• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skatteåterbäring = Ny klocka?

Böjen

Omega
Hej.

Nyreggad på forumet med smygläst under knappa året nu.
Äger idag en Certina DS Action Chronograf som varit mig trogen i snart 7 år.
Är nöjd med klockan men känner att det är dags med en uppgradering.
Lite trött på de röda detaljerna och vill ha en mer stilren klocka.

Har kollat lite på automatiska klockor runt 10 000:- +/- några lappar, (svårt med klockbudget som småbarnsförälder och husrenoveringar...)

Har fastnat lite för dessa klockor och rådfrågar er nu om dessa, eller framför allt om det finns alternativ som är mer prisvärda.
Färger och modell är inte spikat ännu.

Longines HydraConquest
http://www.lindahlsurmakeri.se/prod.asp?id=1739

Tissot Seastar 1000
http://www.lindahlsurmakeri.se/prod.asp?id=3389

Tag Heuer Aquaracer
http://www.uret.se/tag-heuer-aquaracer-black-dial-bracelet-p-9906.html

Som ni ser så är det en röd tråd i dessa klockor men vill gärna ha tips på vad det finns för andra märken och modeller där ute som jag inte känner till ännu.
 

Dammen

Cartier
Välkommen!
Började min klockresa med ungefär samma frågeställning för tre år sedan och kollade på alla de som du gillade. Tyckte Longines var snygg på bild men kändes inte rätt på min handled. Provade dock Oris i butik och tyckte den satt som en smäck. Köpte den då från Friends of Oris (vet ej om de längre säljer internationellt) vilka är en auktoriserad handlare. Tror pris i butik här i Sverige är ngn tusenlapp över din budget men helt klart värt även till det priset! Lycka till!

cca5b23b.jpg
 

Camo00

Patek
Hej och välkommen!

Ny klocka så hade jag kollat på Oris, och TAGs Aquaracer som är mycket välbyggd men över budget?
Longines tyckte jag kändes mycket billigare än de andra i butik...

Men som första riktiga klocka med samma budget köpte jag en begagnad Omega SMP och har inte ångrat mig! :)

20130514_142517-1_zps48848557.jpg
 
  • Like
Reactions: ZQT

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Om du verkligen är intresserad av klockor och älskar att logga in på KS så skulle jag rekommendera en beggad klocka. Vet av egen erfarenhet att om några dagar, veckor, eller månader börjar det klia i bytesreflexen. Har du då köpt ngn av dom du nämnde ny så kan du se det som om du tuttat eld på 5-6 av dina surt förvärvade tusenlappar.

Men ska du bara ha en klocka i livet så funkar det vilken som helst, bara du gillar den.
 

jabla

Sarlacc
Av de 3 du nämnde faller min röst på Longines HydraConquest.
Inte för att någon av de andra är sämre men jag gillar den bäst.
 

Böjen

Omega
Tack för all input!

Åkte ner på stan under lunchen och fick klämma lite på lite klockor.
Klockmaster Hansson på Frölunda Torg.
Väldigt trevlig och tillmötesgående personal måste ja säga. Mycket positiv när jag gick därifrån.

Tag Heuer Aquaracer klockan imponerade inte i verkligheten, vet inte varför med den tilltalade mig inte alls.
Tissot klockan hade dom inte inne för dom trodde inte på designen och jag var den första som frågat efter den.
Longines HydraConquest i blått va den som tilltalade mig mest av dessa klockor.

Provade ett par andra när jag ändå var där men inget som jag föll pladask för om man lyckas glömma att jag provade en Omega PO... Den satt som en smäck men aningen för mycket pengar just nu...

Era tips om beg klocka känns ganska bra så nu ska jag börja sondera alla K&S sajter som efter en klocka.
Har ju ett tag kvar innan pengarna trillar in vid midsommar.

/Andreas
 

JayJay

Rolex
Sinn u1, ngn Oris eller Longines legend diver. Eftersom du vill ha en dykare finns det ju dessutom en uppsjö av microtillvrkare exempelvis Benarus. Eller varför inte en Glycine från urtid?
Happy hunting!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Åkte ner på stan under lunchen och fick klämma lite på lite klockor.
Klockmaster Hansson på Frölunda Torg.
Väldigt trevlig och tillmötesgående personal måste ja säga. Mycket positiv när jag gick därifrån.


/Andreas

Undrar om det inte är första ggn jag hör någon säga att de är trevliga, själv haft med dem att göra och jag tycker de är hemska. Fjäskiga och äckliga så länge de tror du ska handla, men fördömande när annat kommer på tal.

Samtliga klockor du tittat på är fina, men för Guds-skull, köp inte hos Hansson.

Regga dig på chrono24, sortera/speca vad du har för budget/krav. Sen är det bara välja.

Lycka till
 
Precis som några ovan har sagt hade jag även kikat på en beggad Longines Legend Diver som ofta går för ca 10k. Jag hade själv kikat på begagnat för att få mer klocka för pengarna, det är rätt lätt att fastna i klockträsket när man väl börjat köpa =)

Annars har du fina alternativ, lycka till med köpet. Du blir nog nöjd oavsett vilken du väljer!
 

Emil

Cartier
All min kontakt med Klockmastersäljarna på Frölunda torg har varit bedrövlig, urmakarna kan jag inte utala mig om däremot!
det är fjäsk, ljug och tomma ord - allt för att sälja så mycket som möjligt till överpriser.
som du säger där så har dem nästan inga modeller inte, och det är inte mycket "dem tror på" på marknaden. när dem inte kunde erbjuda mig ett stålarmband som jag var ute efter till en viss modell ringde dem och fjäskade och ville att jag skulle köpa både en annan klocka och ett nytt armband i gummi. när jag förklarade att det var ett stålarmband jag var ute efter och inte en ny klocka så skulle jag tänka på det nya modet där "alla numera har gummi" även till rolex. avfärdade dem ganska tidigt i samtalet som ren bluff.

när jag som köpare strax över snittet i kunnighet i ämnet besöker en etablerad klockaffär likt denna så förväntar jag mig att få råd, tips och rekommendationer gällande klockmärken och köp. inte bli pålurad en betydligt dyraste klocka dem har på lager enbart för att dem skall få högre försäljningssiffror.
- Nejtack Klockmaster, mig får ni inte tillbaka!

Tack för all input!

Åkte ner på stan under lunchen och fick klämma lite på lite klockor.
Klockmaster Hansson på Frölunda Torg.
Väldigt trevlig och tillmötesgående personal måste ja säga. Mycket positiv när jag gick därifrån.

Tag Heuer Aquaracer klockan imponerade inte i verkligheten, vet inte varför med den tilltalade mig inte alls.
Tissot klockan hade dom inte inne för dom trodde inte på designen och jag var den första som frågat efter den.
Longines HydraConquest i blått va den som tilltalade mig mest av dessa klockor.

Provade ett par andra när jag ändå var där men inget som jag föll pladask för om man lyckas glömma att jag provade en Omega PO... Den satt som en smäck men aningen för mycket pengar just nu...

Era tips om beg klocka känns ganska bra så nu ska jag börja sondera alla K&S sajter som efter en klocka.
Har ju ett tag kvar innan pengarna trillar in vid midsommar.

/Andreas
 

Böjen

Omega
Tack ännu en gång för alla svar.
Var i Göteborg med omnejd åker man för att hitta en butik med ett bra sortiment?
 

naggge

Panerai
Tack ännu en gång för alla svar.
Var i Göteborg med omnejd åker man för att hitta en butik med ett bra sortiment?
Magnussons har alltid varit väldigt trevliga och hjälpsamma när jag har varit där. Säljer bland annat longines, oris och tissot i din prisklass.
Sen har du ju Jarl Sandin och NK som också har en del som skulle passa dig. Du kan även titta på Tudor hos Bergströms.
 

Rikard

Omega
Såg en Longines HydraConquest med blå tavla och blå ring förra veckan, ursnygg (no pun intended :p) Slår den svarta imo men båda är jäkligt snygga oavsett färg imo.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Har själv en svart Longines HydroConquest. Burit den konstant på ett svart natoband i 2½ år. Högsta rekommendation!

Kan bara hålla med. Har kört den blå på Nato i ett år. Kan bara lovsjunga den. Sen att det sitter ett traktor-urverk i den, eta 2824-2 gör inte saken sämre. Stabilt tryggt, och billigt att serva.
 
Sitter i nästan exakt samma situation! Samma prisklass, samma klockor. Dock blir det mitt första riktiga klockköp, så känner mig lite för feg/nojig att köpa begagnat eller på uret/chrono24. Annars kanske jag hade kollat på några andra modeller.
Hann bara in en sväng på lunchen, testade både hydron och divern. Hydron kändes lite liten och divern lite för fläskig, men lite fördel oris! Kostade dock några tusenlappar mer, så än är det inte bestämt något...
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Sitter i nästan exakt samma situation! Samma prisklass, samma klockor. Dock blir det mitt första riktiga klockköp, så känner mig lite för feg/nojig att köpa begagnat eller på uret/chrono24. Annars kanske jag hade kollat på några andra modeller.
Hann bara in en sväng på lunchen, testade både hydron och divern. Hydron kändes lite liten och divern lite för fläskig, men lite fördel oris! Kostade dock några tusenlappar mer, så än är det inte bestämt något...

Du vet att Hydron finns både som 39e o 41mm va?
 

Rikard

Omega
Tycker personligen, eftersom klockan har ett lite sportigare utseende, att 41an är snyggast men det kan ju bero lite på vilken storlek din handled har också. Har provat båda och 41an satt som ett smäck :)
 

Böjen

Omega
41an satt bäst på mig med när jag provade dom.
Dock så velar jag med färgen, sugen som attans på den blåa men är inte helt säker på att jag gillar nyansen...
Omegas SMP i blått gillar jag bättre och dom ryms ju i min budget, vill bara hitta en välbevarad med alla tillbehör.
 

Rikard

Omega
Det blåa är aningen mörkare/djupare än vad det ser ut som i katalogen, dock inte lika djup som på tex den blå Omega de ville hour vision. Bättre än så kan jag inte beskriva det tyvärr. Skulle nog rekommendera att du på något sätt får se den på riktigt, brukar va bäst så imo.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Inga dumma klockor som nämns. Personligen skulle jag ha valt en beggad omega speedmaster eller seamaster. Gillar både känslan och utseendet på dessa, tycker känslan och kvalitén överglänser de nämnda klockorna.

Mvh

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
 
Topp