• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skall Rolex verkligen betraktas som "high-end"?

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Det beror väl på vem som betraktar, så det får du väl avgöra själv. För mig är Rolex topnotch.
 
C

China

Guest
Urmakarkonst och att driva haute horlogerie framåt ligger nära till hands!

Rolex har väl alltid betraktats som "affordable luxury", och ingen "haute horlogerie", snarare enkla men pålitliga urverk med bra prestanda. Däremot så finns det väl en viss aversion mot Rolex bland konnässörer som menar att utvecklingen stått stilla under ganska många år, och att man inte har några mer avancerade komplikationer i sortimentet. Å andra sidan så är Rolex ganska ensamma om att lyckats med en minst sagt effektiv marknadsföring, och att ha en trogen kundkrets trots att man fokuserar på sina gamla klassiska modeller. Kanske är just oviljan till förändring ett framgångsrecept, man vet vad man får om man köper en Rolex.
 

Marckus

Panerai
High end för mig märkesmässigt är bl.a. Richard mille, patek och VC, och det finns många fler i denna klass... Rolex är en favorit, och har flera otroliga modeller. Men high end för mig är de mer excentriska och svåråtkomliga uren. Dock är nog det hela mest en definitionsfråga.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Urmakarkonst och att driva haute horlogerie framåt ligger nära till hands!
Lite synd att du skrev in Rolex i trådtiteln eftersom det brukar döda många diskussioner.


Allt ligger i definitionen. Personligen definierar jag det som handhjord klocka med handjusterat urverk som även är ihopsatt för hand.

I så fall är inte Rolex high end eftersom det mesta görs av maskiner, medan vissa andra märken (som exempelvis AP & GS) är det. Hur PP tillverkar sina klockor vet jag inte. Om man definierar det som klock-konst där varje urverk är individuellt utvecklat så är väl vissa Credor-klockor det närmsta high end man kan komma. Om man däremot anser att endast swiss made klockor kan vara high end, så faller det bort några märken.

Definierar man det på samma sätt som haute couture, vilket är klädindustrins "high end", så ska varje enskild produkt vara enbart handgjord i ett exemplar. I så fall är ytterst få klockor high end. Som sagt, det ligger i definitionen. Jag har däremot svårt att komma på någon definition där alla Rolexmodeller helt plötsligt är high end.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Lite synd att du skrev in Rolex i trådtiteln eftersom det brukar döda många diskussioner.


Allt ligger i definitionen. Personligen definierar jag det som handhjord klocka med handjusterat urverk som även är ihopsatt för hand.

I så fall är inte Rolex high end eftersom det mesta görs av maskiner, medan vissa andra märken (som exempelvis AP & GS) är det. Hur PP tillverkar sina klockor vet jag inte. Om man definierar det som klock-konst där varje urverk är individuellt utvecklat så är väl vissa Credor-klockor det närmsta high end man kan komma. Om man däremot anser att endast swiss made klockor kan vara high end, så faller det bort några märken.

Definierar man det på samma sätt som haute couture, vilket är klädindustrins "high end", så ska varje enskild produkt vara enbart handgjord i ett exemplar. I så fall är ytterst få klockor high end. Som sagt, det ligger i definitionen. Jag har däremot svårt att komma på någon definition där alla Rolexmodeller helt plötsligt är high end.
Du kan ju omöjligt tycka att Seiko är high end..? Herre gud...
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
GS highend.... Gudars vilken runkdröm....lägg ner att halucinera nu.... Inte mer högända än en svarvad ljusstake av en 3:e gluttare. Rolex gör sminkade traktorer.... På sin höjd. MEN det är inte det som avgör.... försök inse det....
 
Topp