inte sett någon in the flesh ännu, men ser väldigt fin ut på bilder!
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Alla ni som haft en World timer hur har ni upplevt den..verkar vara många som åkt upp på Köp och sälj, har själv flera gånger funderat på att köpa en med gummiband. Pros/cons för er som haft den ett tag nu-
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Riktig trevlig recension! Och hatten av till dig / er som törs välja en lite ovanligare färg på tavlan, en annan är ju lite trist på den punkten... :)
 
D

Deleted member 19984

Guest
Det kan vara denna recensionen som övertygar mig om att jag nog måste ha en likadan!
 
Topp