• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skicka utomlands

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Jag tänkte skicka iväg en klocka för ca 70000 kr till London.
Vad brukar ni använda för fraktbolag. Posten skickar ju inte försäkrat utomlands.

MVH Nicklas.S
 

AndyK

Cartier
Tror inte det spelar så stor roll om du använder DHL, UPS, TNT, FedEx, eller någon annan an de stora bolagen.

På jobb använder vi UPS, men jag tror varken att de är bättre eller sämre än någon annan.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Jag har sökt och funnit lite svar, men inte tillräckliga. Så är det någon som sitter på bra tips hur man gör detta på bästa vis?

Det jag vill göra är alltså att skicka ett paket från Sverige till Italien. I paketet finns en klocka och jag vill därför försäkra paketet så att det täcker hela klockans värde som är 15k. Tid spelar ingen roll och jag vill göra detta så billigt som möjligt, men ändå försäkrat.

De företag jag talat med tar ruskigt mycket betalt för detta (enligt mig).
DHL - 1450:-
UPS - 1123:-
TNT - ej svar
FedEx - 488:- med försäkring på 1000USD när jag frågade om tillägsförsäkring var detta inte möjligt när man skickar klockor.
Posten - Skickar ej försäkrade paket till det värdet utomlands

Så ja vad är mina alternativ om jag vill komma billigare undan än 1200-1500 spänn. Klockan ska trots allt skickas fram och tillbaka.

Teckna en försäkring genom försäkringbolag tänkte jag. Men de flesta vanliga gör inte detta och IF som kan gör detta för 1300:-

Ge mig era tips mina herrar!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
ToR lågprisflyg till lämplig stad över en trevlig helg.

Annars vanligt REK och hålla tummarna. Skulle inte ödsla större pengar för en klocka värd 15k. Standardsvaret om du ändå vill skicka vore Fedex + ParcelPro. Vågar inte säga vad försäkringen skulle kosta så du får kontakta dem och fråga.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Kolla med Fedex igen! Jag har skickat paket försäkrat på värde +50 000 SEK med Fedex innan, senast i Maj i år...inga problem!
 

Wi

NLA
2-Faktor
Kolla med Fedex igen! Jag har skickat paket försäkrat på värde +50 000 SEK med Fedex innan, senast i Maj i år...inga problem!

Precis som Per frågar, var det en klocka du skickade då?
Vad fick du betala för det kalaset om man får fråga?

ToR lågprisflyg till lämplig stad över en trevlig helg.

Annars vanligt REK och hålla tummarna. Skulle inte ödsla större pengar för en klocka värd 15k. Standardsvaret om du ändå vill skicka vore Fedex + ParcelPro. Vågar inte säga vad försäkringen skulle kosta så du får kontakta dem och fråga.

Tror nog ändå inte jag vill chansa, för mig är 15k väldigt mycket pengar om jag skulle bli av med det. Har läst lite om ParcelPro, de verkar svåra och dyra. Tack för svar
 

Wi

NLA
2-Faktor
Ah, läste lite för fort.

Tror dock inte du kommer undan så mycket billigare. Fedex och Parcelpro är alternativet som sagt, men då måste du ha företagskonto. Går att lösa.

företagskonto har jag så det går att lösa, men jag får känslan att parcelpro är ett meckigt alternativ..Ja..jag kanske får ta det helt enkelt om jag vill köra på safe.
Annars kan man skicka inom EU för 199kr med DHL
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Som också gäller klockor om du läser det finstilta?

Betalade ca 1500 SEK fullt försäkrat (kostnad avgörs av värdet på försändelsen, samt hur stort paketet är samt hur mycket det väger). Inte speciellt billigt, men väl värt kostnaden (i alla fall för mig).
Jag upplyste Fedex om att det var en klocka, och angav även det på fraktförsändelsen. Inga problem enligt dom.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Betalade ca 1500 SEK fullt försäkrat (kostnad avgörs av värdet på försändelsen, samt hur stort paketet är samt hur mycket det väger). Inte speciellt billigt, men väl värt kostnaden (i alla fall för mig).
Jag upplyste Fedex om att det var en klocka, och angav även det på fraktförsändelsen. Inga problem enligt dom.

Fan så märkligt att de inte ville skicka mitt paket för att det var en klocka! Tjejen måste vart tokig. Om du skickade din 50k klocka fullt försäkrad för 1500:- så borde mitt paket bli mycket billigare än så ju?! mitt paket väger bara 300g också.

Får ringa dem imorgon och förklara igen hur det ligger till.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Fan så märkligt att de inte ville skicka mitt paket för att det var en klocka! Tjejen måste vart tokig. Om du skickade din 50k klocka fullt försäkrad för 1500:- så borde mitt paket bli mycket billigare än så ju?! mitt paket väger bara 300g också.

Får ringa dem imorgon och förklara igen hur det ligger till.

Ring och kolla! När jag skickade från Jönköping (de plockade upp paketet hemma hos mig), var det i alla fall inga problem med att det var en klocka.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Ring och kolla! När jag skickade från Jönköping (de plockade upp paketet hemma hos mig), var det i alla fall inga problem med att det var en klocka.

Tack för dina svar.
Jag läste tidigare idag 18.4 Fedex terms (den Per precis postade) och där framgår det att de ersätter klockor/smycken osv upp till 1000USD. Hur var det i ditt fall? Kunde du på något vis öka denna gräns?

Blir inte riktigt klok på det här =P Jag har förmodligen ringt för många samtal idag för att kunna snappa upp nåt
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tack för dina svar.
Jag läste tidigare idag 18.4 Fedex terms (den Per precis postade) och där framgår det att de ersätter klockor/smycken osv upp till 1000USD. Hur var det i ditt fall? Kunde du på något vis öka denna gräns?

Blir inte riktigt klok på det här =P Jag har förmodligen ringt för många samtal idag för att kunna snappa upp nåt

När jag kollade var det inga problem, och Fedex försäkrade försändelsen. Även när jag köpte en annan klocka från Tyskland skickades det försäkrat med Fedex (här är jag dock inte 100% på om företaget använt någon tredjepartsförsäkring).

Hoppas det löser sig för dig.
Även om det kostar att försäkra försändelsen, och det känns onödigt dyrt, är det ett säkrare alternativ om det händer något.
 

Wi

NLA
2-Faktor
När jag kollade var det inga problem, och Fedex försäkrade försändelsen. Även när jag köpte en annan klocka från Tyskland skickades det försäkrat med Fedex (här är jag dock inte 100% på om företaget använt någon tredjepartsförsäkring).

Hoppas det löser sig för dig.
Även om det kostar att försäkra försändelsen, och det känns onödigt dyrt, är det ett säkrare alternativ om det händer något.

Stort tack för din hjälp.. Tar lunch snart och ringer FedEx igen
 

Landshark

Cartier
@ Wii
Hej, är långlunchen snart till ända? ;)
Hittade du någon bra lösning? (jag står själv inför ett liknande problem).
Tacksam för input!
 
  • Like
Reactions: Wii
Topp