• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjyssta digitalare

Hej
Jag har ett jobb där korrekt tidsavläsning på sekundnivå är ganska viktigt och därför har jag insett att jag behöver en digitalklocka.
Utöver funktionen ska den ju också vara snygg.

Har kollat på Casio men antingen är dom för plastiga och fula:
image.jpg


Om dom är snygga som denna är dom för små.
image.jpg


En jag har fastnat för är annars Sjöö Sandströms UTC ORC som är riktigt fin. Dock känns det lite dyrt med 10 000 för en digitalklocka.

Vilka alternativ finns det därute?
Alla tips mottages tacksamt...
 

Poppe

Cartier
Har en sån liten casio på jobbet ibland. Störs inte nämnvärt av att den är mindre än mina andra dinkor. Kostar ju som en påse jenka-tuggummi det är ju ingen nackdel
Edit: glömde det obligatoriska handledsskottet/Edit

image.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
SS utc orc är grymt häftig. Varför inte satsa på en sån?
image.jpg

Sjukt grym är den :)

Mer budget...
Pulsar har denna för runt 800kr på ebay, ser helt ok ut tycker jag dvs skulle kunna tänka mig en själv.
image.jpg


Suunto aqua/terra är ju lite roliga med men de visar väll inte sekunden på samma "skärm" som Tim och minutvisaren...

Mer nördigt finns ju junghans mega, seiko lcd av olika sort ex den från seyia nedan och voiden som skulle kunna bli lite funk på mesh (kanske modeklocka men tycker designen är lyckad) :
image.jpg


http://www.seiyajapan.com/collections/seiko/products/s-sbfg001
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag har en seiko spirit SBPG001
SBPG001__21730.1405414416.1280.1280.jpg


Solcell och radiostyrd. Bra storlek. Lite svår att hitta, men när den dyker upp ligger den kring 2k. Finns lite olika utföranden (boettformer och PVD), och så storebror med EPD men då är det dyrt igen.

mtr_seiko_seiko_active-matrix-epd_sdga001_0.jpg

Dessutom är den utan sekundvisning, eftersom displayen är för långsam. Dessutom utan tidtagning av samma anledning.

Jag har tilltalats lite av retro-stuket hos dessa casio
1232456.jpg

1429305.jpg

Båda får du tag i för under 500-ingen, och den senare finns även i metall.

Eller någon lite mer nedtonad G-shock kanske är användbart?
1221393.jpg


Liknande void finns ju Brauns klockor, och då kan du få lite dieter rams och historia för inte jättemycket mer

1266431.jpg


1129052.jpg


1266427.jpg
 

Aron72

Cartier
Efter gårdagens ana-digi (svag för den kombon) var jag jutvungen att rota fram min egna ETA baserade variant... Typiskt batteritorsk, kikade på dagens planering och googlade närmaste sk. Urmakare på vägen fanns en i Mölndal (Gbg). Tog en 20 min sedan kommer den äldre Herren ut och meddelar att ja jag fick ju den digitala delen att fungera men den analoga syndar inte mest troligt har verket havererat, hmm visst ligger den i en låda och bärs kanske ett par ggr per år i sept var iaf allt som det skulle, tänkte att Herren inte hade koll på syncen på verket men han hade under sina år minsann ställt mängder av dessa verk, mitt var ihoptorkat pga för lite användande.
Tja möte mm men kunde inte släppa detta, drog direkt till gastons ur på wieselgrensplatsen för en bedömning, hmm ja märkligt men verket det torkar iaf inte inop, lite smörjning av kronan, nja vi kikar in..
Vad det sitter ju inte det rekommenderade batteriet i verket, vi provar utan boett, allt fungerade! 0,4mm tunnare batteri och allt fungerade även med boett ditskruvad. Tack gaston! Blir ett inlägg i hiss och diss senare!
image.jpg
image.jpg
 

Riley

Panerai
Har det blivit något köp?
Du behöver inte låsa dig till quartz ;)

1962_Hamilton_Pulsomatic_Small.jpg
pulsomatic_back_lg.jpg


Klockan slutade väl tillverkas för några år sen.
Att displayen inte heller kunde visa sekunder gör den ju inte heller till en optimal klocka då just precis sekundvisning var ett krav.
En petitess kan tyckas :)
 

Aron72

Cartier
Köpte 2 av dessa för några år sedan, körde nr1 hårt i pool och bad, den gav upp år 1. Fungerar men tre batteri på 2 dagar. Kvalité tja plastigt oprecist men ok i prissegmentet ett par hundralappar.

Testade verket inför ett ev köp av märkesklocka med ETA i huset. Blev aldrig ngt Swissair made på denna varianten, sekundvisaren störde mig, onödigt på denna varianten av ur.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    17.8 KB · Visningar: 116
Topp