• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ska köpa en speedmaster, behöver tips.

Henrik L

Breitling
Hej. Är ny på forumet och relativt ny i klockvärlden. Har gått och blivit förälskad i speedmastern, och vill gärna ha moon watch. Har i ett par veckor nu uppdaterat alla svenska sidor för att hitta ett vettigt begagnat ex men ingen lycka.
Jag har istället funderar på att buda hem en från sabashioyakiz1 på eBay men är tveksam eftersom det kommer från Japan och ska passera en del myndigheter innan det når mig. Så jag behöver tips från er om det är värt att köpa en japanare för 15.000kr eller ska man lägga på 10.000kr för att få en i Sverige? Antar att det är 25% moms på värdet man betalar annars. Hur fungerar det med fraktförsäkring? Andra synpunkter?

Så många frågor... Hoppas på få lite bra svar. Ha det gött!
 

Icaras

Rolex
De flesta av dessa är sålda vad jag vet.

Ett tips Henrik, är att hålla lite koll på forumet. Ofta användare som hintar om att de ska "flippa" för att finansiera nytt, speedmastern är en typisk klocka som vandrar runt på detta vis. Annars kan du dagligen ta en titt på K&S :)
 

Icaras

Rolex
De flesta av dessa är sålda så vitt jag vet.

Ett tips Henrik, bekanta dig med forumet och häng med här ett tag. En hel del medlemmar hintar i trådar om att de tänker "flippa" (sälja) för att finansiera något nytt, då kan det vara lägligt att slänga iväg ett PM ifall de kan tänka sig sälja :), speedmastern är inte helt ovanlig på forumet om man säger som så. Ha även koll på K&S.

Kika på länken nedan för annonser som berör "Speedmaster":
https://klocksnack.se/search/315770...c[date]=1433113200&c[title_only]=1&c[node]=11
 

Henrik L

Breitling
Stort tack för tipset, ska kika på den!
För er som kan det här med klockor lite bättre är detta en "bra" deal av vad man kan utläsa från annonsen?
De flesta av dessa är sålda så vitt jag vet.

Ett tips Henrik, bekanta dig med forumet och häng med här ett tag. En hel del medlemmar hintar i trådar om att de tänker "flippa" (sälja) för att finansiera något nytt, då kan det vara lägligt att slänga iväg ett PM ifall de kan tänka sig sälja :), speedmastern är inte helt ovanlig på forumet om man säger som så. Ha även koll på K&S.

Kika på länken nedan för annonser som berör "Speedmaster":
https://klocksnack.se/search/315770...c[date]=1433113200&c[title_only]=1&c[node]=11
Har hängt här i ett par månader utan att göra något väsen av mig, håller även koll på den sökningen dagligen. Men tack för input. Ska fortsätta hålla utkik!
 
Senast ändrad:

Roffe

Panerai
2-Faktor
Stort tack för tipset, ska kika på den!
För er som kan det här med klockor lite bättre är detta en "bra" deal av vad man kan utläsa från annonsen?

Har hängt här i ett par månader utan att göra något väsen av mig, håller även koll på den sökningen dagligen. Men tack för input. Ska fortsätta hålla utkik!
Säljaren i fråga är reko och även forumsponsor, så kör!
 

ozzyozzy

Cartier
Stort tack för tipset, ska kika på den!
För er som kan det här med klockor lite bättre är detta en "bra" deal av vad man kan utläsa från annonsen?

Har hängt här i ett par månader utan att göra något väsen av mig, håller även koll på den sökningen dagligen. Men tack för input. Ska fortsätta hålla utkik!

Hej,

Jag kikade på den på Gripenbro och skulle hellre lägga ett par tusingar till på en med roligare tavla, den ser inte så kul ut på bilderna.
 

Henrik L

Breitling
Hej,

Jag kikade på den på Gripenbro och skulle hellre lägga ett par tusingar till på en med roligare tavla, den ser inte så kul ut på bilderna.
Nej det är mest det som får mig att dra öronen åt mig lite... För så bråttom har jag inte.
Köp Gripenbros,billigare hittar du inte om det är priset som du prioterar
Givetvis önskar jag ett bra pris, men lägger hellre till ett par tusen för en i fint skick.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tadaaa :)

IMG_7428.JPG
IMG_7429.JPG
 

bluetrain

Cartier
Riktigt trevligt natoband på bilden längst ner. Tycker månklockan gör sig bäst med nato, blir riktigt snyggt. Standardlänken (får man säga så?) kan tycka är svår att få perfekt, har en tendens att antingen vara för liten eller stor. Krokodil är trevligt också som jag funderade lite på. Dock blev jag lite fundersam då butiksbiträdet på Hukes i malmö sa att de slits så man får räkna med typ ett armband per år. Kan det verkligen stämma?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Riktigt trevligt natoband på bilden längst ner. Tycker månklockan gör sig bäst med nato, blir riktigt snyggt. Standardlänken (får man säga så?) kan tycka är svår att få perfekt, har en tendens att antingen vara för liten eller stor. Krokodil är trevligt också som jag funderade lite på. Dock blev jag lite fundersam då butiksbiträdet på Hukes i malmö sa att de slits så man får räkna med typ ett armband per år. Kan det verkligen stämma?
Läderband, kroko, och andra levande material behöver mer vård, och slits fortare, ja... men ett år? Hm...
 

Molgan

Cartier
Använder man ett läder dagligen och dessutom sover med klockan är det slut efter ett år, eller det luktar då så jävligt att man inte vill ha det på sig mer :)
Jo jag har testat med frys-tricket, vatten och såpa etc men det går inte bort, men jag svettas också ganska mycket..

Någon tipsade om att man skall låta lädret vila och framför allt inte sova med det, då ska det klara sig längre utan stanken, men det är inte så jag rullar, så länk eller gummi för mig :)
 

rogart-63

Patek
Rekommenderar https://omegaforums.net/ .Köp och sälj . Dock kan det krävas lite jobb med att skriva i trådar för att kunna annonsera . Finns även en bra sida som heter http://speedmaster101.com/. Där det finns många bra tips vad man skall leta efter. Och akta sig för. Och en prislista vad olika modeller kan kosta på t.e.x Ebay . Skicka gärna en fråga på PM om du hittar nån intressant på sälj? Har haft bra kontakt med några där . Både sålt och köpt .
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Angående mltt köp...

Var noga med att verifiera via mail och bilder skicket på klockan.
Jag tyckte ändå att jag var noga med det, säljaren lovade att den var i nyskick, men han packade den så pass dåligt att alla tillbehör låg huller om buller.
Klockan fick llte hairlines, även plexit, buh.

Ser dock att klockan var llte repig i början, så säljaren ljög. Klockan är fortfarande i väldigt bra skick, men jag var ju ute efter en ny. Han ville kompensera med 50 Euro, jag kontrade med 100, får se vad han svarar...
 

Zcooter

Omega
Grymt snyggt KenKun!

Nu har även jag slagit till. Blev om möjligt lite förhastat i pausen på en föreläsning. Såg att uretvintage hade rea/prissänkt på en av sina speedys så jag slog till. Fick denna för 24k. Dock blev jag lite fundersam när det stod 40mm dia. Vad tror ni?
http://www.uretvintage.se/omega-speedmaster-pv-71890.html


Blev ju bra deal tycker jag, kan ju alltid flippa den den dagen du känner att den är för liten. Om du inte kan ångra köpet förståss
 

Henrik L

Breitling
Blev ju bra deal tycker jag, kan ju alltid flippa den den dagen du känner att den är för liten. Om du inte kan ångra köpet förståss
Egentligen tycker jag att 40mm är perfekt, dock undrar jag mer om den verkligen finns i 40mm eller de skrivit fel? För det är ju 3570.50.00 - såvitt jag förstått ska den vara 42mm?
 
Topp