• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skäligt pris för min Omega Memomatic?

Stampen

Breitling
Hej
En kompis till mig frågade om han eventuellt skulle kunna få köpa min Omega Memomatic. Jag går egentligen inte i försäljningsplaner men samtidigt använder jag den inte så ofta så det skulle vara ok för mig att sälja den. Saken är ju bara den att jag inte har lust att sälja den för billigt samtidigt som jag inte vill vara girig och få ut någon hutlös summa för den.

Vad skulle vara ett skäligt pris för den anser ni så att vi bägge två skulle vara nöja med affären?

Klockan är renoverad av Gastons för sisådär 5 år sen, då byttes glas och tryckknapp. Allting fungerar på den, original metallänk finns med även om den inte syns på bilden:

Mvh
Henke
 

Bilagor

  • Memo.jpg
    Memo.jpg
    27.2 KB · Visningar: 213
  • memo1.jpg
    memo1.jpg
    72.6 KB · Visningar: 225
  • memo2.jpg
    memo2.jpg
    86.8 KB · Visningar: 224
  • memo3.jpg
    memo3.jpg
    44.9 KB · Visningar: 220
  • memo4.jpg
    memo4.jpg
    99.9 KB · Visningar: 227

Dt250

Rolex
Paneristi
Den där ska du noga kolla upp värdet på, finns riktiga omegaexperter här på KS så vi får se om du får bra information. Det kan vara värd en hel del.
Kolla på chrono 24 så kan du få en uppskattning i alla fall.

Men vad har de gjort på baksidan ?
 
Senast ändrad:

Stampen

Breitling
Baksidan var sådan när jag köpte den så skyll inte på mig ;). Men jag vill inte polare en klocka, det är på baksidan med så det bekommer mig inte så mycket.

Jag tänker så här själv, under 20 säljer jag den inte för. Då kan jag likaväl behålla den.

Frågan är dock om 20 är billigt? Eller skäligt med tanke på klockans historia eller kanske tom ett överpris?

Samtidigt vill jag ju polarn ska känna att han gjort en helt ok affär med, bägge är nöjda helt enkelt.
 

Psykel

Patek
Baksidan var sådan när jag köpte den så skyll inte på mig ;).

Jag tänker så här själv, under 20 säljer jag den inte för. Då kan jag likaväl behålla den.

Frågan är dock om 20 är billigt? Eller skäligt med tanke på klockans historia.

Samtidigt vill jag ju polarn ska känna att han gjort en helt ok affär med, bägge är nöjda helt enkelt.
Smacka på några tusenlappar pga relativt nyservad då? 23?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Men är dom verkligen så dyra? Dom är ju rätt sjuttiotals-fula med sin design och knäppa färger. Chrono24 har ofta optimistiska fantasipriser och sällan svåra att pruta på. Titta hellre på avslutade auktioner från ex Ebay.
Jag hade gissat på strax ovan 10k. Talar vi 23k så är det ju nästan uppe i betydligt koolare flightmasters etc eller riktigt fina JLC Memovox.

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3035/vara/1221180
https://klocksnack.se/threads/värde-omega-seamaster-memomatic.42619/
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Den där ska du noga kolla upp värdet på, finns riktiga omegaexperter här på KS så vi får se om du får bra information. Det kan vara värd en hel del.
Kolla på chrono 24 så kan du få en uppskattning i alla fall.
Men är dom verkligen så dyra? Dom är ju rätt sjuttiotals-fula med sin design och knäppa färger. Chrono24 har ofta optimistiska fantasipriser och sällan svåra att pruta på. Titta hellre på avslutade auktioner från ex Ebay.
Jag hade gissat på strax ovan 10k. Talar vi 23k så är det ju nästan uppe i betydligt koolare flightmasters etc eller riktigt fina JLC Memovox.

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3035/vara/1221180
https://klocksnack.se/threads/värde-omega-seamaster-memomatic.42619/

Den du hänvisar till på Kaplans har dessutom alarmfunktionen och de är nog lite värdefullare än denna, så är benägen att hålla med runt 10k kan nog vara rimligt, den är ju inte på något sätt i toppskick.
 

Stampen

Breitling
Alla Memomatics har alarm, det är mekaniskt alarm i dom.

Tittar man historiskt de sista åren sticker den för 9600:- ut som förhållandevis billig skulle jag säga (visserligen tillkommer ju auktionskostnader, men likväl). Men kanske är det där den ligger idag, i alla fall i Sverige.

Men kan man köpa någon i fullt fungerande skick för 10.000:- idag i Sverige skulle jag själva köpa hur många som helst faktiskt. Det är ett väldigt bra pris.
https://www.collectorsquare.com/en/watches/omega/seamaster-memomatic/lpi

Är ju själv pantlånare och jag skulle inte ha några problem att belåna en med denna oranga tavlan för 10 000:-. Jag anser att de betingar ett högre värde än så, men det är alltid svårt att säga. Klockan är ju inte så vanlig på marknaden.

Men alla inputs är välkomna, med både höga och låga värderingar ;).
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Alla Memomatics har alarm, det är mekaniskt alarm i dom.

Tittar man historiskt de sista åren sticker den för 9600:- ut som förhållandevis billig skulle jag säga (visserligen tillkommer ju auktionskostnader, men likväl). Men kanske är det där den ligger idag, i alla fall i Sverige.

Men kan man köpa någon i fullt fungerande skick för 10.000:- idag i Sverige skulle jag själva köpa hur många som helst faktiskt. Det är ett väldigt bra pris.
https://www.collectorsquare.com/en/watches/omega/seamaster-memomatic/lpi

Är ju själv pantlånare och jag skulle inte ha några problem att belåna en med denna oranga tavlan för 10 000:-. Jag anser att de betingar ett högre värde än så, men det är alltid svårt att säga. Klockan är ju inte så vanlig på marknaden.

Men alla inputs är välkomna, med både höga och låga värderingar ;).
Jag tänker ett pris kring 12-14000kr med okänd servicehistorik , sedan får man värdera servicen på detta...

http://www.ebay.com/itm/Omega-Memom...twatch-steel-case-40-mm-in-diam-/322634846940
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Alla Memomatics har alarm, det är mekaniskt alarm i dom.

Tittar man historiskt de sista åren sticker den för 9600:- ut som förhållandevis billig skulle jag säga (visserligen tillkommer ju auktionskostnader, men likväl). Men kanske är det där den ligger idag, i alla fall i Sverige.

Men kan man köpa någon i fullt fungerande skick för 10.000:- idag i Sverige skulle jag själva köpa hur många som helst faktiskt. Det är ett väldigt bra pris.
https://www.collectorsquare.com/en/watches/omega/seamaster-memomatic/lpi

Är ju själv pantlånare och jag skulle inte ha några problem att belåna en med denna oranga tavlan för 10 000:-. Jag anser att de betingar ett högre värde än så, men det är alltid svårt att säga. Klockan är ju inte så vanlig på marknaden.

Men alla inputs är välkomna, med både höga och låga värderingar ;).
ok lycka till med försäljningen, du får väl höra med kompisen vad han är beredd att ge och ta det därifrån.
Här kan du köpa ett en ny baksida om det skulle vara intressant:

http://www.ebay.com/itm/back-cover-for-omega-memomatic-166-072-/172901625316
 

Stampen

Breitling
ok lycka till med försäljningen, du får väl höra med kompisen vad han är beredd att ge och ta det därifrån.
Här kan du köpa ett en ny baksida om det skulle vara intressant:

http://www.ebay.com/itm/back-cover-for-omega-memomatic-166-072-/172901625316

Jag är nog inte beredd att släppa den under 20k faktiskt, säger inte att den nödvändigtvis är värd det. Men under det känner jag att jag likaväl kan behålla den. Jag tycker det är en både rolig och snygg klocka.

För min del kan baksidan gärna se ut som kriget ;). Men tack iaf!
 

Stampen

Breitling
Jag sålde en för 10' för några månader sedan. Den var dessutom i betydligt bättre skick, utan länk dock. Men det är möjligt att jag som vanligt var alldeles för snäll...:angel:

Där ser man, den orange modellen? Skicket på denna är ju bra frånsett baksidan vilket jag inte tycker gör något, men det är ju bara jag. Lämnar man in den på polering så kan man ju få bort detta med. Själva verket, visarna och urtavlan är det inget fel på.

Men oavsett vad, 10 000:- för denna modellen skulle jag nog säga var ett väldigt bra pris =).

Kan ju alltid rekommendera kompisen att posta en köpes annons här. Kan ju vara fler som ligger på någon och vill sälja!
 

Patrik J

Rolex
Där ser man, den orange modellen? Skicket på denna är ju bra frånsett baksidan vilket jag inte tycker gör något, men det är ju bara jag. Lämnar man in den på polering så kan man ju få bort detta med. Själva verket, visarna och urtavlan är det inget fel på.

Men oavsett vad, 10 000:- för denna modellen skulle jag nog säga var ett väldigt bra pris =).

Kan ju alltid rekommendera kompisen att posta en köpes annons här. Kan ju vara fler som ligger på någon och vill sälja!

Ska väl tillägga att den ingick i en större affär med flera klockor. Mängdrabatt + kompispris typ. Separat hade jag nog begärt minst ett par tusen till för den. (Ursäkta oskarp bild)
memo.JPG
 

Stampen

Breitling
Ska väl tillägga att den ingick i en större affär med flera klockor. Mängdrabatt + kompispris typ. Separat hade jag nog begärt minst ett par tusen till för den. (Ursäkta oskarp bild)
memo.JPG
Bara att gratulera köparen!
Så Felix, köp inte av mig!! Jag är en ockrare ;). Lägg upp en annons på Köpes forumet här så kanske du får napp!
 

Joakim C

Cartier
Tyvärr få jag göra dig besviken och säga att några 10.000 tror jag knappast du får för uret. Stora skador på baklocket och skador på boetten, det är heller inget ovanligt ur. Och som Rozzy säger har dessa "fula ankungar", om jag utrycker mig så, en begränsad krets av intressenter. Ett nytt baklock gör dock mycket för priset och totalintrycket.

Här har du en i mint condition, fabriksservad för £1.595: http://www.chronomaster.co.uk/watch...r-memomatic-alarm-+-+-omega-serviced/ome-618/
 
Senast ändrad:

Calle med C

Panerai
Nu vet jag inte exakt vad den är värd, men är det bara jag som hellre hade sålt en klocka för billigt till en god vän än att tjäna pengar på den?

Hade jag gillat klockan hade jag behållt den istället och hjälp honom/henne att leta upp ett annat exemplar.
 
Senast ändrad:

Stampen

Breitling
Joakim C, jag håller inte med dig alls faktiskt. 10 000:- skulle jag faktiskt lätt säga att den är värd. Som sagt köper gladeligen alla du kan hitta i bra skick för 10k. En fabriksservice smäller inte högre i min värld en en service utförd av en kunnig urmakare. Bara för de är dyrare är de inte bättre. Sen vet jag inte med mint condition, ser snarare polerad ut. Men likväl 18 papp lite drygt är ett bra pris från en butik så den klockan är helt klart prisvärd.

Min bedömning är nog att ett normalt pris vid auktion eller försäljning mellan 2 privatpersoner hamnar 12-15 medans en butik nog i regel ligger mellan 18 - 22.

Calle, det är ju precis det jag gör? Varför skall jag sälja en klocka jag inte behöver sälja och bli missnöjd bara för att göra min kompis nöjd?

Mvh
Henke
 

Joakim C

Cartier
Joakim C, jag håller inte med dig alls faktiskt. 10 000:- skulle jag faktiskt lätt säga att den är värd. Som sagt köper gladeligen alla du kan hitta i bra skick för 10k. En fabriksservice smäller inte högre i min värld en en service utförd av en kunnig urmakare. Bara för de är dyrare är de inte bättre. Sen vet jag inte med mint condition, ser snarare polerad ut. Men likväl 18 papp lite drygt är ett bra pris från en butik så den klockan är helt klart prisvärd.

Min bedömning är nog att ett normalt pris vid auktion eller försäljning mellan 2 privatpersoner hamnar 12-15 medans en butik nog i regel ligger mellan 18 - 22.

Calle, det är ju precis det jag gör? Varför skall jag sälja en klocka jag inte behöver sälja och bli missnöjd bara för att göra min kompis nöjd?

Mvh
Henke
Det är enkelt att ta reda på marknadspriset i just det säljögonblicket; lägg den på e-bay med exempelvis utropspris 9.999 kronor kronor, när auktionen avslutas vet vi. E-bay tar 10 % i avgift + moms på avgiften. Tradera tar högst 150 kronor. Eller testa köp och sälj på Time To Talk respektive här. Har jag fel i min bedömning är jag den förste att gratulera till bra betalt för uret...:)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Runt 10k är nog rimligt......kollade på en för något år sedan.....låg där vill jag minnas......de med Flightmaster caset låg runt 15-16.......ish....

En som vet är Arne på Mackmakeriet......han har 3 st...
 

Stampen

Breitling
Så är det ju, en klocka på auktion är aldrig mer värd än vad någon är beredd att betala just då. Däremot skulle jag inte kalla allt över 10k för en Memomatic som bra betalt, allt över 15k möjligtvis.

Men men kommer säkert någon förr eller senare på auktion igen så vi kan se vem som har rätt! :)

Jag är inte intresserad av att lägga ut min till försäljning så får bli någon annans!
 

Stampen

Breitling
En liten sidonot: Ofta orimligt att ha c24 som referens när det kommer till vintage

Så är det, alltid orimligt att ha sidor där folk lägger ut priser som de vill ha som referens. Alltid bättre att hänvisa till priser som någon faktiskt har fått.

Sen kan det vara svårt att veta vad folk faktiskt får när de säljer privat och ännu svårare att veta vad butiker får när de säljer eftersom dessa uppgifter kan vara svåra att få tag på. Auktionspriser är ju lätta att få tag på men dessa ligger också ofta under de priser som iaf butiker får vid försäljningar.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Jag tycker hela denna tråd börjar bli märklig. När jag läste ditt inlägg fick jag uppfattningen att du inte visste vad klockan var värd. Sen visar det sig att du har en väldigt bestämt uppfattning och är rätt insatt i både klockan och enligt dig dess värde. Så vad var poängen med frågan ? Din klocka är sliten och i rätt kasst skick, men visst tycker du den är värd 20k så får du väl tycka det. Men vi är några som inte håller med.
 
Topp