• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skötsel och underhåll

JohnDoe

Rolex
Grattis till din nya klocka. Service av urverk, trycktest, täthetsservice etc görs ju av urmakare. Intervall beror ju på behov och användning. Däremot är det alltid skönt med en fräsch länk. Köpte en ultraljudstvätt på kjell där mina länkar ofta får sig en "spabehandling".
 

sjökvist

<—Axel Nilson
service ca vart femte år, vattentåliga klockor kan man skölja under kran, har man länk så kan skrubba lite försiktigt med en mjuk tandborste, icke vattentåliga klockor kan man torka rent med en fuktig trasa, funkar för mig, välkommen till galenskapen förresten
 

Idafrida

Breitling
Tack för era svar! Jag köpte en begagnad från 2014, så service ska väl inte behövas riktigt än hoppas jag. :)

Ska kolla upp ultraljudstvätt!
 

Gnocchi

Omega
2-Faktor
Går ju lite rykten om att Rolex ska ha hävdat att klockor tillverkade efter juli 2015 har 10-års serviceintervall. Andra rykten menar att det är det faktiska serviceintervallet i snitt inom vilket kunder lämnar in sina klockor för service. Hursom, den gamla klassiska 3-5-års-regeln är bra att följa beroende på hur man använder klockan. Om du tänker bada med den varje dag så får du lämna in oftare så att säga. Vissa bär klockor tills de inte kan hålla tiden längre vilket ofta gör servicen dyrare när den väl lämnas in.

Rengöring verkar vara högst personligt. För egen del rengör jag typ en gång i månaden med ljummet vatten och tvål/yes. Men det finns andra trådar om just rengöring av klockor på forumet vill jag minnas. (Nu räknade jag kallt med att du har stållänk på din klocka).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Går ju lite rykten om att Rolex ska ha hävdat att klockor tillverkade efter juli 2015 har 10-års serviceintervall. Andra rykten menar att det är det faktiska serviceintervallet i snitt inom vilket kunder lämnar in sina klockor för service. Hursom, den gamla klassiska 3-5-års-regeln är bra att följa beroende på hur man använder klockan. Om du tänker bada med den varje dag så får du lämna in oftare så att säga. Vissa bär klockor tills de inte kan hålla tiden längre vilket ofta gör servicen dyrare när den väl lämnas in.

Rengöring verkar vara högst personligt. För egen del rengör jag typ en gång i månaden med ljummet vatten och tvål/yes. Men det finns andra trådar om just rengöring av klockor på forumet vill jag minnas. (Nu räknade jag kallt med att du har stållänk på din klocka).
Det är snitt-tiden mellan servicar, står väldigt tydligt skrivet exakt så, allt annat är påhittat.

Med det sagt hade jag aldrig servat en Rolex vart 5e år bara för sakens skull.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Grattis till din nya klocka. Service av urverk, trycktest, täthetsservice etc görs ju av urmakare. Intervall beror ju på behov och användning. Däremot är det alltid skönt med en fräsch länk. Köpte en ultraljudstvätt på kjell där mina länkar ofta får sig en "spabehandling".
Hej! Jag sitter just och glor i Kjellkatalogen efter en UL-tvätt. Vilken valde du?
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Hej! Jag sitter just och glor i Kjellkatalogen efter en UL-tvätt. Vilken valde du?
I nuläget lutar det nog åt den här:
IMG_2366.PNG
 

Psykel

Patek
I nuläget lutar det nog åt den här:
IMG_2366.PNG
Jag köpte just den där för ett tag sen och jag är jätte nöjd. Hittills tvättat länkar och urverk med bra resultat.
Även jag har precis den modellen. Jag köper mycket vintage, så snuskiga gamla flexlänkar blir som nya i ultraljudstvätt. Kör "varmare än ljummet" vatten och diskmedel. Låter länkarna ligga i vattnet i fem-tio minuter innan jag drar igång femminutersprogrammet. Ibland behövs en omgång till på fem minuter.
Även grattis till @Idafrida för klockan. Släng upp en bild, vetja!
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Även jag har precis den modellen. Jag köper mycket vintage, så snuskiga gamla flexlänkar blir som nya i ultraljudstvätt. Kör "varmare än ljummet" vatten och diskmedel. Låter länkarna ligga i vattnet i fem-tio minuter innan jag drar igång femminutersprogrammet. Ibland behövs en omgång till på fem minuter.
Även grattis till @Idafrida för klockan. Släng upp en bild, vetja!
Bra feedback! Tack för ditt svar. Kanske klipper en redan på vägen hem om den får plats i ryggan. Kör hoj idag. Hoppas snart kunna återkoppla med en positiv rapport.:)
 

Psykel

Patek
Tack för återkopplingen ;-)... där räddade du en stackars klocka :banghead:
Fast även om det var ofarligt med vibrationerna, så har jag i princip endast vintage som jag inte skulle lita på är särskilt vattentäta heller. :D
Får jag hem en riktigt grisig klocka (60 år av smuts mellan luggarna är inte helt ovanligt) så plockar jag ur verket och kör boetten och locket i ultraljud. Den kan bli riktigt grymt resultat! Det är ju lätt för smuts att fastna i repor och sånt, så exempelvis min Omega 3999 från 1961 gick från trött och matt boett till nästan gnistrande efter en omgång i tvätten! Ska man samla på vintage är ultraljudstvätt guld värt!
 

Psykel

Patek
Hur tar man ut urverket om man ska stoppa i resten av klockan i ultraljudstvätten?
Du ska definitivt inte ta ut urverket ur en ny Rolex på egen hand! Jag snackar alltså om 40-/50-talsklockor som jag betalat 200kr för på tradera!
Det räcker om du tar av länken från klockan och kör i ultraljudstvätt. Ska du bara skölja eller köra försiktigt med en mjuk tandborste så behöver du inte ta av den.
 
Topp