• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skapa ett eget klockmärke

Hej allihopa, det här är mitt första inlägg på Klocksnack så om det är i fel forum så får någon gärna flytta det. Vet att det finns en liknande tråd men det var inte riktigt det jag var ute efter!

Jag ska börja trean i gymnasiet och det är dags att skapa ett UF-företag (Elever får möjligheten att driva företag med riktiga varor och tjänster, från start till avveckling) och jag har länge varit inne på att designa en egen klocka tillsammans med två andra kompisar. Vi är fullt medvetna om att designa och göra en klocka är svårt samt kräver tid och hårt arbete. Vi förstår också att vi inte kan göra en allt för avancerad klocka eftersom vi inte har erfarenheten och kontakterna, vi riktar in sig på de lägre priserna helt enkelt, 2-5k ungefär t.ex som Certina.

Anledningen till varför jag skriver är för att fråga er om ni vill ge mig/oss tips om var vi ska rikta oss för att uppfylla våra önskningar. Hur vi ska få tag i kontakter osv. Ni kanske till och med har egna erfarenheter av att designa och sälja egna klockor.

Jag är väldigt tacksam för svar och hjälp! :) Om det är något i inlägget ni inte förstår så ska jag försöka förklara mig bättre!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Då jag själv bara går på universitet är jag rädd att jag inte har ett så stort kontaktnät (men jag önskar er lycka till!). Mitt råd är bara att verkligen försöka skapa en egen design om ni nu ska göra det, det är inte imponerande att liksom Steinhart sno en känd design! Certina är f.ö. utrustade med ETA-verk (http://www.certina.com/sv/urverk), det må inte vara det allra bästa men det är riktigt bra kvalitet på det, alltså kan jag tycka det känns magstark med en prislapp som motsvarar t.ex. Certina för ett sådant här projekt (ETA är inte tillgängligt för andra än de i Swatchgruppen ska också tilläggas).

Min ide hur ni ska lyckas vore att försöka hitta kinesiska tillverkare som kan låta er sätta design och namn på beställning på deras klockor, detta med en betydligt mindre prislapp för att motsvara kvalitén.

Lycka till!
 

SSL

Audemars
Tror att svenska Miró var ett skolprojekt från början. Kolla med dom ang tips osv (om det nu var dom)
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Då jag själv bara går på universitet är jag rädd att jag inte har ett så stort kontaktnät (men jag önskar er lycka till!). Mitt råd är bara att verkligen försöka skapa en egen design om ni nu ska göra det, det är inte imponerande att liksom Steinhart sno en känd design! Certina är f.ö. utrustade med ETA-verk (http://www.certina.com/sv/urverk), det må inte vara det allra bästa men det är riktigt bra kvalitet på det, alltså kan jag tycka det känns magstark med en prislapp som motsvarar t.ex. Certina för ett sådant här projekt (ETA är inte tillgängligt för andra än de i Swatchgruppen ska också tilläggas).

Min ide hur ni ska lyckas vore att försöka hitta kinesiska tillverkare som kan låta er sätta design och namn på beställning på deras klockor, detta med en betydligt mindre prislapp för att motsvara kvalitén.

Lycka till!

Tack för svaret. Det låter lite komplicerat att man måste vara med i Swatch Group för att få handla med dem men det finns väl en anledning till det också..

Tror att svenska Miró var ett skolprojekt från början. Kolla med dom ang tips osv (om det nu var dom)
Ska absolut höra med dem. Tack!
Välkomna!

Vilket projekt!
Jag vet inte hur mycket tid ni vill lägga ner men om jag var er , skulle jag köpa färdiga boetter och tillverka egna urtavlor,
sätta in något billigt kvarts verk. Fokusera på urtavlan (göra egna) och armbandet i olika färger, typ läder(köpa).

Kan ju börja här:

http://www.sk-watchparts.com/epages...601086/Categories/Edelstahlgehaeuse/ETA_28242

Bara en tanke


mvh Lars:)
Tack så mycket! Har också tänkt likadant som du ang köpa färdiga boetter och gå den vägen. Vi har tänkt lägga all krut på att få fram en unik och fin urtavla!

Har ni någon koll på vilka speciella verktyg som behövs för att montera delar tillsammans, glaset på boetten till exempel.
 

Jackamedmos

Breitling
Som en person nära din ålder skulle jag avråda dig från att göra något som är så dyrt. Svårt att övertala kompisar att lägga sådana pengar på erat UF. Jag hade nog försökt att göra något så billigt som möjligt som fortfarande vidhåller intressant design.

Alternativet hade ju varit att göra någon form av klockaccessoar, snygga NATOs t.ex.
 
Som en person nära din ålder skulle jag avråda dig från att göra något som är så dyrt. Svårt att övertala kompisar att lägga sådana pengar på erat UF. Jag hade nog försökt att göra något så billigt som möjligt som fortfarande vidhåller intressant design.

Alternativet hade ju varit att göra någon form av klockaccessoar, snygga NATOs t.ex.

Förstår din tanke till 100% men som sagt det är bara en idé just nu. Ja, klockaccessoar har vi pratat om också vilket är rätt enkelt, smidigt och kostar inte allt för mycket
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Fantastisk ide och jag önskar er verkligen all framgång! Men. Jag kan tycka att det låter lite som att ta sig vatten över huvudet? Har ni ingen kunskap om hur man bygger klockor, eller har möjlighet att inhämta den kunskapen (tex en förälder som är urmakare el dyl) kan det bli svårt att ro projektet i hamn. Iaf om man siktar på att göra allt själva.

Och 2-5 k för en helt okänd klocka "byggd" av tre gymnasiekompisar skulle jag säga är allt annat än billigt. Och för de allra flesta (som inte hänger på klockforum) är det nog en klocka i en ganska hög prisklass.

Varför inte satsa på trendiga klocktillbehör och accessoarer? Och bygga en e-handel kring det? Natos, armband, klockfodral, osv.

Bestämmer ni er för att satsa på att bygga en klocka skulle jag läsa allt jag kan komma över om Daniel Wellington och Triwa. Och försöka prata med de grundarna.
 
Fantastisk ide och jag önskar er verkligen all framgång! Men. Jag kan tycka att det låter lite som att ta sig vatten över huvudet? Har ni ingen kunskap om hur man bygger klockor, eller har möjlighet att inhämta den kunskapen (tex en förälder som är urmakare el dyl) kan det bli svårt att ro projektet i hamn. Iaf om man siktar på att göra allt själva.

Och 2-5 k för en helt okänd klocka "byggd" av tre gymnasiekompisar skulle jag säga är allt annat än billigt. Och för de allra flesta (som inte hänger på klockforum) är det nog en klocka i en ganska hög prisklass.

Varför inte satsa på trendiga klocktillbehör och accessoarer? Och bygga en e-handel kring det? Natos, armband, klockfodral, osv.

Bestämmer ni er för att satsa på att bygga en klocka skulle jag läsa allt jag kan komma över om Daniel Wellington och Triwa. Och försöka prata med de grundarna.

Tyvärr har vi ingen kunskap om klockbygge.

Jag känner nu att jag tog i med priset när du säger det hehe.. Prisklassen som DW och Triwa är ju rimligare för oss om vi nu startar projektet.

Ang en e-handel med klockaccessoarer är det en bra idé vilket jag har tänkt på innan men inte riktig nappat på. Vilka sort olika klockaccessoarer finns det att sälja som folk är i behov av? Armband ja, men vad mer?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Tyvärr har vi ingen kunskap om klockbygge.

Jag känner nu att jag tog i med priset när du säger det hehe.. Prisklassen som DW och Triwa är ju rimligare för oss om vi nu startar projektet.

Ang en e-handel med klockaccessoarer är det en bra idé vilket jag har tänkt på innan men inte riktig nappat på. Vilka sort olika klockaccessoarer finns det att sälja som folk är i behov av? Armband ja, men vad mer?

Kan ni komma på något sätt att få Naton att se sådär schysst slitna ut så har ni nog en given succé! ;)
 

SSL

Audemars
Vilka sort olika klockaccessoarer finns det att sälja som folk är i behov av? Armband ja, men vad mer?


Någon form av klockskydd för de som är rädda om klockan. Typ ett skydd i plast som man kan fästa på klockan när man skall utöva någon aktivitet. Genomskinligt så klart. Hur det skall fästas får ni klura på själva. Gärna i lite olika färger och mönster.

Edit: Börja med typ tre olika storlekar, 40, 41 och 42. Dom tre vanligaste. Sen kan det utökas om det blir en succé. Vilket det så klart kommer bli. Jag har swish.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
DW-nååbsen har väl ännu inte upptäckt att nato finns i andra material än tyg? Återuppfinn hjulet, eller åtminstone skinnatot! Med lite skicklighet kan man få en produkt som andas kvalitet men samtidigt har en stor vinstmarginal.
Annars tror jag att många skulle vilja få sin DW att sticka ut från klungan genom att kitta den med något udda, typ ett nato med texten "Swag", "Viva la revolucion" eller "Knark är bajs".

Okej, den sista idén var kass t.om. för att vara kläckt klockan halv två. Men jag vidhåller min starka övertygelse att skinnato är vägen att gå om ni vill satsa på band.
 
Kan ni komma på något sätt att få Naton att se sådär schysst slitna ut så har ni nog en given succé! ;)
Någon form av klockskydd för de som är rädda om klockan. Typ ett skydd i plast som man kan fästa på klockan när man skall utöva någon aktivitet. Genomskinligt så klart. Hur det skall fästas får ni klura på själva. Gärna i lite olika färger och mönster.

Två mycket bra idéer. Tack!

Ett klockskydd är en grym idé faktiskt. Problemet är att det finns så många olika former på klockor men som du sa, det får man klura på :)
 

SSL

Audemars
DW-nååbsen har väl ännu inte upptäckt att nato finns i andra material än tyg? Återuppfinn hjulet, eller åtminstone skinnatot! Med lite skicklighet kan man få en produkt som andas kvalitet men samtidigt har en stor vinstmarginal.
Annars tror jag att många skulle vilja få sin DW att sticka ut från klungan genom att kitta den med något udda, typ ett nato med texten "Swag", "Viva la revolucion" eller "Knark är bajs".

Okej, den sista idén var kass t.om. för att vara kläckt klockan halv två. Men jag vidhåller min starka övertygelse att skinnato är vägen att gå om ni vill satsa på band.

Det är den här tiden alla sjyssta idéer kläcks.

Ett nato med texten "fuck cancer" på. För dom som är anti- vanliga armband. Kolla om ni kan samarbeta med dom som gör "fuck cancer"-armbanden o typ skänk halva vinsten till den föreningen.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Det är den här tiden alla sjyssta idéer kläcks.

Ett nato med texten "fuck cancer" på. För dom som är anti- vanliga armband. Kolla om ni kan samarbeta med dom som gör "fuck cancer"-armbanden o typ skänk halva vinsten till den föreningen.

Tänkte också på det. Före dig.
 
  • Like
Reactions: M.U

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Ni har redan sett armbandsuret, fickuret och halskedjevägguret. Härmed lanserar Skitunge ankeluret!

Nä, men seriöst. Utan några bra kontakter låter det som att det kan bli dyrt att designa klockor. Utan några som helst belägg för det så vill jag påstå att det är svårt att spara in på något område om farsan inte äger en boettfabrik.

En (mycket dum idé) som dyker upp i huvudet på mig är någon slags plastfilm som endast täcker klockglaset. Tänk dig Rolex Milgauss gröna glas. Fast det var kanske så ssl menade?
 

SSL

Audemars
En (mycket dum idé) som dyker upp i huvudet på mig är någon slags plastfilm som endast täcker klockglaset. Tänk dig Rolex Milgauss gröna glas. Fast det var kanske så ssl menade?


Nä, min tanka var mer något som täcker glas och sidorna, och som man sen fäster på baksidan. Typ något man hakar i från båda håll.

Menar du typ plastskydd som för smartphones?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tror en klocka är för stort, men verkligen kul att ni siktar högre än att trycka upp T-shirts!

Band tror jag är rätt väg att gå till en början. Kanske Nato/ zulu/ annat band som säljs med ett passande armband?

Det enklaste är om ni har en produkt ni kan göra själva, blir oftast bäst, billigast och roligast av erfarenhet och av att ha sett andras lyckade UF projekt.

Vad heter materialet den nya speedmasterns Nato är gjort i? Kolla på udda material att göra band av! Tror nog Nato är rätt väg att gå också med tanke på antalet DWs som traskar runt i Sverige för tillfället.

Gör en undersökning på eran skola/ stan och fråga alla med en klocka vad de kan tänkas vara intresserade av för band tex.

Ett till tips är att göra det lite annorlunda än traditonella Natos, tex att skippa den extra fliken under så klockan inte sitter så högt. Plastnato? Pairesley Nato? Mönstrat? Rutigt? Stripes och enfärgat? Hämta inspiration (kopiera inte) ifrån nutida popkultur och streetwear. Att rikta sig emot en trendig publik som sen gör att det slår bland den breda massan.

Folk som had DW pallar nog inte ta bort brandstiften ens för att byta band så skulle nog utgå ifrån det.

Sjukt långt inlägg såhär efter krogen men kanske fick ni några idéer? Lycka till!
 

F-L-P

Panerai
Kul med inspirerande människor.

Tycker att många verkar ha mycket åsikter utan särskilt mycket på benen. En egentligen fabrik och egen design kanske blir svårt. Men att peka ihop en från standard delar i kina med egen tryckt tavla går ju. Ännu enklare: kolla med few om de kan göra ett samarbete där. Kanske inte drömmen men precis så som dw, miro och övriga gjort.

Bojke dw hade läder nato för 2-3år sedan. Kör nu även perlon modeller av skinn från tärnsjö.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Börja med en klocka med kvartsurverk och fokusera initialt på att få till en egen idé som funkar på övriga klockan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ställ in Er på att det är riktigt dyrt och tar MINST ett år att få en klocka producerad. Kan ni leva med bara en sketch, så kör. Annars tycker jag olika naton i roliga material och färger känns som en grym idé som går att realisera rätt fort och billigt.

Tack nato med:
Fuck SD
I got it for cheap
Not just a Quartz
Ligger jag i diket, så ring min mamma

Eller varför inte försöka dra igång ett samarbete med t ex spreadshirt så man kan ha personliga texter.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
En bra idé när man ska starta eget är att ha tillgång till en jurist som kan ge råd i diverse situationer. Annars är det lätt att göra små misstag som senare kan bli dyrköpta.
 
Topp