• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ahaa.. så de va Soprod som va boven i dramat där med :bored:
ja det var nån hake i urverket som var boven, det åtgärdades under hösten men de beslutade sig för att byta leverantör ändå.

Tror dock inte att det var problemen som var det avgörande utan att soprod tyckte att sjöö var en för liten tillverkare.
om det är sanningen har jag ingen aning om, det är bara vad jag har hört

ja det var nån hake i urverket som var boven, det åtgärdades under hösten men de beslutade sig för att byta leverantör ändå.

Tror dock inte att det var problemen som var det avgörande utan att soprod tyckte att sjöö var en för liten tillverkare.
om det är sanningen har jag ingen aning om, det är bara vad jag har hört
Aaah Oki. Jag sneglar lite på en Worldtimer lr Classic 36 :)

Har haft min WT 36 i snart 3 veckor nu och är mer än nöjd! Är van vid större klockor så sneglade först på 41an, men den kändes alldeles för stor. 36an känns perfekt på min smala handled! Tycker länken är schysst men kommer nog så småningom köpa gummi också för att testa hur det känns. Klockan snabbar sig aningen (runt 6-7 sekunder per dygn), men när jag kontaktade återförsäljaren angående detta påstod han att det skulle minska under dem första månaderna, då urverket "behövde gå in sig". Min klocka har Soprod-urverket.

Lyckades pruta strax över 10% när jag köpte den, för att svara på frågan tidigare i tråden.

Sjöö Sandström World Timer 36.jpeg

Senast ändrad:
Ajajaj, inte snyggt. Tyvärr... Ser så tvådimensionellt ut. Jag gillade ju gamla rotorn med utskuren logga.
Håller med, gamla rotorn var betydligt snyggare. Har inte orkat ”påpeka” det efter bytet, men måste erkänna att jag är något besviken över utseendet. Dessutom tangerar SS loggan kanten på glaset, skulle placeras mer mot centrum av rotorn kan jag tycka.

Måste dock ge Sjöö Sandström credd för smidig hantering och kommunikation!

Håller med, gamla rotorn var betydligt snyggare. Har inte orkat ”påpeka” det efter bytet, men måste erkänna att jag är något besviken över utseendet. Dessutom tangerar SS loggan kanten på glaset, skulle placeras mer mot centrum av rotorn kan jag tycka.

Måste dock ge Sjöö Sandström credd för smidig hantering och kommunikation!
Men borde det inte funkat att återanvända den gamla rotorn?

Tycker man borde ha fått ett snyggare verk från början. Hoppas de fixar till dem i framtiden. Man har ju en glasbaksida av en anledning.
Precis min tanke, förstår din besvikelse, nu känns det som en paniklösning som inte är genomtänkt för fem öre.

Soprodverket är ju faktiskt vackert att titta på, förhoppningsvis så dekorerar dom det framöver

Ja det nya (sellita sw300) var ju ingen höjdare estetiskt. Men det känns ändå bra att de byter. Soprod var snyggare men fick ju inte heller ögonen att tåras.

Precis min tanke, förstår din besvikelse, nu känns det som en paniklösning som inte är genomtänkt för fem öre.

Soprodverket är ju faktiskt vackert att titta på, förhoppningsvis så dekorerar dom det framöver
Exakt, har fortfarande mycket respekt för SS och deras klockor, och det är inget fel på Sellita-verk. Men jag har alltid gillat Sjöö Sandströms "tooliga" men ändå snygga finish på sina verk. Det vi ser med nya Sellita-verken är verkligen tråkigt och jag hoppas att det bara är något som kommer nu i början (tråkigt för de första) och att de går tillbaka till sin standard.

Exakt, har fortfarande mycket respekt för SS och deras klockor, och det är inget fel på Sellita-verk. Men jag har alltid gillat Sjöö Sandströms "tooliga" men ändå snygga finish på sina verk. Det vi ser med nya Sellita-verken är verkligen tråkigt och jag hoppas att det bara är något som kommer nu i början (tråkigt för de första) och att de går tillbaka till sin standard.
Respekten för företaget är orubbat, de har inte gjort nåt fel alls, jag tror inte att framtidens verk kommer se ut så där.

Men soprodverken är vackrare än både selitta och ETA.
Det borde gå att arbeta upp samma finish på det där

Respekten för företaget är orubbat, de har inte gjort nåt fel alls, jag tror inte att framtidens verk kommer se ut så där.

Men soprodverken är vackrare än både selitta och ETA.
Det borde gå att arbeta upp samma finish på det där
Precis, säger bara att om de kommer fortsätta med denna finish så kommer respekten inte längre vara orubbad. Som du säger så borde det gå att få till en finare finish. Jag menar, Bravur BW003 som kostar ca 15k har ett relativt fint Sellita SW300-verk:
bw003_movement_sw300_1lowres.jpg

Har någon koll på hur lång tid det bruckar ta att få tillbaka en worldtimer? Lämna in min igår pga att den tappa en hel del tid, som jag förståt av att läst en del så verkar de vara ganska vanligt förekommande att de behöver byta verk.

Tillbaka
Topp