• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ska äldre och nya klockor servas var 2 och 5 år?

kl0cka

Basic
Jag läste en artikel om äldre klockor från Omega och fick höra detta av en slump. Jag har aldrig egentligen tänkt på den biten utöver kanske att ramen kan bli solblekt och glaset ev. repat utan i mitt huvud kunde man gå flera decennier med samma klocka som kommer att fungera så länge batteriet byts men så kanske det inte är?

Jag läste en artikel om äldre klockor från Omega och fick höra detta av en slump. Jag har aldrig egentligen tänkt på den biten utöver kanske att ramen kan bli solblekt och glaset ev. repat utan i mitt huvud kunde man gå flera decennier med samma klocka som kommer att fungera så länge batteriet byts men så kanske det inte är?
Klockor som går på batteri (dvs kvarts/quartz) behöver inte in på regelbunden service men det behöver däremot mekaniska ur (dvs manuellt eller automatiskt uppvridna)

Både mekaniska klockor och kvartsklockor behöver service för att må bra. Urverk som inte får service och därmed inte mår bra kan ibland ticka i många många år ändå.

Hur ofta man bör och hur ofta man måste serva är dock två olika saker. Det finns en miljard olika trådar om detta.

Både mekaniska klockor och kvartsklockor behöver service för att må bra. Urverk som inte får service och därmed inte mår bra kan ibland ticka i många många år ändå.

Hur ofta man bör och hur ofta man måste serva är dock två olika saker. Det finns en miljard olika trådar om detta.
Hur många år skulle det kunna ta då tills den börjar ticka fel på ett allvarligt sätt (som inte kan åtgärdas med att bara ställa in tiden alltså) eller stannar helt?

Kan någon klocka gå 10-20 år utan att det någonsin händer?

Hur många år skulle det kunna ta då tills den börjar ticka fel på ett allvarligt sätt (som inte kan åtgärdas med att bara ställa in tiden alltså) eller stannar helt?

Kan någon klocka gå 10-20 år utan att det någonsin händer?
Beror på verket. Precis som med bilar och annat som har mekanik i sig så är olika urverk olika tillförlitliga.

Det finns oservade Omegor från 60-talet som fortfarande tickar utan problem.

Tänker mig också något likt Tissot Le Locle Powermatic 80 eller Seiko Pressage Automatic, klockor som kanske inte är high-end men ändå moderna och från respekterade tillverkare.

Skulle detta kunna hålla 20-30 år utan servning tro?

Mekaniska urverk kan förmodligen gå oservade och hålla tiden bra i 20-30 år men bara för att en klocka går hyfsat rätt och inte stannar behöver inte betyda att den inte behöver service. En indikation om hur verket mår får man först när man mäter upp klockan i en timegrapher men det är inte alltid det heller är helt tillförlitligt. Jag tycker att tio år är en vettig intervall i de flesta fall om man ska använda klockan men som @yonsson skriver, förmodligen väldigt olika beroende på urverk, miljö och många andra faktorer.

Syntetiska klockoljor har använts i ungefär 60 år och är numera i stort sett helt dominerande. De är effektiva och håller betydligt längre än naturliga oljor och mineraloljor. Till skillnad mot naturliga oljor och mineraloljor så avdunstar syntetiska oljor över tid och ser man inte upp så kan urverket börja gå torrt. I stället för att stoppa urverket eller få det att gå märkbart sämre (vilket var fallet med naturliga oljor och mineraloljor efter ungefär två till tre år) så kan verket fortsätta att gå i många år även efter att syntetoljorna avdunstat. Det kan alltså förefalla som att ingen service behövs eftersom klockan går och håller hygglig tid. Problemet är att när urverket går torrt så slits hjulens lagertappar sakta men säkert ner och till slut kommer klockan sluta gå eller gå dåligt. I det läget är alltså urverkets delar skadade och behöver bytas ut eller repareras.

För en tid sedan ställde jag följande fråga till en professionell urmakare som jobbar i Schweiz angående en tre år gammal Sinn med ett ETA 2824-2 verk som jag då just köpt:

Q: "The big question really is, with modern oils, how can we tell a watch is up for a service?"

A: "If you can see the oiling in the balance jewels and it looks good, and the watch is running fine and winding correctly with the automatic, just keep wearing it until the oil looks like it has depleted somewhat, amplitude starts to drop, or the rotor starts spinning when you hand-wind (sign the reversers need servicing). If a watch has been properly cleaned and serviced to ETA factory spec, it should run 10 years without issue."

Det finns oservade Omegor från 60-talet som fortfarande tickar utan problem.
Personligen skulle jag inte använda en sådan klocka utan att första serva den. Förmodligen använde Omega redan på 60-talet syntetiska oljor och eftersom de nu garanterat avdunstat kommer fortsatt användning av klockan sakta men säkert skada urverket.

En absolut fördel med naturliga oljor och mineraloljor som användes förr var att de efter några år stoppade urverket eller fick det att gå så dåligt att klockan inte längre var funktionell. Då visste ägaren att det var dags för en service och det förelåg ingen risk att skada urverket.

Tack för intressant läsning @VWatchie .

Jag kan bara tala för migsjälv och har säkert skrivit detta förut.

Hösten 1991 köpte jag min första finare klocka hos Douglas Krook (Nuvarande NymansUr för er yngre)
En TT DJ36.

Bar den något år för att sedan glömma bort den sådär 25år I en låda.
Hittade den av en slump för några år sedan,drog upp,och joddå den går "som ny".
Håller tid så jag inte märker några avvikelser, Växlar datum några minuter efter midnatt,men därmed inte sagt att den håller COSC.
Frågade på NymansUr ang service och fick till svar att.
Vi server den gärna,men har du inga problem....Dina pengar Ditt val.

Men det kanske är lika bra att lämna in den I förebyggande syfte?
Blir inte många tior I månaden för service sett över 32år...

Trevlig Lördagsmorgon på Er.

Frågade på NymansUr ang service och fick till svar att.
Vi server den gärna,men har du inga problem....Dina pengar Ditt val.
Det hade varit väldigt intressant att få ta en titt på urverket i stereomikroskopet. Jag vet inte hur oljorna påverkas om man låter ett nästan ny-servat verk vara oanvänt i nästan tre decennier. Vid tillfälle ska jag höra med min schweiziska urmakarbekant.

På WRT ställde jag (i praktiken) frågan om NymansUR gjorde en korrekt eller felaktig bedömning gällande service på din TT DJ36. Och svaret är både ja och nej beroende hur klockan är tänkt att användas. De som svarade på min fråga är professionella urmakare (en i Schweiz 'nickelsilver' och en i USA 'JohnR725') med flera decenniers erfarenhet och som entusiast har jag följt dem i mer än sex år och har ett solitt förtroende för dem båda.

För att sammanfatta så är det garanterat så att vissa kritiska oljor (Moebius 9010) har avdunstat eller spridit ut sig så mycket att de inte längre skyddar urverket. Dessutom måste man räkna med att gummipackningar inte längre håller måttet vilket kan leda till total förstörelse av urverket om den utsätts för vatten eller för mycket fukt.

nickelsilver sammanfattar det bäst med följande: "it can remain unserviced if it was to go back in the safe, but would be specific that if it was used in its non-serviced state it would risk harming numerous components, plus the unknown water resistance John mentioned- which could spell total destruction."

Nedan är länken till tråden ('JohnR725' lider av svår dyslexi så hans inlägg kan behöva lite extra fokus för att läsa. Han är dock, tillsammans med 'nickelsilver' sajtens mest respekterade professionella urmakare):

På WRT ställde jag (i praktiken) frågan om NymansUR gjorde en korrekt eller felaktig bedömning gällande service på din TT DJ36. Och svaret är både ja och nej beroende hur klockan är tänkt att användas. De som svarade på min fråga är professionella urmakare (en i Schweiz 'nickelsilver' och en i USA 'JohnR725') med flera decenniers erfarenhet och som entusiast har jag följt dem i mer än sex år och har ett solitt förtroende för dem båda.

För att sammanfatta så är det garanterat så att vissa kritiska oljor (Moebius 9010) har avdunstat eller spridit ut sig så mycket att de inte längre skyddar urverket. Dessutom måste man räkna med att gummipackningar inte längre håller måttet vilket kan leda till total förstörelse av urverket om den utsätts för vatten eller för mycket fukt.

nickelsilver sammanfattar det bäst med följande: "it can remain unserviced if it was to go back in the safe, but would be specific that if it was used in its non-serviced state it would risk harming numerous components, plus the unknown water resistance John mentioned- which could spell total destruction."

Nedan är länken till tråden ('JohnR725' lider av svår dyslexi så hans inlägg kan behöva lite extra fokus för att läsa. Han är dock, tillsammans med 'nickelsilver' sajtens mest respekterade professionella urmakare):

Tack för väldigt intressant läsning.

Jag bör förtydliga,vilket inte verkar ha framgått av svaren på WRT,att Nymans aldrig inspekterade min klocka.

Frågan ang service uppkom under ett samtal om något helt annat,och då jag så sällan använder min gamla DJ,inte badar eller duschar med den på plus som redan nämnts inte upplevt några problem med varken tidsavvikelse,kraftreserv(heter det så på svenska?) plus att den är orörd gjorde att jag inte kände något servicebehov förelåg.

Men det får nog bli iallfall ett trycktest nästa gång,och blir det "ombesiktning" på det så lämnas den in för service under förutsättning ingenting rörs förutom rena servicepunkter I urverket och pack packningar.

Jag tackar för ett riktigt bra informativt svar @VWatchie

Mvh

Tillbaka
Topp