• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

• RSC brukar användas för Royal Steel Classic, siffran efter för storleken. Dvs RSC36 = Royal Steel Classic 36.
  • Kronografen brukar kallas för Chrono eller liknande, brukar inte kallas RSC.
  • RC brukar användas för Royal Capital, däremot har det använts fel av vissa. Så om någon säger RC36 så menar de nog Royal Steel Classic 36.
-WT används för Worldtimer.

Hoppas detta gjorde dig lite klokare😃
Och om jag förstått det rätt så är RSC37 och RSC36 "samma". Iaf tavlorna ska passa mellan varandra, alltså lika stora. En killgissning är att 36 känns mer som ett "klassiskt" mått att ange om dom ligger på gränsen 36-37.

Och om jag förstått det rätt så är RSC37 och RSC36 "samma". Iaf tavlorna ska passa mellan varandra, alltså lika stora. En killgissning är att 36 känns mer som ett "klassiskt" mått att ange om dom ligger på gränsen 36-37.
RSC37 var föregångaren till dagens RSC36 och RSC41. Den har 1mm större boett än RSC36, men deras tavlor har däremot identisk storlek, vilket innebär att det går att byta tavlor mellan RSC36 och RSC37.

Känner att jag behöver uppdatera mig, Vad är senaste rön om landsorten nu då?

Någon som har koll? Kunde svära på att det var sagt "sent 2021 eller tidigt 2022” som en 10års comeback i afterwork-streamen från Erikssons ur, men kanske missminner mig.

Nästa år? I år? Till sommarn? Våren? Nu?

IMG_20220323_113324.jpg

Bild från igår på min rsc36 som är sugen på en dykarkompis.

Känner att jag behöver uppdatera mig, Vad är senaste rön om landsorten nu då?

Någon som har koll? Kunde svära på att det var sagt "sent 2021 eller tidigt 2022” som en 10års comeback i afterwork-streamen från Erikssons ur, men kanske missminner mig.

Nästa år? I år? Till sommarn? Våren? Nu?

IMG_20220323_113324.jpg

Bild från igår på min rsc36 som är sugen på en dykarkompis.
Har för mig att det snackats om denna sommar.

Vedhuggning i solen på Sjöö Sandström söndag. 👍☀️
4DC5432C-0BFF-4182-B139-7F370CF90C29.jpeg
Alltså jag kan inte bestämma mig riktigt för vad jag tycker om Quattron. Den har ett rätt udda format när den är så relativt bred. Men jag har nog landat i att den är sjukt cool! Vad tycker fölket allmänt?

Jag gissar att dom är svåra att finna på marknaden? Hade gärna ägt en. Är förväntade prisbilden typ som en ”vanlig” RSC?

Och hur är lug to lug plus boett måtten?

Mäktig vedhuggardinka! 👊🏽

Alltså jag kan inte bestämma mig riktigt för vad jag tycker om Quattron. Den har ett rätt udda format när den är så relativt bred. Men jag har nog landat i att den är sjukt cool! Vad tycker fölket allmänt?

Jag gissar att dom är svåra att finna på marknaden? Hade gärna ägt en. Är förväntade prisbilden typ som en ”vanlig” RSC?

Och hur är lug to lug plus boett måtten?

Mäktig vedhuggardinka! 👊🏽
Grymt underskattad dinka..här finner du en:

Grymt underskattad dinka..här finner du en:

Jepp, vill nog fasen ha en. Funkar verkligen vit tavla på den? Jag gillade den blåa på vedhuggardinkan, men vit kanske blir fräscht på denna udda fågel?

Kaplans skriver ju ingenting om skick, ev servicehistorik eller så, eller missar jag nåt?

Jepp, vill nog fasen ha en. Funkar verkligen vit tavla på den? Jag gillade den blåa på vedhuggardinkan, men vit kanske blir fräscht på denna udda fågel?

Kaplans skriver ju ingenting om skick, ev servicehistorik eller så, eller missar jag nåt?
“Vedhuggardinkan” 😉 har faktiskt en svart tavla. Solen leker lite med färgen.
Jag hade en med vit tavla och tyckte den var riktigt bra. Om jag inte hittat min svarta för inte så länge sedan hade jag huggit som en kobra på den på Kaplans. 🐍😀
HaVets rosa är dock svårslagen om man ska tala om tavelfärg! 😍
Jag håller med om att den har en lite speciell form men jag har alltid gillat den skarpt.
Återkommer om mått lug till lug.

“Vedhuggardinkan” 😉 har faktiskt en svart tavla. Solen leker lite med färgen.
Jag hade en med vit tavla och tyckte den var riktigt bra. Om jag inte hittat min svarta för inte så länge sedan hade jag huggit som en kobra på den på Kaplans. 🐍😀
HaVets rosa är dock svårslagen om man ska tala om tavelfärg! 😍
Jag håller med om att den har en lite speciell form men jag har alltid gillat den skarpt.
Återkommer om mått lug till lug.
Haha, tack för infon.

På bilder så ser den vita typ matt o trist ut. Du som har haft en, är det nåt liv i den vita i verkligheten? Känns som om klockan behöver det.

Sneglat lite på Worldtimer 36. En fråga - fungerar den på (läder)band också? Inte funnit några bilder där den bärs på band (förutom gummi då). :)

Grönt Nato i känguruskinn på WT41.

köpte hos @Singular och drog på lite bivax för att få lite mer djup i färgen.

Sneglat lite på Worldtimer 36. En fråga - fungerar den på (läder)band också? Inte funnit några bilder där den bärs på band (förutom gummi då). :)
@slimjim har lagt ut ett par bilder på wt+läder tidigare, se citerade meddelanden.

Jag tycker det flyger. Eftersom klockan är så pass tunn kan du nog köra vilket läder som helst.

Här testade jag en del band förra året.

Posta i tråden 'Sjöö Sandströmtråd'
https://klocksnack.se/threads/sjöö-sandströmtråd.48302/post-3815604
Tack. Riktigt snyggt! Lite synd om glipan som bildas med vanliga band. Verkar som att hålen ligger rätt långt ut. Riktigt snygg på Nato annars!

Sticker inte de gröna detaljerna ut för mycket? Är sugen på den vita tavlan, men önskade att det gröna kanske vore i en annan diskretare färg (typ blått).

Tack. Riktigt snyggt! Lite synd om glipan som bildas med vanliga band. Verkar som att hålen ligger rätt långt ut. Riktigt snygg på Nato annars!

Sticker inte de gröna detaljerna ut för mycket? Är sugen på den vita tavlan, men önskade att det gröna kanske vore i en annan diskretare färg (typ blått).
Jag håller med att glipan blir lite för stor. Maa detta så använde jag den aldrig på vanliga band. Det jag tyckte den passade allrea bäst på är single pass nato. De bygger inte lika mycket på höjden vilket passar den mindre diametern bra.

Jag tyckte att de gröna detaljerna är det som lyfte klockan ytterligare ett snäpp. Jag gillade det. Använde därför främst grönt nato :)

Här är det perfekta bandet för klockan (i mina ögon) :)

Jag hade en vit för två år sen (senare svart och grå). I efterhand uppskattar jag vit mest, framför allt pga det gröna :)

Haha, tack för infon.

På bilder så ser den vita typ matt o trist ut. Du som har haft en, är det nåt liv i den vita i verkligheten? Känns som om klockan behöver det.
Jag håller med. Tavlan ser märkligt trist och ”platt” ut. Jag vet inte om det är en dålig bild eller om den kan vara skadad. 🤔
Jag gillade den vita tavlan skarpt upplevde den inte alls trist. Men det är ju förstås en smaksak.

Jag håller med. Tavlan ser märkligt trist och ”platt” ut. Jag vet inte om det är en dålig bild eller om den kan vara skadad. 🤔
Jag gillade den vita tavlan skarpt upplevde den inte alls trist. Men det är ju förstås en smaksak.
Finns en på pre-owned på Krons:

Tillbaka
Topp