• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ska det vara så här på 2016 års 116610?

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Kan ju förstå trådskaparen. Att köpa en klocka för 60 000 och så har tillverkaren av klockan
ändå inte lyckats få till finishen, halvdant måste jag säga. Eller skall det vara så, en del av
ett designspråk som tillverkaren har valt? Eller kan det vara så att vissa tillverkare av s.k
"premiumklockor" skiter fullständigt i kundorientering, man skall bara snällt betala för att
få känna sig "exklusiv" för att man valde detta varumärke och kvaliteten kan vara lite si och så?
Har sett lite för mycket av dålig kvalitet från s.k "premium" tillverkare och hur de följer upp
ansvar när klockorna när de går sönder utan rimlig anledning för att jag själv skall vilja
köpa klockor av dessa "premium" tillverkare.
Läs @Nicbex inlägg längre upp..
 

Freddie L

Panerai
Yonsson har en poäng. Det har köpts en klocka för 60k, men det betyder inte att det är high-end. Och kanske kan man inte ens förvänta sig att de riktigt exklusiva tillverkarna ska stå över naturlagarna?
Själv skulle jag hellre försöka lura mig själv att detta ytspänningsfenomen visar på att det har använts rikligt med lack och att det ger en känsla av ett hantverk... Vill man köpa en pulverlackad laserskuren (eller stansad?) tavla finns det nog tillverkare som erbjuder det också.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Tänkte på den här tråden när jag jag såg den här bilden. Vissa har helt enkelt känslan för detaljer och kan tydligen kringgå fysikens lagar. Premium. :)
FB_IMG_1477372849783.jpg
 
Senast ändrad:

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Uppdatering. Var inne hos Nymans igår. Hade för avsikt att åberopa garantiåtgärd. Tjejen i kassan var inne på att skicka iväg den, på min bekostnad. Jag opponerade mig försiktigt och tyckte att de kunde göra ev tavelbyte själva eftersom det var OK om man frågar Rolex själva (jag ringde RSC och frågade). Då vände hon sig till Tomas (en säljare i butiken antar jag) för en kontrollfråga. Han undrade vad som var knas och fick en titt. Han konstaterade torrt att det var en egenskap alla klockorna har. Jag fick kika både på servicetavlor och andra nya sub:ar och kunde konstatera att, jovisst, fenomenet fanns lika tydligt även där. Så allt i sin ordning, helt enkelt.
Kom därifrån ett serviceetui rikare.
Hmmm... :confused:
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Förlåt, kan vara mitt morgonhumör men den här tråden är ju efterbliven på riktigt. Jag tycker absolut att du ska sälja klockan och lägga pengarna på psykologisk hjälp. Är du verkligen seriös eller är detta ett skämt?
Jag kan ju bara tänka mig blickarna Nymans personal gav varandra när du gick
Ytterst otrevlig ton du har!

Tror folket på Nymans varit med om värre och i slutänden gick deras kund därifrån nöjd och förvissad om att allt var okej med hans klocka.
 

TCB

Cartier
Uppdatering. Var inne hos Nymans igår. Hade för avsikt att åberopa garantiåtgärd. Tjejen i kassan var inne på att skicka iväg den, på min bekostnad. Jag opponerade mig försiktigt och tyckte att de kunde göra ev tavelbyte själva eftersom det var OK om man frågar Rolex själva (jag ringde RSC och frågade). Då vände hon sig till Tomas (en säljare i butiken antar jag) för en kontrollfråga. Han undrade vad som var knas och fick en titt. Han konstaterade torrt att det var en egenskap alla klockorna har. Jag fick kika både på servicetavlor och andra nya sub:ar och kunde konstatera att, jovisst, fenomenet fanns lika tydligt även där. Så allt i sin ordning, helt enkelt.
Kom därifrån ett serviceetui rikare.

Intressant. Ja, nog för att det är trist på en så fin klocka så är det väl numera fastslaget att det är praxis.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Här tror jag att man kan skönja det jag menar lite bättre. Enklast är om man vinklar klockan lite fram och tillbaka under ljuset, men hur gör man det på en bild?:confused:
20160825_112246.jpg
20160825_112253.jpg
20160825_112255.jpg
Om det är svårt att visa det på ett foto så filma det istället. Jag ser inget jätteproblem, men tolkar att du anser att tavlan inte är plan. Det ska man kunna förvänta sig på en klocka i den prisklassen, men jag tror kvalitetsnivån är som den alltid varit. Det stora problemet är nog att allt syns på en blank yta. Sen förstår jag inte vad som framkallar den laddade tonen. Den känns onödig. Ingen av mina klockor visar detta fenomen. De är helt plana, men så har de matta tavlor. Jag hade nog stört mig jag också precis som TS gör, då blicken drar dit.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Om det är svårt att visa det på ett foto så filma det istället. Jag ser inget jätteproblem, men tolkar att du anser att tavlan inte är plan. Det ska man kunna förvänta sig på en klocka i den prisklassen, men jag tror kvalitetsnivån är som den alltid varit. Det stora problemet är nog att allt syns på en blank yta. Sen förstår jag inte vad som framkallar den laddade tonen. Den känns onödig. Ingen av mina klockor visar detta fenomen. De är helt plana, men så har de matta tavlor. Jag hade nog stört mig jag också precis som TS gör, då blicken drar dit.

Off topic.
Jag fattar inte heller varför det finns ett behov hos somliga att mer eller mindre idiotförklara andra. Märkligt. Nu har jag ju varit med här ett tag och vet hur det kan vara. Därmed inte sagt att jag har förståelse för detta, men jag vet att det förekommer (alltför ofta).
Men de som kommer nya hit, och häpnar över bemötandet de får emellanåt, gör det med all rätt.
Man kan ju bara reflektera över hur man själv skulle känna om kollegorna kring fikabordet skulle kommentera som vissa gör här. Med en ton att vederbörande är mindre vetande och har en skev verklighetsuppfattning.
Jag skulle, liksom vissa här har kommenterat, men i andra trådar, undra vad det var för ställe jag hamnat på...

On topic.
Vi kan konstatera att det finns de som kan hantera såväl blanka lacker som plana ytor.
 
Topp