• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skador på verket av vibrationer?

Zthlm

Omega
Tjena!

Har funderat på en sak länge, hur känsligt är verket i ett armbandsur för "häftiga" rörelser eller ryck?

Jag har sökt av forumet men inte hittat något tydligt svar, åtminstone inte ett tillräckligt betryggande sådant :/

Cyklar dagligen på ej underhållna kullerstensgator och känner att det är taskigt mot klockan. Har därför börjat cykla med vänsterarmen i fickan för att stabilisera något, vilket känns väldigt fånigt...

Det gäller i synnerhet longines L633 och rolex 3000.

Väl mött :)
 

Zthlm

Omega
Alltså skadorna som eventuellt skulle åsamkas går väl under rubriken "stötskador" och det är väl naturligt att garantin inte täcker det?
 

Zthlm

Omega
Sen vet jag iof inte hur det förhåller sig med garantier på klockor. Täcker garantin om klockan ev skulle tappa ett gäng sekunder? Mer än cosc för en cosc-certifierad t ex?
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Har kört med slagborr, sågat m.m med min gmt, den går fortfarande kanon.
Kanske dock är viktigt att sköta servicearna

Har en hamilton khaki som gått igenom samma fast med cykling till jobbet 30min t/r, paddling och vandring. Går fortfarande 3-4 sek per dag trots 3-4 år av misshandel. Tror att dom klarar relativt mkt. Boett och glasring blir doch ledsen.
 
B

Banankontakt

Guest
Såhär kan det gå om klockan utsätts för snärtande rörelser med tvära stopp. De kuggar som saknas ligger som glitter runt i hela urverket och framförallt i juvelerna. Ett barn hade fått tag på den och slagit den i bordskanten några gånger. Även plexit och uppdragsfjädern hade skadats. Jag hjälpte en arbetskamrat att laga den. Det är ett Sellita SW200-1 (lika som ETA 2824-2) urverk som sitter i en Oris. Det är ett automatiskt urverk.
Men det är rätt stor skillnad på det och cykla på en grusväg.
IMG_1690.JPG
 
När det gäller att cykla har jag inga betänkligheter. Slagborr hade jag dock aldrig utsatt en mekanisk klocka för, inte golf heller även om det känns mer i gränslandet. Vill man ta hand om sin klocka och undvika onödiga skador på urverket gör man nog bäst i att följa den rekommendation som så gott som samtliga tillverkare upplyser oss om; undvik kraftiga stötar.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Topp