• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

th0m

Cartier
2-Faktor
Tror jag håller på att gå igenom någon form av livskris!? Från att ha varit riktigt nöjd med min samling och sagt att Chronolinken ALDRIG ska lämna, så känns det helt plötsligt som att jag är redo att sälja av hela samlingen, inkl Chronolinken… Så bli inte förvånad om den åker upp på K&S snart…
(Visst att jag alltid varit en flippare av rang, men nu är det nästan som att hela klockintresset börjat svikta😬)
Jag förlorade snabbt intresset för att ha en "samling" klockor i samma veva som klockor blev mitt yrke. Sålde allt jag hade utom en gammal guld-Longines, som jag känner ett särskilt band till. Har aldrig ångrat mig på allvar annat än att jag saknar min väldigt fina Datejust 1603 ibland. Så det behöver inte bli katastrof att sälja av, och man kan alltid börja om 😉
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det drabbar alla 💚 Jag brukar resonera att så länge jag har tak över huvudet, mat för dagen och inte pengarna ska gå till något annat öronmärkt är det bättre att låsa in klockorna så att man inte ser dem och sen kliva ut ur bubblan en liten stund. När man plockar fram klockorna någon månad senare och ointresset fortfarande håller kvar sitt grepp kan man fundera på att sälja av.

Ibland kan det ju vara så att det man sitter på, hur nöjd man än är med det, skapar en låsning att inte kunna prova annat. Men i slutändan är det bara saker som i de allra flesta fall går att återinförskaffa så kör ☺️
Tack för riktigt bra tips! Det har varit två intensiva år som ”klockintresserad” för min del och nu är första gången som jag upplever en lite större dipp. Helt plötsligt känns Chronolinken bara som en sak, och har tappat den där underbara känslan som jag fick förr. Vi får se hur det slutar, men som du säger så är det ju inte värre än att man kan köpa tillbaka i framtiden om man ångrar sig😊
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag förlorade snabbt intresset för att ha en "samling" klockor i samma veva som klockor blev mitt yrke. Sålde allt jag hade utom en gammal guld-Longines, som jag känner ett särskilt band till. Har aldrig ångrat mig på allvar annat än att jag saknar min väldigt fina Datejust 1603 ibland. Så det behöver inte bli katastrof att sälja av, och man kan alltid börja om 😉
Härligt att höra någon annans syn på det. Lutar nog att det kan komma upp en riktigt fet säljes-annons här i sommar. Det är ju inte kört att få tag på en Chronolink i framtiden, även om det kanske blir dyrare då😁 Fortsättning följer…
 

ClownenJac

Panerai
Härligt att höra någon annans syn på det. Lutar nog att det kan komma upp en riktigt fet säljes-annons här i sommar. Det är ju inte kört att få tag på en Chronolink i framtiden, även om det kanske blir dyrare då😁 Fortsättning följer…
Ja vi har ju precis fått lära oss att Chronolinken gjordes i väldigt få ex och är gravt underprisad, den får du köpa tillbaka dubbelt så dyr sen när folk fattar det ;)
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Tror jag håller på att gå igenom någon form av livskris!? Från att ha varit riktigt nöjd med min samling och sagt att Chronolinken ALDRIG ska lämna, så känns det helt plötsligt som att jag är redo att sälja av hela samlingen, inkl Chronolinken… Så bli inte förvånad om den åker upp på K&S snart…
(Visst att jag alltid varit en flippare av rang, men nu är det nästan som att hela klockintresset börjat svikta😬)
6FD56D7E-5280-42B7-853F-A92C0F9B3F12.jpeg
Förstår känslan..hade Rolex-samling 2 gånger, IWC-samling samt en Tag Heuer samling..en samling går alltid bygga upp när man får ”feeling” igen..kanske köper på mig någon av dina klockor😬
 

Pegis

Omega
Tror jag håller på att gå igenom någon form av livskris!? Från att ha varit riktigt nöjd med min samling och sagt att Chronolinken ALDRIG ska lämna, så känns det helt plötsligt som att jag är redo att sälja av hela samlingen, inkl Chronolinken… Så bli inte förvånad om den åker upp på K&S snart…
(Visst att jag alltid varit en flippare av rang, men nu är det nästan som att hela klockintresset börjat svikta😬)
6FD56D7E-5280-42B7-853F-A92C0F9B3F12.jpeg
Du Är nog fortvarande en flippade av rang. Såg klockan på en annan köp och sälj-sida för någon dag sedan. 🥴
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är den gula och den ljusblå sunburst väldigt ovanliga?

Du springer inte på de tavlorna varje dag i alla fall men helt omöjligt att få tag på dem är det inte. Det blir till att ha tålamod och leta regelbundet på diverse säljsajter. Vill man ha lite mer spänning med att komma över nya tavlor får man köpa en hel klocka med den tavlan man vill komma åt, köpa en svart/vit extratavla av Sjöö, lämna in på byte och sen sälja klockan igen och hoppas att man får tillbaka pengarna :)
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Du springer inte på de tavlorna varje dag i alla fall men helt omöjligt att få tag på dem är det inte. Det blir till att ha tålamod och leta regelbundet på diverse säljsajter. Vill man ha lite mer spänning med att komma över nya tavlor får man köpa en hel klocka med den tavlan man vill komma åt, köpa en svart/vit extratavla av Sjöö, lämna in på byte och sen sälja klockan igen och hoppas att man får tillbaka pengarna :)
Inte helt enkelt att få tag i olika tavlor till Chronolinken😬
 

Stalrob

Cartier

Clark Kent

Patek
2-Faktor
fick för mig att leka lite.
villig att kompromissa med det gröna? @Clark Kent
chronolink.png

Bifall! ☺️

Mycket bra förslag. Perfekt nyans på det gröna, och det mörkgrå i mitten blir fin kontrast mot det ljusare stålet. Plus att den grå färgen kommer igen ute vid rail-indexen.

MVG+ 👍

EDIT: Skulle gärna se bild på en helgrön också för jämförelse :)
 
Senast ändrad:

Stalrob

Cartier
Bifall! ☺️

Mycket bra förslag. Perfekt nyans på det gröna, och det mörkgrå i mitten blir fin kontrast mot det ljusare stålet. Plus att den grå färgen kommer igen ute vid rail-indexen.

MVG+ 👍

EDIT: Skulle gärna se bild på en helgrön också för jämförelse :)
Är på väg ut! Men kan knåpa ihop det efter lunch nån gång.
Utan/med sector-effekten?
Samma gröna ton som nu?
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Vill bara säga en sak angående tavelbyten osv. Det är så klart kul att kunna variera med olika tavlor och förändra utseendet på sina klockor, men i vissa fall, när man frångår modellens originalutseende, monterar tavlor hos tredje part tänkta för andra kalibrar med annan visarhöjd osv så kommer inte garantin längre att gälla hos SS om det uppstår strul sen. Tänker då främst på om man mixar 36:an och 37:ans tavlor, men det gäller även andra modeller. Jag antar att detta är självklart för de flesta här, men lika bra att nämna.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är på väg ut! Men kan knåpa ihop det efter lunch nån gång.
Utan/med sector-effekten?
Samma gröna ton som nu?

Gärna med rail-indexen men helgrön i samma ton :)

Jag blev dock lite förvånad över att det inte gick att klicka på den och komma till typ officiella hemsidan eller nåt sånt.

Tänkte exakt samma. Eller om man länkade till tex Erikson och att man rullade olika modeller på display.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Jag vet att du gillar att jaga på mig..klockan har aldrig polerats. Och tavelbyten har enbart varit hos SS så tycker du kan lägga ned din attityd
Det var inte meningen att låta så "snarky", men tycker det ser ut som att den vid något tillfälle fått en polering där man bortsett från att göra de borstade partierna, men kan ju även bli liknande det där om man burit klockan ihop med mycket armband eller liknande. Lätt att återställa om den poleras i framtiden.

Och inlägget om tavelbyten var inte riktat till dig personligen, mer en allmän upplysning då andra skrivit och efterlyst tavlor till 36:an/37:an utan att särskilja modellerna, som ju har olika verk och boettkonstruktion.
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Det var inte meningen att låta så "snarky", men tycker det ser ut som att den vid något tillfälle fått en polering där man bortsett från att göra de borstade partierna, men kan ju även bli liknande det där om man burit klockan ihop med mycket armband eller liknande. Lätt att återställa om den poleras i framtiden.

Och inlägget om tavelbyten var inte riktat till dig personligen, mer en allmän upplysning då andra skrivit och efterlyst tavlor till 36:an/37:an utan att särskilja modellerna, som ju har olika verk och boettkonstruktion.
Tycker det är dålig attityd av person som har anställning att göra detta påhopp utan något underbyggt. Denna del av forumet var för min del ett ställe man hängde för att ha gött snack och häng men om officiella personer visar denna arrogans så vet inte jag om jag vill fortsätta vara en ambassadör för märket. Hoppas du tar dig en allvarlig funderare på detta
 
Topp