• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ska jag byta min Breitling mot en Smartklocka?

Ska jag sälja min Breitling för att köpa en Smartklocka?

• Ja

Röster: 13 26.5%
  • Nej

Röster: 19 38.8%
  • Köp en klocka och låt Breitlingen ligga ett tag

Röster: 17 34.7%

• Totala väljare
    49
Tja gänget!!

Jag är en förhållandevis ny medlem, läst en del och sett att frågan har dykt upp förr.
Däremot så är jag lite kluven i vara eller icke vara för min Breitling.

Jag har en Breitling Chronomat Evolution, "Tachymetre", Chronometre.
Cal 13 A13356 Kronograf, 43,7 mm i Stål från 2006.

Jag har ägt den sedan 2008 och servat den var 5e år med första service 2008.
Så tre totalservice är utförda på Timepromotion i Täby.

Nu till mina tankar, klockan är skitsnygg och jag får en "ny" klocka var 5e år för typ 7000kr.
Stilren och modern med en blå fin urtavla, MEN det är ändå 7000kr var 5e år.
Jag köpte ett aktivitets armband från Samsung och upptäckte hur smidigt det var med notiser på armen, avstressande och enkelt att se om jag borde ta upp luren eller inte.
Däremot så gillar jag inte och springa runt med ett band på armen som en "hipster" och har därför börjat kika på smartklockorna.
Finns en del snygga och enkla som kostar mindre än 7000kr.
Så jag funderar på att sälja klockan istället för att prova en smartklocka och låta urverket ligga (en Automat bör röra sig för att må bra).

Är det värt det?
Fasiken det är ett konstverk Breitlingen, kan en smartklocka ersätta det...??

Bilagor

• Breitling-ChronomatEvolution-A13356-132309-3-200930-132006.jpg
    Breitling-ChronomatEvolution-A13356-132309-3-200930-132006.jpg
    280.8 KB · Visningar: 24
Två helt olika saker med en mekanisk klocka och en smartklocka sett till funktion och syfte.
Ja 7000kr vart femte år kostar det dig. Men jag gissar å andra sidan att efter tre år med din smartklocka behöver den bytas helt.

Två helt olika saker med en mekanisk klocka och en smartklocka sett till funktion och syfte.
Ja 7000kr vart femte år kostar det dig. Men jag gissar å andra sidan att efter tre år med din smartklocka behöver den bytas helt.
Jag är lite nojig att det stämmer det du säger gällande byte av en smartklocka tidigare än min nuvarande serviceintervall.
Jag håller också med dig gällande skillnaderna vilket såklart ligger till grund för mitt dilemma.
Klockan håller bra skick och jag vill naturligtvis att den ska fortsätta med det så det känns fel att ha den liggande utan att den används.

Någon spontan känsla kring det?

1) Använd Breitling på helg och semester och smartklocka till vardag
2) Använd en på varje arm (avrådes)
3) Behåll Breitling och strunta i att köpa en smartklocka

Känns som de enda vettiga alternativen :)

1) Använd Breitling på helg och semester och smartklocka till vardag
2) Använd en på varje arm (avrådes)
3) Behåll Breitling och strunta i att köpa en smartklocka

Känns som de enda vettiga alternativen :)
Funderat på alternativ 1 men är det inte skadligt för urverket?
En jäkla pain att behöva dra upp klockan och ställa in datum till varje helg?

Funderat på alternativ 1 men är det inte skadligt för urverket?
En jäkla pain att behöva dra upp klockan och ställa in datum till varje helg?

En fråga jag tvekar att ge ett rakt svar på, då det ofta leder till argumentation. Många (särskilt här) har ju fler klockor än det finns dagar i veckan så du är i alla fall i bra sällskap ;-)

En fråga jag tvekar att ge ett rakt svar på, då det ofta leder till argumentation. Många (särskilt här) har ju fler klockor än det finns dagar i veckan så du är i alla fall i bra sällskap ;-)
Ja varför tror du jag gick med här istället för att snacka med kollegorna på jobbet som fortfarande bär en hello kitt swatch. 😉

Jag funderar snarare på att sälja min smartklocka och skaffa ett armband, dock verkar det svårt att hitta ett armband med GPS.

• Använder smartklockan mest till att ha koll på steg så jag inte blir för stillasittande.
  • Gillar att kunna logga mina cykel runder med GPS för att se hur jag cyklat, men sanningen är att jag sällan tittar på detta igen efteråt.
  • Har dubbeljagat ganska ofta, det ser ju lite roligt ut, men en smartklocka är ju mer en pryl medans en klocka är klocka ;)

Jag skulle därför råda dig att behålla armbandet, hipster håller på med Suröl/Surdegsbröd och mystiska mustascher 😇

Kanske köpa en winder som du kan ha klockan i när du inte använder den?
Jag är så glad att jag är i rätt forum... Kollade på en sådan för ett par år sedan, undersökte rörelsemönster för urverkets skull..
Hastighet och mot/medsols.. Slutade med att det skulle kosta flera tusen bara för att ha en sådan i "rätt" utformning.
Däremot så kanske det inte gr så stor skillnad.

Någon som har en erfarenhet av Winders??

Jag funderar snarare på att sälja min smartklocka och skaffa ett armband, dock verkar det svårt att hitta ett armband med GPS.

• Använder smartklockan mest till att ha koll på steg så jag inte blir för stillasittande.
  • Gillar att kunna logga mina cykel runder med GPS för att se hur jag cyklat, men sanningen är att jag sällan tittar på detta igen efteråt.
  • Har dubbeljagat ganska ofta, det ser ju lite roligt ut, men en smartklocka är ju mer en pryl medans en klocka är klocka ;)

Jag skulle därför råda dig att behålla armbandet, hipster håller på med Suröl/Surdegsbröd och mystiska mustascher 😇
Du har en poäng såklart, nämnde inte det ovan men som Golfare så skulle det va najs att ha en GPS för mätningen på banans skull.
Hade en Garmin i typ 8 år men den har givit upp nu, dels därför jag kikar på det. :)

Jag hade personligen inte bytt. Jag upplever att jag kollar notiser alldeles för mycket på telefonen nu som det är, så mitt beteende hade antagligen förvärrats av att han ännu (om än marginellt) mer tillgång till skärmknark. Å andra sidan kanske du (till skillnad från mig) besitter ett uns självdisciplin och att det därmed inte är ett problem för dig! Utöver frågan om skärmtid känns det personligen lite trist att byta ut en klocka med såpass stort(?) affektionsvärde mot någon liten pryl som till 100% är funktionell. Konst vs funktion, om man ska vara pretto!

Klart du ska behålla den och prova en ”smartis”. Så kan du ta beslutet senare om du vill behålla den eller ej.
Den mår ju inte dåligt av o bli liggande ett tag. Pratar vi år så visst... men en månad eller två är knappast ett problem. Använder du den dessutom ibland så är det en ickefråga. Och som så många nämnt. Det verket kan gå längre än 5 år mellan service och kostar inte skjortan att serva eller laga hos oberoende urmakare.

Yes, ETA 7750 är det väl i din klocka, och de är inte speciellt svåra eller ovanliga att serva eller hitta reservdelar till, så om du låter den gå 10-15 år mellan service och den mot förmodan skulle ha utslitna delar så kommer det fortfarande inte vara superdyrt
Tror att du har rätt, hörde någonstans att 2007 års Breitling skapade sitt eget urverk och gick ifrån ETA?

Tillbaka
Topp