• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ska få min första atomatiska klocka och har frågor

Violele

Basic
Hej
Har precis köpt min första automatiska en Seiko SNZF17K1, och eftersom jag aldrig har ägt en automatisk klocka har jag några frågor som kan ses som "dumma" frågor men jag tror att ni här på klocksnack skulle kunna förklara hur det funkar.
Fråga 1: Jag har hört att man kan förstöra klockan när man ställer datum och dag för första gången och undra om det är sant och om nån kan förklara eller länka en youtube video som visar hur man ska göra så att jag inte förstör några komponenter.
Fråga 2: klockan har ett 43 timmar ish "backup" power (kommer inte på vad det heter) och jag undra om just den klockan jag har köpt (SNZF17K1) går att manuellt skruva så att man får igång den? Går det med alla automatiska klockor? Någon som vet hur man skruvar för att starta den?
Tack till KS att jag har ett ställe att ställa dom här frågorna och att det finns trevlig människor som vill besvara min dumma frågor :) :)

Till admins, är väldigt ny här på KS så om jag har postat det här i fel kategori så ber jag om ursäkt och ni får gärna hänvisa mig till rätt ställe att posta det här

Hej
Har precis köpt min första automatiska en Seiko SNZF17K1, och eftersom jag aldrig har ägt en automatisk klocka har jag några frågor som kan ses som "dumma" frågor men jag tror att ni här på klocksnack skulle kunna förklara hur det funkar.
Fråga 1: Jag har hört att man kan förstöra klockan när man ställer datum och dag för första gången och undra om det är sant och om nån kan förklara eller länka en youtube video som visar hur man ska göra så att jag inte förstör några komponenter.
Fråga 2: klockan har ett 43 timmar ish "backup" power (kommer inte på vad det heter) och jag undra om just den klockan jag har köpt (SNZF17K1) går att manuellt skruva så att man får igång den? Går det med alla automatiska klockor? Någon som vet hur man skruvar för att starta den?
Tack till KS att jag har ett ställe att ställa dom här frågorna och att det finns trevlig människor som vill besvara min dumma frågor :) :)

Till admins, är väldigt ny här på KS så om jag har postat det här i fel kategori så ber jag om ursäkt och ni får gärna hänvisa mig till rätt ställe att posta det här

Välkommen till KS!

Bra första automatare du har valt!

När man ställer datum så se gärna till att timvisaren inte visar 10-02 för säkerhetsskull. Ställ datumet när timvisaren är runt 5-6. Har för mig att datumhjulet kan skadas när det är 22-02 eftersom det är just då klockan byter datumet.

Just din klocka har inte handuppvridning, dvs det inte går att starta klockan manuellt.

Den modellen har om jag inte missminner mig ett 7s36-verk i sig och kan inte startas genom att vrida på kronan utan man får helt enkelt skaka igång den. Om du får med manual så står allt i den.
Har haft Seikos med det snarlika 7s26 och det går på nolltid att få igång det.

[QUOTE="Subby, post: 1837000, member: 9361]Har för mig att datumhjulet kan skadas när det är 22-02 eftersom det är just då klockan byter datumet.[/QUOTE]

@viol
Så här är det vanligtvis för klockor/urverk med quick set (snabbändring av datum), men tidsintervallet kan variera beroende på klocktyp. Det har att göra med hur mekaniken förbereder sig för datumbytet vid midnatt.

Bruksanvisningen till klockan borde säga vad som gäller i ditt fall.

Vill du lära dig mer om varför det är så så kolla denna länk:
https://www.reddit.com/r/Watches/comments/23iskt/lesson_on_mechanics_or_why_you_shouldnt/

Tillbaka
Topp