• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skall Rolex verkligen betraktas som "high-end"?

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad då sorglig syn på er hobby? Det är väl lika mycket min hobby? Om ni blir provocerade av min åsikt så får det stå för er. Jag skriver ju gång på gång att jag kan uppskatta Rolex för vad dom ändå är och att dom har åstadkommit något som ingen annan har lyckats med. Varför måste jag älska Rolex för att få yttra mig på den här sidan??? Förresten så klankar jag ju ner på mig själv också då i så fall eftersom att jag själv har Rolex. Har du inte tänkt på det? ;)
Vi blir inte provocerade av din åsikt. Sorry :)

Din attityd är däremot aningens beklämmande emellanåt (och det har nada med din syn på Rolex att göra). Det är min också så jag tänker inte kasta många mer stenar i just detta glashus.

Välkommen till KS återigen.
 

Mangusta

Cartier
Vi blir inte provocerade av din åsikt. Sorry :)

Din attityd är däremot aningens beklämmande emellanåt (och det har nada med din syn på Rolex att göra). Det är min också så jag tänker inte kasta många mer stenar i just detta glashus.

Välkommen till KS återigen.

Min attityd när jag blir påhoppad och kallad troll menar du? Ja, vad kan jag säga? Jag är ingen mes som vänder andra kinden till och lägger mig ner när jag blir sparkad på. ;) Men nu struntar vi i det tycker jag och ser framåt! Jag skrev nyss i en annan tråd att jag aldrig skulle betala Rolexpriser för en Omega utan välja Rolex alla dagar i veckan så det är väl bra? :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min attityd när jag blir påhoppad och kallad troll menar du? Ja, vad kan jag säga? Jag är ingen mes som vänder andra kinden till och lägger mig ner när jag blir sparkad på. ;) Men nu struntar vi i det tycker jag och ser framåt! Jag skrev nyss i en annan tråd att jag aldrig skulle betala Rolexpriser för en Omega utan välja Rolex alla dagar i veckan så det är väl bra? :)
Nej, bara trångsynt och dumt.

#block@Mangusta
 

David

Bödeln

Är du läskunnig? Gå tillbaka och läs alla poster du svarat på och läs sedan alla svar du fått på dina poster. Fundera sedan på om du kan dechiffrera budskapen. De är för det mesta ganska enkla, tydliga och lättförstådda. Om du fortfarande tycker att dina påståenden om en Rolex-maffia är relevanta, citera de aktuella posterna här så kan vi försöka hjälpa dig med förståelsen.
 

Mangusta

Cartier
Är du läskunnig? Gå tillbaka och läs alla poster du svarat på och läs sedan alla svar du fått på dina poster. Fundera sedan på om du kan dechiffrera budskapen. De är för det mesta ganska enkla, tydliga och lättförstådda. Om du fortfarande tycker att dina påståenden om en Rolex-maffia är relevanta, citera de aktuella posterna här så kan vi försöka hjälpa dig med förståelsen.

Orka. Rolex-maffia har väl inte jag skrivit något om? Det var nog någon annan.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Har vi inte diskuterat det här mååååååånga gånger innan?
"Sök och du skall finna"...på forumet efter tidigare trådar...:rolleyes:
 

David

Bödeln
Kanske lite OT, men vilket märke är då den bästa investeringen? Jag har alltid trott att det är Rolex.

Enda rimliga förklaringen är att de klockor som stigit mest i värde inte är Rolex, även om många återfinns nära toppen. Problemet är att det är så gott som omöjligt att förutse vilka av dessa övriga klockor kommer att öka i värde, och framför allt inte sjunka som en sten.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Enda rimliga förklaringen är att de klockor som stigit mest i värde inte är Rolex, även om många återfinns nära toppen. Problemet är att det är så gott som omöjligt att förutse vilka av dessa övriga klockor kommer att öka i värde, och framför allt inte sjunka som en sten.


Så man kan alltså betrakta Rolex som den absolut säkraste (och därmed kanske också bästa) klockinvesteringen? Lite som ett kilo guld, alltså. ;)
 

bartoldous

Cartier
Kanske vi inte ska se ur som investeringar helt enkelt.Vi är klocknördar punkt slut som älskar klockor,att försöka motivera våra köp på någonslags ekonomiskgrund känns som ganska meninglöst utom till respektive kanske för att få köpa ett ur till ;) att mitt nästa urköp kommer att bli en investering tror inte ens jag själv på,hehe.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kanske lite OT, men vilket märke är då den bästa investeringen? Jag har alltid trott att det är Rolex.
Bästa investeringen är troligtvis att köpa traditionellt erkända samlarföremål som redan är dyra. Det kan vara en Patek gjord i bara att ex 1959 eller en RCO Daytona. Dessa rariteter lär fortsätta att stiga till absurda nivåer så har du några miljoner att spendera, ett bra kassaskåp och ett stort tålamod så finns det nog pengar att tjäna. Bara att resa runt och ha plånboken redo när det vankas auktion på Christies.

Lycka till! ;)
 

Sond

Patek
1. Man skapar inte automatiskt en spännande diskussion så fort man säger något.
2. High end behöver definieras och det är inte helt enkelt.
3. I min värld är det tveksamt om Rolex är High end men samtidigt kanske världens mest framgångsrika klockföretag.
4. Intressant att se hur man kan bli upprörd över (plump) kritik mot Rolex och samtidigt vara plump mot Seiko.
5. Svårt att komma ifrån att Rolex lyckas ligga helt rätt i kombinationen pris, kvalitet, design och varumärkesbyggande.
 

morrism

Audemars
Bästa investeringen är troligtvis att köpa traditionellt erkända samlarföremål som redan är dyra. Det kan vara en Patek gjord i bara att ex 1959 eller en RCO Daytona. Dessa rariteter lär fortsätta att stiga till absurda nivåer så har du några miljoner att spendera, ett bra kassaskåp och ett stort tålamod så finns det nog pengar att tjäna. Bara att resa runt och ha plånboken redo när det vankas auktion på Christies.

Lycka till! ;)

Du glömde junghans väckarklockor
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
På tal om att investera i klockor. Här missade man en investering som heter duga. Synd bara att bilderna är borta ur denna underbara annons.

"giorgio armanis sällsyntaste klocka 1970 talet raritet!!
av mitchel xxxxx » tis 12 mar 2013, 16:24
sälges giorgio armanis sällsyntaste,klocka från 1970 talet denna tidiga serie är den allra sällsyntaste tror den kallades emotion klockan gjord på 70 talets mitt har en urtavla som skiftar färg efter kroppsvärme=humöret få ex gjordes klockan är ett förgyllt kvartsur mycket fin design varje länk bit har armanies loggotyp gjord i swiss made guld på stål,auktionspriser på dessa design ur ligger på 15000-20000,mycket rar.armaniklocka kontakta mitchel xxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxx tel.0709-xxxxxx xxxxxx tillfälle!!!!!! äventuellt byte mot bättre heuerkronograf eller jeager le coultre herrarmbandsur
!cid_bild(26).jpg
!cid_bild(27).jpg
!cid_bild(28).jpg
mitt pris 17000. "
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag funderar sällan över om Rolex är high end eller inte. Bryr mig ännu mer sällan om det finns bättre eller mer avancerade klockor som satts ihop av en och samma snubbe i Geneve/Asien/Tyskland.
Jag anser nog inte att de är high end gällande urverk och avancerade komplikationer. Dock är de i topp gällande design och känsla och gjorde, och till viss del gör, enligt mig väldigt snygga klockor som tilltalar många.

Lägg ner snacket om att man skulle köpa Rolex för att bli igenkänd. Det har aldrig hänt mig, och ärligt, vilka går runt och kommentarer folks klockor?
Lägg också ner snacket om GS. Otroligt tröttsamt att höra den ständiga dissen av detta märke. Varför inte bara acceptera att de gör väldigt fina klockor som tillhör premiumsegmentet, i en annan del av världen? Slentriandissandet av erkända klockmärken är bara tröttsamt...
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Rolex är och lär förbli kungar på klockscenen, inte för de är snyggast, dyrast, mest avancerade, eller har bäst kvalitet etc.

De är oerhört dugliga klockor, tidlös design och har marknadsförts av kanske några av värdens skickligaste inom sitt gebit.
Om Rolex inte blivit så oerhört stora, utan fokuserade på annat än massproduktion, är jag säker på att de idag hade ansetts High-End.

För att dra en parallell till GS då, om GS anlitat Rolex's marknadsförare och haft ett annat namn, skulle de utan någon tvekan ansetts vara High-End idag.

Men varför bry sig, jag bär det jag gillar och du bär det du gillar.
De klockor jag bär har alla varit prisvärda för mig, inhouse, handbyggda snygga/fula eller gud vet vad. Jag bär det som tilltalar mig, om ingen annan i hela världen gillar dem blir jag bara glad, skönt ha unika dinkor..
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Hade missat denna tråden helt.
Tveksamt om man vill ge sig in i soppan.

Men min syn på Rolex under benämningen high end är väl att dom inte kvalar in där på sina unika verk eller
limiterade och exlusiva ur i mängdperspektiv.

Men dom är garanterat högst upp på listan över igennkännande som lyxklockan numero uno, det är high end för vissa
Så finns nog inget färdigt svar utan mest definitioner.
 
Topp