• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skicka klocka till Finland. Vad behöver jag för dokument?

Subsec

Silver
2-Faktor
Hej!
Har sålt en klocka till vårt grannland Finland och ska nu skicka den med Posten. Har köpt rekommenderad frakt och lagt till försäkring upp till 10.000kr. Varans värde ligger runt strax under 10.000kr. Nu till min fråga; vad mer än att skriva ut fraktsedeln behöver jag göra?

Enligt Posten hemsida så måste jag också fylla i och klistra på Säkerhetsdeklaration CN23 då värdet överstiger 2.000kr. Vart får jag tag i dessa och hur fyller man i en sådan? Man skriva ut dem på Posten hemsida men är det verkligen godkänt?

CN23: https://www.postnord.se/skicka-brev-och-paket/utrikes/tullinformation/dokumentsammanstallning

Tacksam för alla råd och tips!

Mina frågor gäller främst vad jag bör fylla i gällande det som står i * men även punkt 11.

8* Tror jag borde vara 9102 29 00
9* Sweden
10* Fraktavgiften
11 Klockan är köpt av privatperson. Vad bör jag kryssa i här?
12* Räcker det med att skriva "No" ?
13* Vad skriver jag här?
14* Vad skriver jag här?
15* Vad skriver jag här?

upload_2017-11-22_22-47-23.png

Glöm CN23, Finland är med i EU så du behöver endast en säkerhetsdeklaration, dvs den vita delen av CN22.

Läs längst upp: "Inom EU behöver endast säkerhetsdeklaration fyllas i och sättas på försändelsen."

Postombudet har CN22 som klisterlapp, men du kan även skriva ut den hemma. Sätt vita delen med datum och signatur på paketet.

Går du till ett ombud för PostNord hjälper de dig med allt det där. Vill minnas att det räcker med CN22

Edit: typ tvåa-trea på den...

Japp, du får den av ombudet och de hjälper dig att fästa den på lämpligt ställe.

Läs längst upp: "Inom EU behöver endast säkerhetsdeklaration fyllas i och sättas på försändelsen."

Postombudet har CN22 som klisterlapp, men du kan även skriva ut den hemma. Sätt vita delen med datum och signatur på paketet.

Går du till ett ombud för PostNord hjälper de dig med allt det där. Vill minnas att det räcker med CN22

Edit: typ tvåa-trea på den...

Tusen tack mina herrar!
Tyckte väl att det verkade lite väl krångligt med CN23 för att skicka ett paket till Finland :)

Sist jag skickade till Finland gick jag till Posten och skickade via EMS Express.
Fyllde inte i något av det du frågar om, och paketet kom fram till mottagaren inom 2 dagar.
Värdet var över 50 tkr.

Sist jag skickade till Finland gick jag till Posten och skickade via EMS Express.
Fyllde inte i något av det du frågar om, och paketet kom fram till mottagaren inom 2 dagar.
Värdet var över 50 tkr.

Samma här, värde 25.000 kr:)

Hade ni extern försäkring hos tredje part då? Annars är ni modiga. EMS är i princip oförsäkrat hos Postnord, ersätts enbart baserat på vikt. Saxat från villkoren: "PostNord utger ersättning för förlorat, skadat eller minskat gods i enlighet med bestämmelser i PAKN. Ansvaret är begränsat till 17 SDR per kilo." 1 SDR = 10 kr, så det blir inte många ören för en klocka...

Hade ni extern försäkring hos tredje part då? Annars är ni modiga. EMS är i princip oförsäkrat hos Postnord, ersätts enbart baserat på vikt. Saxat från villkoren: "PostNord utger ersättning för förlorat, skadat eller minskat gods i enlighet med bestämmelser i PAKN. Ansvaret är begränsat till 17 SDR per kilo." 1 SDR = 10 kr, så det blir inte många ören för en klocka...
Modig eller dum:)

Tillbaka
Topp