• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skavsår på hand/handled

Moorflax

Patek
2-Faktor
Fem sidor fulla med trådar om detta.
Det verkar vara ett stort problem detta ;)
För övrigt tycker jag att det ser muppigt ut med klockan halvvägs upp till armbågen.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Fick det också i början av min "klockkarriär" när jag hade en SMP Chrono, där länken satt läst på handleden.
Lösningen är att länken skall sitta mer tight.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag har aldrig varit med om detta. Däremot har jag fått att kronan hugger in i baksidan av handen vid lite mer fysiskt krävande aktiviteter, men skavsår aldrig.

Som sagt när kriget kommer kommer ni springa runt och vifta med era lena små datorhänder och bli skjutna eller dö av en infektion.
 

Rivalen

Rolex
Hänger och dinglar och på U1 är kronans placering kl 4 guld värd ur bekvämlighetssynpunkt. På de andra två har jag rem och de brukar sitta kvar bättre ovanför knut. 114060s finjustering av länken var en dröm och jag har aldrig haft en klocka med metallband som suttit bekvämare. Att sätta klockan på höger och vänja sig vid det är ju absolut en möjlighet, men det kanske finns nåt praktiskt för de flesta högerhänta att ha den på vänster? Ni högerhänta som har klockan på höger - kör det ihop sig ibland eller känns det perfekt efter ett tag?
 

POO

Panerai
Hänger och dinglar och på U1 är kronans placering kl 4 guld värd ur bekvämlighetssynpunkt. På de andra två har jag rem och de brukar sitta kvar bättre ovanför knut. 114060s finjustering av länken var en dröm och jag har aldrig haft en klocka med metallband som suttit bekvämare. Att sätta klockan på höger och vänja sig vid det är ju absolut en möjlighet, men det kanske finns nåt praktiskt för de flesta högerhänta att ha den på vänster? Ni högerhänta som har klockan på höger - kör det ihop sig ibland eller känns det perfekt efter ett tag?


Har iofs aldrig haft klockan på nån annan hand än höger och är högerhänt men aldrig heller upplevt några direkta nackdelar. Har man klockan så långt ner i böjen så kommer dock kronan gräva sig in i armen i stället, jag har provat, så det löser nog inget. Lösningen är att ha klockan på armen i stället för nere på handen.
Har provat att byta till "rätt" arm men det känns typ lika naturligt som när man ska skriva med fel hand så det gick inte.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker det komiska är att sumon är väldigt skålformad undertill, så kronan hamnar rätt "högt upp". Kronan är ju även delvis inskruvad i boetten, så den sticker inte heller ut särskilt långt. Detta är sista klocka. Du borde få skav av, så min slutsats är att du måste ha väldigt små handleder, eller vara väldigt klen om det inte är en allergisk reaktion.

 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag fick det förut med min seiko, men det verkar ha försvunnit efter jag råkade förstöra den och köpte en med kronskydd. :D
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jag tycker det komiska är att sumon är väldigt skålformad undertill, så kronan hamnar rätt "högt upp". Kronan är ju även delvis inskruvad i boetten, så den sticker inte heller ut särskilt långt. Detta är sista klocka. Du borde få skav av, så min slutsats är att du måste ha väldigt små handleder, eller vara väldigt klen om det inte är en allergisk reaktion.
doktor Jönsson har talat!
 
Topp