På WRT ställde jag (i praktiken) frågan om NymansUR gjorde en korrekt eller felaktig bedömning gällande service på din TT DJ36. Och svaret är både ja och nej beroende hur klockan är tänkt att användas. De som svarade på min fråga är professionella urmakare (en i Schweiz 'nickelsilver' och en i USA 'JohnR725') med flera decenniers erfarenhet och som entusiast har jag följt dem i mer än sex år och har ett solitt förtroende för dem båda.
För att sammanfatta så är det garanterat så att vissa kritiska oljor (Moebius 9010) har avdunstat eller spridit ut sig så mycket att de inte längre skyddar urverket. Dessutom måste man räkna med att gummipackningar inte längre håller måttet vilket kan leda till total förstörelse av urverket om den utsätts för vatten eller för mycket fukt.
nickelsilver sammanfattar det bäst med följande:
"it can remain unserviced if it was to go back in the safe, but would be specific that if it was used in its non-serviced state it would risk harming numerous components, plus the unknown water resistance John mentioned- which could spell total destruction."
Nedan är länken till tråden ('JohnR725' lider av svår dyslexi så hans inlägg kan behöva lite extra fokus för att läsa. Han är dock, tillsammans med 'nickelsilver' sajtens mest respekterade professionella urmakare):
Someone on the Swedish watch forum klocksnack.se told the following interesting and puzzling story. In 1991, a Rolex TT DJ36 was purchased. It was used daily for about a year and then sat in a chest of drawers for over 25 years. Since it had been unused for so long, the owner took the watch to on...
www.watchrepairtalk.com