• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ska köpa ny dressat ur, tips?

Portofino

Panerai
Tjena!

Tänkte investera i en ny dressad klocka. Budget runt 60 tkr. Inte större än 41mm och ska gå under skjortan. Har tittat på reverso, ultra thin och ultra thin moon från JLC. Finns det några andra tips?

/ Patrik
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Tjena!

Tänkte investera i en ny dressad klocka. Budget runt 60 tkr. Inte större än 41mm och ska gå under skjortan. Har tittat på reverso, ultra thin och ultra thin moon från JLC. Finns det några andra tips?

/ Patrik


Har du kollat på reverso ultra thin så kan du sluta kolla....om du inte har mod nog att kolla på reverso gran sport chronographe som är om möjligt än mer ultimat :)
 

JohanHLM

Rolex
Vet inte om det är nytt eller beg. som gäller men något av nedanstående kanske?

• Glashutte Senator el. Panomatic
• Cartier Santos, Tank, Tank Americaine
• IWC Portofino
• Omega De Ville Prestige

Tycker dock att Reverson slår alla ovan.
 

max

Dancing Queen
Du har ju som sagt redan nämnt två riktigt trevliga ur, här kommer några sidospår

Nomos orion (ganska rejält under 60kkr)
orion_01.jpg


Glashutte panomaticlunar (skall gå att klämma in beggad i budget)
7991968004_417565dccd_c.jpg


Grand seiko SBGW033
560400d1321711551-who-else-likes-new-sbgw033-sbgw033_957.jpg
 

DrDre

Patek
Ok så reverson verkar ligga varmt hos de flesta.. ska man titta på ultra thin, grande taille eller 1931 tribute?

Personligen föredrar jag någon av de mer klassiska, dvs inte ngn av sportvarianterna eller med urtavlor på båda sidor, utan så som den såg ut original på 30-talet (detta är ju givetvis en ren smakfråga). Bland dessa har man ju ett antal olika varianter. Grande Taille (jag har en sådan) eller en Grande Reverso är väl de som kankse ligger närmast till hands. När jag fick min fanns det bara Grande Taille så då uppstod det inte något problem att välja. Hade jag haft samma val idag hade det nog varit hugget som stucket. Prisetskillnaden är inte så stor att den ska ha någon inverkat på beslutet tycker jag. Den röda Grande Reverso 1931 ser ju rätt trevlig ut i verkligheten, men finns det kanske en viss risk att man tröttar på en röd urtavla?

 
En Omega De Ville Hour Vision, kanske ? Du får världens bästa standardverk i en mycket innovativ förpackning med boett delvis i safirglas (just denna modell togs ju särskilt fram till lanseringen av kaliber 8500 den 24 januari år 2007 för optimal insyn i det nya, tekniskt oövervinneliga urverket). Versionen med blå tavla (lånad bild nedan) är en riktig läckerbit, och Hour Vision är inte någon volymmodell så chansen att du får se någon annan med en likadan klocka är relativt låg.

Vänligen
Forumets undersköterska

omega-de-ville-hour-vision-blue-2011-pre-basel-image.jpg
 

Norra

Panerai
Kolla Zenith New Vintage 1965 (ej vintage, utan en tribute). 32x32mm <-- elegant storlek. Fin och diskret urtavla, automat(inhouse). Hos nymans hemsida kan man bara se den med grå urtavla, så vet inte riktigt om man kan få tag i vit elelr svart urtavla.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Rent spontant säger jag JLC Ultra Thin, men som Max föreslog så är GS SBGW033 också jädra fin.
 

Sond

Patek
Det finns så många att välja på...Ultra thin Moon 39, en underbar dressare.... Reverso Duo en magisk dress... Olika Rolex vintage skulle kunna hittas... Glashutte, som jag själv har dålig koll på, har flera tänkbara... IWC fungerar oftast även om många är stora. För stora..?

Alltid svårt när man inte vet så mycket mer. Har du andra klockor? Hur ofta kommer du bära den?
 

Isodor

Audemars
JLC är nog finast av dem alla!

Kika på deras Master Control serie.

Rent finish/kvalité/urverk så är nog JLC mest bang for the buck i ~60' i mitt tycke!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag måste tyvärr förslå en SBGA011 för att bryta trenden lite. LJC ultra thin moon är ruggigt grym dock.
6006219782_d28e3f8688.jpg
 

DrDre

Patek
Det är också en fråga om hur dressad klocka man vill ha. Vissa ovan är ju väldigt fina, som tex Portuguese, Grand Seiko, De Ville etc har ju lite "finare allroundkaraktär" över sig, men om man satsa på en tvättäkta dresswatch, så finns det IMHO tre självklara klassiker:
JLC Reverso
Patek Calatrava
Cartier Tank
 

Portofino

Panerai
Jäkla massa bra tips! Jo det är en mer tvättäkta dresswatch jag är ute efter. JLC moon ligger bättre och bättre till. Fast om pengarna räckt till är jag lite småsugen på en Arnold & Son...

5gyLMvO.jpg
 

Sond

Patek
Jäkla massa bra tips! Jo det är en mer tvättäkta dresswatch jag är ute efter. JLC moon ligger bättre och bättre till. Fast om pengarna räckt till är jag lite småsugen på en Arnold & Son...

5gyLMvO.jpg
Den där skulle man ju kunna skänka halva bohaget för... Även om jag tycker det är en miss att inte ha en sekundvisare.
 
Topp