• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ska jag köpa en Seiko sarc017

Tony

Omega
Befinner mig i Paris just nu och fick syn på en Seiko sarc017, kostar 999euro (ca. 8900kr). Har inte tillgång till en riktig dator och har tidsbrist, därför har jag inte kunnat ta reda på info om klockan. Någon som kan komma med argument på om jag ska köpa eller låta bli. Vet att det är en automat med 29 jewels. Åker hem till Sverige på tisdag så kom med råd om jag ska slå till? Tack på förhand.
 

Tony

Omega
Någon snäll medlem som kan göra lite detektivarbete och se om klockan är något att ha och om det är värt priset? Tack på förhand
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Sitter ett bra verk i den. Designmässigt inte min favvo. Går att få några tusen billigare, tex direkt från Japan. Men det pris du fått är OK (för att vara inom EU) om det är från auktoriserad handlare.
 

Tony

Omega
klockodile:Tack för svaret. Priset är på en stor shoppingcenter (Galeries Lafayette), antar att de är AD för Seiko.
Åker man inte på tull och moms om man beställer från Japan?
 

Norra

Panerai
Perdonligen hade jag satsat på något schweiziskt för de pengarna. Du kan få något med ett bra ETA-verk i för de pengarna. Men det är bara vad jag personligen hade gjort..
 

Tony

Omega
Norra: Jag är öppen för förslag. :) Har du tips på "Made in Swiss" inom samma prisklass?
 

Tony

Omega
Norra: har inga specifika krav. Prisvärd och snygg design.

Spencer66: är inte så hemma på vad det finns för andra klockor i samma prisklass. :) Vill gärna ha valmöjligheter från medlemmar med mer koll innan jag köper.
 

JayJay

Rolex
Perdonligen hade jag satsat på något schweiziskt för de pengarna. Du kan få något med ett bra ETA-verk i för de pengarna. Men det är bara vad jag personligen hade gjort..

Vilket konstigt inlägg. Basverket i den där klockan är minst lika fint som ett ETA 2824-2. Dock har detta fler komplikationer. Alltså betydligt mer för pengarna. Finishen på Seikos i den prisklassen är dessutom bättre än på exempelvis conquesten du länkat till.

Till TS. Det är en jättefin klocka för pengarna. Dock kan du komma undan 1000-1500kr billigare genom att privatimportera (inklusive moms). Personligen hade jag passat på att ta den över disk om jag ändå skulle ta den.
 

_z_

Omega
Håller verkligen med föregående talare, finishen på denna Seiko är riktigt bra!

Om designen tilltalar ts så är det bara att slå till.

SGS3 via Tapatalk.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Mkt klocka för pengarna, köp den om du gillar den.

Mycket hetare än de flesta Schweizare i samma prisklass.
 

JayJay

Rolex
Förresten. Är du i Paris så MÅSTE du besöka Seikos egna butik där. Deras enda utanför Japan. Adress: 47 rue Bonaparte,
75006 PARIS. Själv har jag aldrig varit där så om du tar dig i kragen (gör det) och åker dit så ta många bilder och skriv en liten (eller stor) besöksrapport! Det är vi flera medlemmar som skulle uppskatta.
 

Sond

Patek
Svaret är ja! Om du gillar den så får du en bra klocka för det priset. Dessutom kommer du få ett reseminne som räcker länge.
 

_jonte

Patek
Tycker Seikon var rätt fin och säkert grym kvalle för pengen. Gillar du så köp! Skadar dock inte att kika runt lite..
 

Norra

Panerai
Vilket konstigt inlägg. Basverket i den där klockan är minst lika fint som ett ETA 2824-2. Dock har detta fler komplikationer. Alltså betydligt mer för pengarna. Finishen på Seikos i den prisklassen är dessutom bättre än på exempelvis conquesten du länkat till.

Till TS. Det är en jättefin klocka för pengarna. Dock kan du komma undan 1000-1500kr billigare genom att privatimportera (inklusive moms). Personligen hade jag passat på att ta den över disk om jag ändå skulle ta den.


Verket i en så dyr Seiko kanske till och med är mer pålitligt än t. ex ett 2824-2 verk, men som sagt så var det bara vad jag personligen gjort. Anledning: Seiko påminner mig om toyota medans Grand Seiko är Lexus. Då föredrar jag Audi/Mercedes/BMW. Loggan spelar alltså stor roll FÖR MIG och till och med de flesta skulle jag tro.

Tony, Seiko i all ära. Gillar du den så passa på!
 

JayJay

Rolex
Verket i en så dyr Seiko kanske till och med är mer pålitligt än t. ex ett 2824-2 verk, men som sagt så var det bara vad jag personligen gjort. Anledning: Seiko påminner mig om toyota medans Grand Seiko är Lexus. Då föredrar jag Audi/Mercedes/BMW. Loggan spelar alltså stor roll FÖR MIG och till och med de flesta skulle jag tro.

Tony, Seiko i all ära. Gillar du den så passa på!

Okej. Dock är väl ETA isf snarare Opel men jag hajjar fåfängan.
 

Norra

Panerai
Okej. Dock är väl ETA isf snarare Opel men jag hajjar fåfängan.

Jag tror verkligen inte ETA är horologins motsvarighet av Opel, men okej, det är inte verket som är poängen här, (erkände trots allt att Seikoverk säkert är jättepålitliga), utan poängen är loggan/märket på själva klockan. Inte för att det är fel på Seiko, men om någon frågar mig vill jag helst säga att det är en Longines jag har på mig eller så. Förstår du min poäng nu?

Har trots allt en G-Shock, och G-Shock är ju som alla vet Casio, och då förstås ett ännu mindre prestigefyllt namn i klockvärlden, för de som tycker om mekaniskt och schweiziskt förstås.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror verkligen inte ETA är horologins motsvarighet av Opel, men okej, det är inte verket som är poängen här
Fast du sa att du hellre skulle köpa en klocka med ett ETA-verk i. För den pengen vi pratar om får du ett ETA 2824-2 i basversion, vilket är ett sämre urverk än 6R20 som sitter i Seikon. Att du inte gillar att det står Seiko på urtavlan spelar ju inte så stor roll i sammanhanget eftersom trådstartaren uppenbarligen gör det utifrån att det var just en Seiko han fastnade för.

Instämmer att Tony bör kolla Seikobutiken också, då de har många trevliga Seikos (bland annat ur prospex-linjen).

Edit: Och jag skulle nog snarare säga att ETA 2824-2 motsvarar en motor från en 90-tals Volvo. Den tickar på som den ska och är lätt att serva, men ganska tråkig och inte alls speciellt bra jämfört med de urverk som sitter i många andra klockor i samma prisklass.
 

Tony

Omega
Tack för alla svaren. Tyvärr så blev det ingen besök i Seiko-butiken i Paris då andra sevärdheter kom emellan.
Det blev heller inget klock-köp då klockan var slutsåld när jag återvände till den aktuella butiken. Butiken skulle få in klockan igen i slutet av denna vecka, men då är det redan försent då jag åkte hem i tisdags.
 

JayJay

Rolex
Tack för alla svaren. Tyvärr så blev det ingen besök i Seiko-butiken i Paris då andra sevärdheter kom emellan.
Det blev heller inget klock-köp då klockan var slutsåld när jag återvände till den aktuella butiken. Butiken skulle få in klockan igen i slutet av denna vecka, men då är det redan försent då jag åkte hem i tisdags.
Inget besök i Seikobutiken? Vart är "gillar INTE" knappen? Hoppas du trots allt hade dn skön tripp. Själv hade jag grämt mig om jag missat den möjligheten.
 

Tony

Omega
Jodå, resan var trevlig.
Gällande Seiko-butiken i Paris så ville jag inte lägga tid på att leta efter den. Tyckte att det var bättre att lägga tiden på sevärdheter som hustrun ville åka till. Vi var där i en vecka och ville hinna se så mycket som möjligt av stan.

Inget besök i Seikobutiken? Vart är "gillar INTE" knappen? Hoppas du trots allt hade dn skön tripp. Själv hade jag grämt mig om jag missat den möjligheten.
 

JayJay

Rolex
Jodå, resan var trevlig.
Gällande Seiko-butiken i Paris så ville jag inte lägga tid på att leta efter den. Tyckte att det var bättre att lägga tiden på sevärdheter som hustrun ville åka till. Vi var där i en vecka och ville hinna se så mycket som möjligt av stan.
Hehe. I ärlighetens namn så förstår jag precis. Jag skojade bara. Hade blivit samma sak för mig om jag inte flaggat det i god tid innan resan. Dessutom är väl den butiken inte särskilt intressant om man inte är extra intresserad av just Seiko.
 

Tony

Omega
Precis, vissa saker och händelser ska man flagga i förväg. :) Det är inte alla som delar ens intresse för klockor. :)
 
Topp