• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ska skaffa mig en klocka.

Viktoro

Breitling
Hejsan!
Jag är en kille som inte är en klockexpert, men möjligtvis en framtida sådan och detta var det forum som jag ansåg var passande att öppna en tråd på! :)

Som rubriken meddelar ska jag skaffa mig en klocka men vet inte riktigt hur jag ska välja, och hoppas jag kan få lite tips här.

Jag tycker om ett flertal stilar på klockor, bl.a.
Audemars Piguet's Royal oak's cases tycker jag om och likaså Hublot's. t.ex -http://www.hublot.com/en/watches/classic-fusion-titanium-bracelet
Tycker även om så kallade 'skeleton'-klockor eller vad det nu officiellt kallas.
Gillar Tissot's klassiska modeller också.
Men ovanstående typer av klockor får jag vänta med i x antal år, hehe.

En annan stil på klocka jag gillar är Omega's modeller Speedmaster och även Seamaster Aqua Terra.
Hittade även en modell jag gillade från Bulova via en spontan, random sökning på jag-kommer-inte-ihåg vad:
http://www.uret.se/bulova-marine-star-svart-stal-o44-mm-p-18290.html
Men hade nog klippt till på den om det inte hade varit några kristaller på den.
- Någon som vet om denna finns utan kristallerna?

Gillar även ett flertal andra Bulova Marine Star - modeller när jag tog en snabb titt på uret.se's utbud av dem.

Det jag är ute efter nu är:
- Först och främst en kvarts-klocka. Vill använda klockan i stort sett dagligen, och en automatisk, vad jag förstår krävs att man rör på handleden ganska regelbundet för att klockan ej ska stanna(?) och jag sitter still väldigt mycket på jobb/studerar. En mekanisk är inte heller något alternativ då jag inte riktigt är den riktiga 'klock-fantasten' än så länge och lite för mycket pill och jobb för mig just nu. En Kvarts ska det vara alltså.
- Snygg, kanske lite mer 'dressad' klocka.
- Helst stålband men 100% öppen för andra förslag.
- Ganska clean eller med kronografer beror helt på klockan så öppen för förslag.
- Sekundvisare som är tickande eller steglös(?) spelar ingen roll.
- Färg på t.ex. urtavla: svart eller vit. Kanske grå/brun/mörkblå om jag gillar allt det andra utseendemässigt.

Vill även att det ska vara en klocka som ska hålla länge, så en klocka från märke med erkänd kvalité skadar inte.

Ofta är det ju så att ju högre pris desto högre kvalitet och om man köper begagnad klocka kan man säkert få mer kvalitet per krona.
Eftersom jag är en nybörjare och väldigt grön i klockvärlden tänkte jag att min budget har ett tak på 3000kr, gärna billigare (helst närmare 2000kr). Letar inte efter någon begagnad klocka heller utan tänkte köpa från butik. Man kanske inte kan få så mycket för ca2500kr(?) men vill ha det bästa som går. Men som sagt vill jag inte lägga ner mer pengar på en klocka både för att ekonomin sätter stopp och jag är så pass ny i klockvärlden att de 'dyra' klockorna får införskaffas senare i livet. Kan nämna att jag äger en Daniel Wellington som jag fick för ca 2 år sedan (då jag var 17 år), men använder den knappt numera.

- En fråga: Någon som vet något om Bulova? Hur är kvaliteten på klockorna? Något att ha?
Eller något specifikt om dessa modeller? Har hittat dessa och fastnade lite lätt för dem:
Bulova Adventurer 96B138 http://www.uret.se/bulova-adventurer-svart-stal-o45-mm-p-18157.html
Bulova Dress 96C107 http://www.uret.se/bulova-dress-svart-stal-o40-mm-p-18172.html
Är det prisvärt att köpa någon av dem för 2700kr respektive 2400kr?

Har även klickat fram en annan klocka som verkar intressant.
En Jacques Lemans London 1-1735 H http://uropenn.se/herrklocka-jacques-lemans/100000002/1-1735H
Hur är märket Jacques Lemans då? Något att ha? Eller klassas det som "parfym-klocka"? Ej prisvärd?

Här är en klocka från Fossil Twist ME1097 http://www.uret.se/fossil-twist-svart-stal-o420-mm-p-26706.html
För 1500 kr. Batteridriven med lite "skeleton", "open-window", "see-through" eller vad man nu säger.
ÄR den prisvärd? Hur är Fossil som märke?

Önskar gärna svar, rätta mina fel, vänd mina ståndpunkter och mata mig med förslag, tips osv på klockor som ligger mellan 0-3000 kr (helst närmare 2000kr än 3000kr! Snygga, hållbara och prisvärda. Relativt åtminstone! :happyhappy:

Best regards
Viktoro





 
Med din budget så finns det ju mycket tissot och certina, som är myyycket roligare i mina ögon än Jaques LeMans, Fossil osv. Bulova är ett halvcoolt märke med cool historia, hur deras klockor är vet jag inte riktigt dock.

Som du skriver kräver en automatare att man rör på handen, men går du för att köpa kaffe eller går hem eller något så dras den upp, det är inte mycket rörelser som krävs. Skulle definitivt kollat på automatare, då det "blir roligare i längden".
Skulle jag varit du, så kolla prisjakts sökalternativ för armbandsur, där kan man speca det mesta man vill ha! Kollar man automatiska klockor och max 3kkr med stållänk så är där 102resultat på prisjakt! Bla tissot, bulova och seiko.

Här är ett förslag kanske, Tissot PR50 Automatisk. ca 2500kr!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=412309

412309.jpg
 

morrism

Audemars
En automat är mycket roligare och känns mer "äkta", den stannar inte för att den ligger stilla, de brukar åtminstone kunna ligga stilla i nästan 2 dygn så använder du den varje dag så är det inga problem.
 

morrism

Audemars
Tänk också på att om du köper t.ex. en jaques lemans för 3000 så får du slänga den när du är klar med den. Köper du t.ex. en Seiko Skx007 så har den ett värde även när du tröttnar och du kan sälja den vidare.

Tycker du ska "investera" i en klocka och inte se det som något du slösar på, då brukar budgeten bli större
 

JayJay

Rolex
Lycka till! :D
För mycket text. Inga bilder. Orkar inte kötta igenom.
Då kunde du lika gärna låtit bli att svara helt.

Vill du ha en quartzare så är det klart du ska ha det. Fundera bara över skälen. Att du sitter still mkt påstår jag spelar mindre/ingen roll i sammanhanget. Däremot har väl quartzarna andra fördelar såsom exaktare tidshållning och inget servicebehov.

I prissegmentet du letar föreslår jag Tissot eller Certina. Klockia.se är en pålitlig säljare med bra priser.

Lycka till.
 

16610

Patek
2-Faktor
gå in i en butik ock kläm och känn. Men Certina tycker jag du ska testa...Automat har ca 40-50 h i reserv så tror inte du behöver vara orolig om du väljer det... kör på
 

M021

Rolex
2-Faktor
Bekräftar vad redan har blivit nämnt, Tissot och Certina är mycket klocka för pengarna, helt klart ett lämpligt insteg så har du en "Riktigt" klocka med en gång. Annars är Seiko ett underskattat märke i folkmun.
 

Viktoro

Breitling
Tack för svaren, på min något oerfarna och ogenomträngliga tråd! Angående Seiko SKX007K2 gillar jag inte indexmarkeringarna om jag ska vara ärlig.
Ska kika mer på Tissot och Certina i min prisklass! Tissot PR50 kanske är en kandidat!
Och Morrism, förstår din poäng och tack, har inte tänkt på det tidigare!

Tar mer än gärna emot fler tips. Någon som har något att säga om märket Bulova? Kvalitet?
 

leicaphile

Panerai
Om du är sugen på Bulova och vill ha kvartsare skulle jag rekommendera att titta på deras Precisionist modeller som bör passa din budget. Det är kvartsverk men med 8x högre frekvens än vanlig kvarts samt en flytande sekundvisare (tickar 16 ggr/sek). Ska hålla tiden inom 10 sekunder/år. Har en 97B110 till salu på köp/sälj men den kanske är lite för dressig... gedigna och prisvärde klockor iaf, har haft två stycken!

Annars finns det ju en del fina automatare under 3k... kolla begagnad Hamilton Khaki till exempel. Fina klockor med bra verk och ofta relativt konservativ design.
 

Viktoro

Breitling
Om du är sugen på Bulova och vill ha kvartsare skulle jag rekommendera att titta på deras Precisionist modeller som bör passa din budget. Det är kvartsverk men med 8x högre frekvens än vanlig kvarts samt en flytande sekundvisare (tickar 16 ggr/sek). Ska hålla tiden inom 10 sekunder/år. Har en 97B110 till salu på köp/sälj men den kanske är lite för dressig... gedigna och prisvärde klockor iaf, har haft två stycken!

97B110 är en typ av klocka jag absolut tycker om, men det får införskaffas senare. Letar nu efter något annat. Lite mer åt detta håll (två modeller jag gillar från Bulova):
Bulova Dress 96C107
bulova-96C107.jpg

Eller Bulova Adventurer 96B138. Helst skulle jag se denna med index istället för siffror
bulova-96B138.jpg



Hamilton är inte något för mig heller i nuläget. Ska kika mer på Certina och Tissot!
 

Viktoro

Breitling
Ohja snygga! Jag har en klocka som är snarlik den översta så den är nog inte aktuell även fast den är snygg. Kommer inte köpa en till klocka, utöver den jag kommer köpa nu, förrän om 1-2 år kanske, så jag vill ha något mer olikt än den jag har. (Svart band, relativt nätt stålboett, vit urtavla, Daniel Wellington).
Skulle önska att den med blå urtavla hade svart tavla istället..men dock en typisk modell jag kan tänka mig att köpa nu!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gillar du bulova, så är det vad du ska ha. Deras precisonist är väl dock utom räckhåll budgetmässigt och de gör väldigt många modeller som är rena plankningar, så posta en bild här INNAN du köper så du slipper köpa en klocka som är en total plankning på en annan klockmodell.

Grejen med kvartsklockor är att de är sjukt praktiska, men ska man köpa kvartsklocka så ska man köpa en HAQ (high accuracy quartz) och då blir det dyrt. Har man inte råd med det, så är ett tips att köpa en kvartsklocka som ändå ger ett mervärde genom att den exempelvis har evighetskalender (heter perpetual calendar) eller synkas mot radiotorn så den alltid håller rätt tid.

Seiko med evighetskalender
seiko-perpetual-calendar-snq131p1-snq131p-snq131.jpg

http://watchhubs.com/en/perpetual-c...rpetual-calendar-snq131p1-snq131p-snq131.html



Soldriven och radiokontrollerad Casio
casio-edifice-wave-ceptor-solar-smart-access-eqw-a1110db-1a-eqw-a1110db.jpg

http://watchhubs.com/en/casio/569-c...-smart-access-eqw-a1110db-1a-eqw-a1110db.html
 

Viktoro

Breitling
Gillar du bulova, så är det vad du ska ha. Deras precisonist är väl dock utom räckhåll budgetmässigt och de gör väldigt många modeller som är rena plankningar, så posta en bild här INNAN du köper så du slipper köpa en klocka som är en total plankning på en annan klockmodell.

Grejen med kvartsklockor är att de är sjukt praktiska, men ska man köpa kvartsklocka så ska man köpa en HAQ (high accuracy quartz) och då blir det dyrt. Har man inte råd med det, så är ett tips att köpa en kvartsklocka som ändå ger ett mervärde genom att den exempelvis har evighetskalender (heter perpetual calendar) eller synkas mot radiotorn så den alltid håller rätt tid.

Okej tack för infon och länkarna! Hade ingen koll på det där HAQ eller evighetskalender! Och ja, jag kommer posta här i förväg innan jag gör något köp. :)

Du kollar på stora klockor, 44&46mm. Har du handlederna?

Men som Maxim påpekade så är det ganska stora klockor (de flesta jag hittat på webben är det). Och jag är dessvärre små handleder. Därav har jag svårt för att våga köpa något som jag inte känt på, vill ju inte beställa hem en klocka och så ligger inte ens länkarna helt runtom pga smala handleder. Har dock ingen koll på hur stort case jag kan ha men skulle gissa på max 40-42 kanske. Måste ut i några butiker och testa lite olika storlekar först.
 

Norra

Panerai
Bulova idag är inte samma som de var för 50-60 år sen då de även var en kandidat för att vara NASAs officiella rymdklocka. Med det sagt, kolla vintage. Inte bara Bulova, men även andra märken som Lemania, Omega, Longines med flera. Då kan du få en rolig (troligtvis manuellt uppdragen) klocka inom budget. Men du kanske kommer behöva lite tålamod då. Gör inte samma misstag jag gjorde när jag var 14/15 som köpte en Edifice kvartskronograf från Casio. De håller tiden bra och tål stryk, men tyckte fort att den var stel och tråkig och blev fort sugen på mekaniskt. Men du kanske trivs med quartz.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bulova idag är inte samma som de var för 50-60 år sen då de även var en kandidat för att vara NASAs officiella rymdklocka. Med det sagt, kolla vintage. Inte bara Bulova, men även andra märken som Lemania, Omega, Longines med flera. Då kan du få en rolig (troligtvis manuellt uppdragen) klocka inom budget. Men du kanske kommer behöva lite tålamod då. Gör inte samma misstag jag gjorde när jag var 14/15 som köpte en Edifice kvartskronograf från Casio. De håller tiden bra och tål stryk, men tyckte fort att den var stel och tråkig och blev fort sugen på mekaniskt. Men du kanske trivs med quartz.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk


Finns ju även en del trevliga vintagequartzare om han nödvändigtvis vill ha en quartz! ;) Någon rolig Omega f300 borde ju t.ex. hamna någorlunda inom budget...

Edit. Ser nu att det inte riktigt var den typ av design som föll herrn i smaken. Kolla efter vintage quartzur, finns massor. Sedan så ser jag inget problem med att du skulle bära en automat, tror de flesta här inne lever ett ganska så stillasittande liv... :)
 
Topp