• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sjöö Sandström UTC ORC (VW edition)

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Så var det då dags att dela med sig av lite tankar och erfarenheter kring den här klockan, en Sjöö Sandström UTC ORC. Det är min första review, så ha lite tålamod med både flummigt skrivande och kassa bilder. :)

Som säkert alla känner till tillverkades originalversionen av UTC ORC i 300 exemplar i samband med Volvo Ocean Race 2001. Det kom också en helsvart variant kallad "Extreme" som tillverkades i 100 exemplar. För något halvår sedan blev det ju ramaskri då Sjöö Sandström tillverkade en ny upplaga av UTC ORC och skickade med vid köp av vissa VW-bilar under hösten och vintern 2013. Klockorna levererades i början av 2014 och debattens vågor gick höga. Var det en dum strategi som skulle sänka SS:s renommé? Helt klart var i alla fall att priset på originalutgåvan från 2001 störtdök. Marknaden svämmade över av de nya VW-varianterna och priserna ligger nu kring 9k.

Då jag var sugen på en ny beater och erbjöds denna i ett byte slog jag till. Jag har sedan tidigare en Sjöö Sandström Chronolink som jag är mycket nöjd med, och då UTC ORC är rätt lik Chronolinkens digitalmodul var jag nyfiken på hur den kändes som "hel klocka". Det finns en del skillnader mellan CL och UTC ORC, och jag tycker att det märks att SS gjort relevanta uppdateringar.

DSC_0494_zps8200b4c5.jpg


Det har ju varit en del diskussioner om huruvida VW-utgåvan är en snikvariant eller inte, så jag kontaktade SS för att se vad som skilde. Enligt dem är urverket i grund och botten samma som tidigare men med en uppdaterad mjukvara, ändrad belysning och ny hårdvara i displayen. VW-utgåvan är (tvärtemot vad som ibland påstås) inte termokompenserad. Huruvida originalet var det har inte SS svarat på.


Länken
En kombination av borstat och polerat stål. Bra, gedigen känsla med skruvade länkar och skön tyngd. Ett minus för att det är så krångligt att finjustera.

Länken är för övrigt densamma på både Chronolinken och ORCn så genom detta köp kan man säga att jag kapade åt mig en länk som också går att använda på min gamla Chronolink. Bara detta är egentligen ett argument för att det här var ett rätt bra köp. Betalade 8500 och en ny länk kostar över 6000. Jag hade tidigare funderat på att uppgradera min Chronolink med en metallänk (kör den just nu på struts), och på det här sättet kan man nästan säga att jag köpte en sprillans ny länk och dessutom fick en häftig klocka för bara 2500 extra. 

DSC_0465_zpsm2rugvja.jpg

DSC_0462_zpsb1sjg0n4.jpg



Boett
Boetten är 40mm och av borstat stål med en titanbaksida för att ge högre volym på alarmet. Baksidan är som synes en biffigare variant av Chronolinkens.

DSC_0518_zpswel1u2sn.jpg

DSC_0517_zpscdo3zgj3.jpg


Det jag gillar mest med klockans utseende är egentligen den borstade ringen med skruvar i. Ger lite schysst industrikänsla, eller kanske maritim känsla då den påminner om gamla kajutafönster. Det är också samma ring som sitter på UTC Extreme, som är en klocka jag gärna skulle äga om det inte var för dess absurda storlek på 44,2mm. Inget för taniga armar som mina... Ringen är graverad med UTC ORC men enligt vad jag hört har vissa klockor i stället märkningen VW. För mig skulle detta varit en definitiv dealbreaker, så jag är glad att klockan jag erbjöds har originalmärkningen...

Klockan är också fri från utstickande delar som kan fastna eller slå i saker. Min förra beater var en Breitling Aerospace, och även om det är en riktigt läcker klocka tycker jag det är lite jobbigt med riders som fastnar i tröjor och annat. UTC ORC:n är betydligt mer funktionell på det sättet.


Funktioner
I princip är det samma funktioner som på Chronolinken: Dag, datum, veckonummer, månad och år, UTC, världstider, sommartid, alarm, minneslagring och kronograf. Det som är nytt på denna variant är en nedräkningsfunktion där man kan välja att den räknar ner i trettio minuter med olika ljus- och ljudindikationer. Den fanns väl i och för sig på vissa Chronolinkvarianter också men inte på min. Det är väl tänkt att vara en vettig funktion vid seglingsstarter men i mitt fall handlar det väl snarast om att använda den som timer för äggkokning eller något.

Klockan är utrustad med en väldigt praktisk och tydligen helt unik ljussensor så om man trycker på någon knapp då det är mörkt lyser bakrunden upp i mörkrött och siffrorna lyser i ljusrött. Enligt uppgift ska den färgen också göra så att inte pupillerna drar ihop sig vid tidkoll på natten, vilket annars skulle kunna få till följd att man blir lite "blind" i mörkret under några sekunder. Knappast något som stör en normal människa i innerstan, men det är ju alltid skoj med genomtänkta lösningar...

Alarmet ljuder betydligt högre än på min Chronolink så det är en bra förändring (eller det kanske bara är en individuell skillnad mellan mina båda ur, det låter jag vara osagt).

När det gäller vattenskydd så är klockan tät ner till 100m vilket gör den till en praktisk allroundklocka till skillnad från Chronolinken som bara pallar 50m.

Klockan svarar lättare och mer distinkt på knapptryckningarna än med Chronolinken. Jag tror inte att detta enbart beror på Chronolinkens ålder jämfört med ORCns ungdom, för knapparna är lite annorlunda designade på de båda uren så jag skulle tro att det trots allt handlar om skillnader i tillverkning och design. Knapparna på ORC:n är i alla fall något större och mer funktionellt utformade än på Chronolinken.

DSC_0509_zps8thltszp.jpg


Klockan har tre olika ljuslägen: Normal, Aktiv och Extrem. Vid normalläget är hela displayen svart tills man trycker på en knapp och då framträder ljusa siffror mot mörk botten. Vid aktivläget lyser siffrorna ljusa mot mörk botten hela tiden. Vid extremläget pulserar ljuset i rött (lyser en sekund och är svart 3 sekunder). Det sistnämnda läget drar dock skitmycket batteri och ska enligt manualen tömma batteriet helt på bara två dygn.


Urtavla/display
Urtavlan är inverterad jämfört med originalversionen. Originalet hade (liksom Chronolinken) mörka digitalsiffror mot ljus bakgrund medan den nya VW-varianten har ljusa digitalsiffror mot mörk botten. I stort sett tycker jag detta är en bra förändring. Det blir lättare att läsa av tiden i solljus men i och för sig något krångligare i skymningsljus. Men då har man ju alltid den röda mörkervisningen så det kompenserar detta.

DSC_0489_zpsvwqa1vf0.jpg



Sammanfattning
Klockan är en mycket lyckad blandning av vettiga funktioner och lyckad design. Den är inte extrem i något avseende utan är lite sådär svenskt lagom. Kanske lite Volvo över alltihop, och de som vill ha mer extrema saker ska nog söka sig något annat. Det faktum att den inte bara är quartz utan dessutom digital är förstås också något som inte alla gillar. För mig som var ute efter en pålitlig, snygg, lite udda daglig följeslagare känns den i nuläget rätt perfekt. Jag tror att den kommer att göra sig mycket bra under sommarens alla aktiviteter.

Dessa klockor går ju nu att få för under 10k och jag tycker sammanfattningsvis att det är rätt bra valuta för pengarna. Att det dessutom är en svenskflaggad klocka ger ett litet extra plus i min bok.

Och så som avslutning lite blandade bilder. Hoppas ni gillat presentationen.

/Henrik
DSC_0478_zps5m1gndol.jpg

DSC_0477_zps0c1fofp8.jpg

DSC_0475_zpsn1tam2w5.jpg

DSC_0455_zps4gufcazx.jpg

DSC_0446_zpsc9asd945.jpg
 

par

Patek
2-Faktor
Bra skrivet! Är själv väldigt nöjd med min och den får riktigt mycket handledstid, mest på nato. Trevlig prick nu på sommaren
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Tack för alla vänliga kommentarer!

En uppdatering sedan sist: SS mailade och berättade att originalversionen inte heller var termokompenserad så i det avseendet är det ingen skillnad mellan de båda utgåvorna.

/Henrik
 

Molla

Breitling
Efter lite velande fram och tillbaka har jag nu köpt en begagnad ORC, VW modellen, dock inte märkt med VW. Fått den till ett bra pris, 7800? och med stållänk, använd på arm I max 2 veckor (enligt säljare), med garanti kvar och fullset. Tanken är att armbandet är värt 5 lax och kan bytas mot eventuella andra SS klockinköp och då har man en ORC för 2800.;)
Hämtas idag och bild kommer inom kort...:)
 
Topp