• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström UTC Extreme Black Gold I- eller att samla SS

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Hej
Här följer en paketöppning som jag kände kan få en egen tråd. Så många Extreme Black
Gold tror jag inte det finns på forumet!

Som många vet samlar jag på Breitling men svenska Sjöö Sandström har känts som en fräsch uppstickare som inte var man har. Egentligen var det frugan som började när hon funderade på att göra en investering i en riktig kvalitetsklocka. Det blev en Royal Steel Chronograph 35,5.
Tyckte inte jag kunde vara sämre så vid tillfälle inköpte jag en Tonneau. Kände en viss avsaknad av en Breitling B-1 vilket ledde till inköpet av Skydivern. Se jämförelsen i
https://klocksnack.se/threads/en-jämförelse-skydiver-och-breitling.13187/

På sista tiden har det dock funnits ett sug efter följande kombinerat:
-Automat
-GMT-funktion
-Helsvart
-Guldinslag
-Eventuellt 24h visning
-Badklocka.

Många av dessa förutsättningar kunde ju iof sig tillfredställas via någon Breitlingmodell men så råkade jag på en Sjöö Sandström på Kaplans som var precis vad jag ville ha. Men herregud vad den var sliten. Blev att diskutera service, polering och glasbyte med SS. Genom att dessutom byta bummibandet mot ett specialaligatorband blev klockan super!
Alla förutsättningarna uppfylldes även om jag inser att jag var idiot när det gällde 24-timars visningen. Har man inte haft det tidigare på en automat i kombination med GMT så vet man inte riktigt hur det fungerar. Jag trodde det var som på Breitlings gamla Cosmonaute, dvs att hela urverket tog 24h på varvet. Inser nu att det bara är visaren för tidzon 2. Men OK, då slapp jag vänja mig vid att hela klockan gör så.

Vad ska vi då säga om klockan?
Det finns redan snarlika trådar, tex Chrisse 's tråd om UTC Extreme White Diamond
https://klocksnack.se/threads/sjöö-sandström-utc-extreme-white-diamond.4908/

Men här kommer ändå lite data:
Artikelnummer: UTC Extreme Black Gold I
Urverk: Automatic SSG4 (ETA7754) (enligt Chrisse)
Boett: Stål, svartbelagd
Bezzel: Guld, skruvad
Urtavla: Svart, liten sekund, kronograf med sekunder på centrumvisaren, minuter på subdial vid 12
och timmar vid 6. Datum vid 4. Guldinlägg på timmarkering och visare. 24-timmars markeringar för UTC-visaren som har SS typiska timglaslogga.
Krona och tryckknappar: guld, skruvade
Glas: Sapphire, även baksida.
Armband: Läderband + gummiband
Mått: 44,2
Vattentät till: 100 meter
Listpris ny: 81.100 kr

Om urverket kan man väl konstatera att det är ett pålitligt och bra GMT, kronografverk som används av många tillverkare såsom Breitling och IWC.

Slutomdömme?
Jag är lyrisk.
En fantastisk klocka. Hög kvalitet och bra service från Sjöö Sandström, Felix och Co ställer verkligen upp för att man ska bli nöjd. Och det finns väl en anledning till att vi nu har 4 SS klockor.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Och så handledsbilderna:
image.jpg

image.jpg

Innan renovering:
image.jpg

Familjesamlingen:
image.jpg
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Jag har småkollat lite på den där, men blivit lite avskräckt av storleken.
Den ser ut att sitta jättebra på dig, kanske måste omvärdera.....
Hur som helst, grattis till en riktigt snygg klocka!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Härligt jobbat Tobbe-i-Etuna, trevlig paketöppning rakt igenom och väldigt fräsch klocka, visste ju om den, då du talade om att du köpt den, på våran mini, mini Gtg vi hade i Örebro i somras. Stort GRATTIS till din grymma SS dude.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Jag har småkollat lite på den där, men blivit lite avskräckt av storleken.
Den ser ut att sitta jättebra på dig, kanske måste omvärdera.....
Hur som helst, grattis till en riktigt snygg klocka!
Tack. Som jag konstaterat tidigare är det inget stort problem att ha stora klockor på tunn handled. Kör på!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Så jäkla snygg! Som jag avslöjade i en trådstart, är jag stor anhängare av guld på PVD. Den där måste jag testa på någon framtida GTG.

Grattis!
Visst är det en bra kombination! Den lär få komma med vid framtida träffar så träffas vi då är det bara att klämma på. Vi kanske sitter mitt emot varandra då också!
 
Topp