• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skicka en Rolex till Michael Young

Råttan

Breitling
Jag tänkte höra om någon har erfarenhet av Michael Youngs service förutom bandrenoveringar?
Jag har en GMT 1675 från 1969 som senast servades av Verner på abc service, och det är ju några år sen han höll på med Rolex.
Jag har haft klockan dagligen sedan början av sjuttiotalet så den är berest och har varit med om en hel del, men funkar perfekt. Finishen är blank för att den polerats felaktigt ett antal gånger, men det kan jag leva med. Den drar sig en minut i månaden och det tycker jag är ok. Jag tar sällan av mig den mer än när jag sover, så den har badats och bastats en hel del. Så om man tittar på den med lupp eller mikroskop så ser man att visarna inte är i toppskick, viss kondens kanske.. Kronan är också sliten och skulle behöva bytas. Vridringen släpper lätt, så det måste fixas också. Länken byttes i början av åttiotalet till en oyster med klasp. En länk eller vad man kallar den vikta delen som förbinder länken med klaspen är så sliten att den håller på att dela sig. Så jag vågar inte använda klockan nu, eftersom man tappa den.
Så både klockan och länken behöver service. När jag upptäckte att länken var så sliten för nån vecka sen, så började jag googla, och läste då om M Young i Hongkong. Eftersom det skulle kosta skjortan och halva armen att fixa klockan i Sverige, och jag inte kommer att passera Hongkong den närmaste tiden, kanske aldrig. Så funderar jag på att skicka dinkan till Mister Yong för fix. Är det en bra ide? Det finns ju vissa risker att den kommer på avvägar, och sen vill man inte få problem med tullen när den kommer tillbaka.
Tänkte väl mejla honom och kolla lite priser och sånt innan jag skickar klockan, men tänkte höra om någon har erfarenhet av nån liknande operation hos Mister Young.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Välkommen!

Har endast hört bra om Young men då enbart gällande länkrenoveringar.

En bild på din klocka vore kul. Härligt att den följt dig genom åren! :)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag tänkte höra om någon har erfarenhet av Michael Youngs service förutom bandrenoveringar?
Jag har en GMT 1675 från 1969 som senast servades av Verner på abc service, och det är ju några år sen han höll på med Rolex.
Jag har haft klockan dagligen sedan början av sjuttiotalet så den är berest och har varit med om en hel del, men funkar perfekt. Finishen är blank för att den polerats felaktigt ett antal gånger, men det kan jag leva med. Den drar sig en minut i månaden och det tycker jag är ok. Jag tar sällan av mig den mer än när jag sover, så den har badats och bastats en hel del. Så om man tittar på den med lupp eller mikroskop så ser man att visarna inte är i toppskick, viss kondens kanske.. Kronan är också sliten och skulle behöva bytas. Vridringen släpper lätt, så det måste fixas också. Länken byttes i början av åttiotalet till en oyster med klasp. En länk eller vad man kallar den vikta delen som förbinder länken med klaspen är så sliten att den håller på att dela sig. Så jag vågar inte använda klockan nu, eftersom man tappa den.
Så både klockan och länken behöver service. När jag upptäckte att länken var så sliten för nån vecka sen, så började jag googla, och läste då om M Young i Hongkong. Eftersom det skulle kosta skjortan och halva armen att fixa klockan i Sverige, och jag inte kommer att passera Hongkong den närmaste tiden, kanske aldrig. Så funderar jag på att skicka dinkan till Mister Yong för fix. Är det en bra ide? Det finns ju vissa risker att den kommer på avvägar, och sen vill man inte få problem med tullen när den kommer tillbaka.
Tänkte väl mejla honom och kolla lite priser och sånt innan jag skickar klockan, men tänkte höra om någon har erfarenhet av nån liknande operation hos Mister Young.


Har ingen aning om hans servicekvalifikationer, men länkarna han gör blir väl bra, om än väldigt tighta och stela.
Tror inte det blir mycket dyrare att lämna in klockan för service, till någon AD här i Sverige, förslagsvis Rob Engström. Frakt till och från HK fullförsäkrat lär kosta någon tusenlapp, plus det osköna faktumet att ha sin klocka på andra sidan jorden i någon månad.
Standardservice börjar på 5300:-, men kan bli dyrare om det är delar som måste bytas. Du lär ju inte vilja byta ut tavla och visare i första hand, om de är original från -69. Efter service har du dessutom två års garanti på jobbet.

Mitt förslag är att lämna in klockan för service i Sverige och samtidigt skicka länken till M. Young, givet att den behöver en renovering och inte bara byte av en länkbit.
Lägg gärna upp en bild så blir det lättare att avgöra.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Håller med easy rider. Inte värt risken att skicka den över halva jorden för att i slutändan kanske bara spara någon tusenlapp. Tänk på att OM något i servicen inte skulle vara till belåtenhet så skulle du då behöva skicka tillbaka klockan igen istället för att kunna gå tillbaka till t.ex. Rob Engström och påpeka problemet. Länk tycker jag du kan skicka till dem men med tanke på att du haft klockan så länge och har lite personliga band till den så skulle jag hellre gå in till Rob där du kan hålla en dialog "över disk" om vad du vill ha gjort/inte gjort istället för att försöka kommunicera det till Michael Young (som har lite svårt för kommunikation enligt många).

vore kul med någon bild på klockan!
 

Råttan

Breitling
Den här bilden togs för nått år sedan, men den ser nog ungefär likadan ut i dag. Om nu bilden kommer med.
Länken ser nog tightare ut på bilden än den är i verkligheten. Länken som behöver bytas är ju bara en kort plåt bit som är formad över sprintarna. Det är den första korta vid klaspen som syns till höger om det övre högra hornet. Jag ska se om jag kan få till en bättre bild. Tyvärr har jag nu ingen bra kamera till hands, förutom den som sitter i min gamla Ifån.
Jag skulle som sagt tro att det behövs en del nya delar, som jag förmodar kostar en del. Tar Rob Engström betalt för ett kostnadförslag på åtgärder, eller kostar det också? Jag har inte varit inne hos dom på Drottninggatan på många år, men vistt skulle det nog vara smartast att kolla med dom först.
När jag kollar på nätet om värdepost till utland som jag funderade på, så verkade det inte vara så himla dyrt. Men ni kanske har rätt.
100-0028_IMG.JPG
 

POO

Panerai
Det finns ju tex Dr Watch här på hemmaplan som skruvar rolex lite billigare. Även om han fått utså viss kritik, det finns en tråd om honom. Annars känns det spontant som en rätt risig ide att skicka klockan jorden runt.

Fin klocka btw som definitivt förtjänar att kostas på och användas.
 

Brogren

Cartier
Jag hade lämnat in klockan här i Sverige och under tiden letat efter en separat länk att köpa. Kanske till och med från samma år som klockan?
 

_jonte

Patek
Tycker länken ser bra ut? Men posta gärna fler bilder på den.. Laga länken fixar AD i Sverige lätt. Service bör du helt klart göra i Sverige.
Har haft en länk på renovering hos MY. Det gick fint, inga konstigheter.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skickar du något så dyrt till andra sidan jorden så finns det en risk att du åker på skatt och moms när den kommer tillbaka över gränsen. Är det bara en länkbitar som ska fixas så kan säkert även den fixas i Sverige.
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Väldig fin klocka! Kul att du haft den genom alla år! Börja med att gå till en AD och hör om inte dom kan hjälpa dig och be om ett kostnadsförslag! :) lycka till!
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Skickar du något så dyrt till andra sidan jorden så finns det en risk att du åker på skatt och moms när den kommer tillbaka över gränsen. Är det bara en länkbitar som ska fixas så kan säkert även den fixas i Sverige.

Räcker att han skickar med ett kvitto i paketet, eller en faktura, så finns det ingen risk för tull och moms, klassiskt importfusk att köpa av någon som skickar med ett kvitto på någon BS-lagning eller service! Förutsätter dock att man kan skicka den från en klockbutik eller liknande..
 

Råttan

Breitling
Jag tackar för alla goda råd. Jag ska kolla med Rob E och ev. Dr Watch och Tullen när jag kommer hem. Dr Watch har tydligen ingen butik eller adress, Sköter han allt hemifrån eller?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag tackar för alla goda råd. Jag ska kolla med Rob E och ev. Dr Watch och Tullen när jag kommer hem. Dr Watch har tydligen ingen butik eller adress, Sköter han allt hemifrån eller?
På en så fin klocka skulle inte jag försöka snåla in på 1-2000 och gå till dr watch. Ta den till AD, den är värd det!
 

san

Cartier
2-Faktor
Jag håller med ovanstående. Klockan är värd en ordentlig översyn av en AD, förslagsvis forumets eminenta sponsor. Den har trots allt varit i din ägo i över 40 år och måste onekligen ha ett sentimentalt värde för dig.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag hade skickat/lämnat länken till Young
men servat på hemmaplan.

Blir intressant att se resultatet om du fixar länken i Hk !
 
Topp