• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ska en äldre vardagsklocka vara kvarts eller automat? Driftkostnad o hållbarhet? Skillnader?

Putteman

Silver
Jag är sugen på att skaffa mig en beater fast av nåt gammalt välkänt märke. Kanske Omega eller Breitling. Tänker att det kan få kosta typ 5-10.000:- nånting, och då blir det alltså begagnat med rätt många år på nacken.

Tittar på t.ex. Breitling Colt eller nån Omega dykare. Den stilen iaf, lite rejält. Även sneglat på en outsider i form utav Squale 1521, rätt roligt alternativ även om varumärket såklart är lite smalare.

Tanken är att jag kanske lägger den på nato eller vintageläder. Ser den sliten ut från början så gör det liksom inget.

Men en fundering jag har är ifall man ska satsa på kvarts eller automat? Vad är mest driftsäkert? Jag tänker att klockan kanske kommer vara typ 25 år gammal, vilket ju är rätt många år. Jag har aldrig ens ägt ett automatur, utan parallellt med detta håller jag på att spara till min första lite dyrare klocka, automat. Siktar just nu på en Breitling Superocean Heritage nästan ny. Tänker då att jag ska kunna växla mellan "finklockan" och beatern helt enkelt. Men min tanke var då att ett automatur som börjar bli så gammalt riskerar väl rätt säkert att kräva en del service och reparationer? Och bilden jag har är att kvartsur i praktiken bara går o går så länge dom får nya batterier (har en del kvarts Seiko o Tissot som jag använder till vardags)? Hade varit jäkligt surt att köpa en gammal Colt t.ex. för 6-8.000:- för att sen snart behöva serva o reparera för lika mycket eller mer.

Tycker ni att min tanke är korrekt eller är jag helt verklighetsfrånvänd? Är det helt enkelt en rimlig tanke att en halvgammal klocka blir ett billigare o enklare ägande om den är kvarts?

Nån som har någon mer idé om modell som man lätt missar förresten om man vill ha en robust klocka från dom lite större märkena i denna prisklassen? Alltid en smaksak, men ni kanske har någon personlig favorit att droppa?

En kvarts är väl säkrast totalt sett. Ett kvalitetsmärke som Omega med kvartsurverk kommer förmodligen ticka på utan problem i 40 år. Om verket skulle paja så går det troligen att byta till samma kostnad som en vanlig service på en automatare.

Om du inte tillhör skaran som tycker att mekaniska ur är finare och bättre (trots att de håller tiden sämre) finns det väl inga skäl att inte välja kvarts? :p

Ligger två omega-kvartsare på köp och sälj nu som exempel

Tillbaka
Topp