• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ska jag sno tillbaka frugans klocka? Cartier Tank

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
För ett par år sedan ropade jag hem en vacker kvarts Cartier Tank med blånerade visare till min fru. Vi hade fixat barnvakt och cyklat till hamnen för att äta på reataurang på tu mans hand då jag överraskade henne med klockan. Cartieren mottogs väl och matchade snyggt hennes solbrända hud och till sommarklänning. Det var en dammodell och satt sig väldigt bra och feminint på min vackra frus handled. Min fru är 180 cm lång och atletiskt byggd, dvs inga späda lemmar men fungerade jättefint trots litenheten och ovanan för henne med ett klassiskt damur. En sådan klocka som skall sitta rätt tight högt upp på handleden.
image.jpeg


Bara lite senare på hösten hittade jag ännu en Tank, denna gång med svart tavla, lite större och fullset med kvitto och allt. Den gick så billigt att jag var tvungen att ropa hem den med, så nu hade hon två. Även denna mottogs väl (men lite konstigt att få en till...) och har används mer till fest och ofta matchats till svarta kläder. Den större storleken antog jag kunde komma sig av att det var en herrmodell. En lustig kuriosa är att när jag skulle byta batteri i klockan (den såldes som kvarts med behov av batteribyte) slog det mig att den såg helt annorlunda ut inuti, jämfört med hennes mindre Tank, med ett skyddslock över verket innan jag insåg att den var mekanisk :D
image.jpeg


Då jag kommit allt djupare in i vintageträsket och jag bär allt mindre klassiska och nätta herrur. För ett tag sedan noterade jag en snygg klocka på en viss medialt populärt förekommande herre med mycket god smak, Rommaren Andrea Luparelli. Han arbetar med herrkonfektyr och alltid bra klädd;
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20160702/inspiration-fran-instagram-sartoria-ripense
Dels tycks Andrea Luparelli bära en Datejust men även en gammal Tank. Jag undrar om det inte är en likadan som min frus?

Skärmklipp4.PNG
Skärmklipp3.PNG
Skärmklipp2.PNG


Min handled är 18cm
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Frugans bägge är i Vermeil, dvs förgyllt silver. Möjligtvis att Andreas är i Guld? Svartan är i alla fall 23x31x6 mm, bandbredd 17mm. Den lilla är 20x28x5 mm.
image.jpeg


Originalspänne
image.jpeg


Full set. Från 1981. På kvittot står damur :)
image.jpeg


En bra guide till Cartiers olika Tankmodeller; https://www.gentlemansgazette.com/cartier-tank-watch-guide/

Vad säger ni?

//Rozzy
 
Senast ändrad:

Miami

Rolex
2-Faktor
Kör :)
Även om jag själv har en reverso som jag verkligen gillar så måste jag nog erkänna att jag tycker Cartier är snäppet vassare
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Klart du ska!
Alldeles oavsett vad det står på kvittot så tror jag att den större är att betrakta som herr (eller åtminstone unisex).
Jag tycker i alla fall att min gör sig rätt bra runt armen - här tillsammans med passaround-tanken.

Fantastisk tavla på den mindre, förresten. Den hade jag gärna sett på min!

image.jpeg
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Som @Kettil säger, din fru tycker säkert bara att det är kul att du vill ha hennes klocka då och då. Du har ju lite att byta med, så att säga, så hon kan nog bära den en del själv också ändå!
Klockan är supercool, så det är inget att tveka om.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Du är ju gift och har säkert sagt någon gång "allt mitt är ditt, allt ditt är ditt"... Då blir det till att låna, inte sno.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Du är ju gift och har säkert sagt någon gång "allt mitt är ditt, allt ditt är ditt"... Då blir det till att låna, inte sno.
Precis det, i alla fall -"allt ditt är mitt", är vad hon sa när hon tog mm orangea Planet Ocean på gummiband... High class chick.

Skämt o sido tycker jag det är jätteroligt när hon vill bära mina klockor. Hon är bortrest just nu (med min PO!) och har säkert inget emot att jag lånar Tanken. Hon brukar hävda när jag kommer hem med ett nytt nättare fint herrur (gärna då de är i ädla metaller) att dom säkert passar bättre på henne :D
 
Senast ändrad:

Hawk100

Rolex
Delad ekonomi är ju inte helt ovanligt bland gifta par och då borde man ju även kunna tänka sig delad klocklåda, eller????? :D:D:D
 

acce1999

Patek
2-Faktor
... Var i budgivning på en Cartier nyss, men klev av när det inte längre kändes prisvärt. Har uppskattat såväl Tanks som Santos sedan min barndomskamrat J visade upp en för en faslig massa år sedan. Den var förstås inte äkta, vilket han betonade. Men likväl. Senast igår stod jag lutad över disken hos en av återförsäljarna och spanade Cartier. Fick ingen med mig därifrån, men väl en av mina absoluta favoriter som fått omtänksam översyn av en av urmakarna.
 

Mudfold

Cartier
absolut! Tycker storleken gör sig riktigt bra mot mer formell/elegant klädsel. För att inte tala om att klockan i sig är mycket vacker :)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
KÖR! Tror att den kommer sitta riktigt snyggt till både tischa och en tight kostym! @Tomas Eriksson kommer behöva byta kallingar när han ser denna läckerbit ;) (en fetisch för damur växer starkt inom honom)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
KÖR! Tror att den kommer sitta riktigt snyggt till både tischa och en tight kostym! @Tomas Eriksson kommer behöva byta kallingar när han ser denna läckerbit ;) (en fetisch för damur växer starkt inom honom)
Oooh, ja det rycker i växelspaken när jag tittar bilderna. :woot:
Inga konstigheter att som kille bära den där, nästan för maskulin för min smak rent av.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Oooh, ja det rycker i växelspaken när jag tittar bilderna. :woot:
Inga konstigheter att som kille bära den där, nästan för maskulin för min smak rent av.

Jag lyssnade på Stiljournalens pod cast härom veckan där det diskuterades om feminina inslag i klädseln för att understryka hur säker man är på sin egna manlighet. Att just nu i Italien bär de mest macho killarna damsolglasögon för att understryka detta. På samma sätt var enligt @acce1999 (berättade nu senast på en GTG) högsta mode i 80-talets Italien att bära Rolex boy-size klockor (runt 31mm?).
Så var riktigt macho och bär en damklocka i sommar och bär upp den som en riktig karlakarl! :cool:
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Jag lyssnade på Stiljournalens pod cast härom veckan där det diskuterades om feminina inslag i klädseln för att understryka hur säker man är på sin egna manlighet. Att just nu i Italien bär de mest macho killarna damsolglasögon för att understryka detta. På samma sätt var enligt @acce1999 (berättade nu senast på en GTG) högsta mode i 80-talets Italien att bära Rolex boy-size klockor (runt 31mm?).
Så var riktigt macho och bär en damklocka i sommar och bär upp den som en riktig karlakarl! :cool:
Kan faktiskt se soft ut. Just det med dambrillor har jag sett! Boy size är inte riktigt min grej. Men en santos eller tank tar jag gärna :nailbiting:
 
Topp