• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skidresa.

Sjobedan

Rolex
Hej,

I nästa vecka ska jag iväg på en skidresa. (Matterhorn)

Men jag behöver lite hjälp från er, vad tusan har man på sig när man är i backen?

Obligatorisk utrustning som hjälm etc får jag där nere. Lånar skidkläder av en kollega, men under dessa då? (Är det tillräckligt med underställ och "mjukis")?

Vad rekommenderar ni?
 

Kairo

Panerai
Om du bara hänger i pisten så behövs ju inget särskilt. Beroende på hur tjocka dina skidbyxor är kan det vara fördelaktigt med långkalsonger under. Under jackan kan det vara lämpligt med en tunnare långärmad tröja närmast huden, och sedan förstärkningsplagg beroende på hur varm skidjackan är, och vad det blir för väder. Utöver det är ju det enda du behöver ett liftkort! :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Handskar
Mössa som passer under hjälp
Buff/något i halsen
Skidglasögon om du inte får låna det
Strumpor i ULL och inget annat.
 

Edin

Panerai
Underställ av typ som inte binder fukt
Bra raggsockor
ev. varm tröja beroende på väder och ytterplagg
Tunn dunjacka innanför jackan om det är kallt och ytterjackan är av skalmodell

det är vad jag brukar köra med. Har det varit extremt kallt (-15 eller mer) har jag tagit på mera.
 

Sjobedan

Rolex
Underställ av typ som inte binder fukt
Bra raggsockor
ev. varm tröja beroende på väder och ytterplagg
Tunn dunjacka innanför jackan om det är kallt och ytterjackan är av skalmodell

det är vad jag brukar köra med. Har det varit extremt kallt (-15 eller mer) har jag tagit på mera.
Jag ska åka till Matterhorn, där det är lite drygt 16 minus.

Min spontana tanke var - Underställ, vettiga mjukis brallor och en tröja, ''halsduk'', mössa. Osäker på hur tjocka skidkläderna är som jag ska få låna är. Worst case så får jag köpa nytt där nere om det är för kallt.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Det beror ju helt på väder. Jag har tjocka byxor, så det räcker oftast med långkalsonger. Är det väldigt kallt så tar jag mjukisbyxor under också. På överkroppen är det lite svårare, har du en dunjacka eller bara en vindjacka? Jag har en mellantjock jacka och brukar ha underställ och bomullstischa under.
Det mest kritiska brukar vara strumpor. För tunna strumpor så blir du iskall. Inte kul. Har du för tjocka strumpor blir du varm. Då svettas du. Då blir det blött i pjäxan, så du blir iskall. Värre.
 

Starship

Cartier
Många bra tips i tråden redan. Här kommer mina viktigaste: en buff eller två och tunna fingervantar.
Mycket viktigt att hålla tätt i halsen. Om det är riktigt kallt är det också guld värt att kunna dra upp den över haka och eventuellt mun och näsa.
Det andra tipset är att ha ett par riktigt tunna och smidiga fingervantar, tex löparvantar på dig. Dessa har du inuti rejäla tumvantar. De bidrar mycket till att hålla värmen och framför allt är de viktiga då man måste ta av ytterhandsken för att pilla med något, öppna fickan, ta ett kort, äta godis etc.
 

Oew

Rolex
Antar att det är Zermatt/Cervinia du menar när du skriver Matterhorn, varit där många gånger och brukar aldrig ha problem med kylan. Brukar ha underställ sen kanske en fleecetröja och sen skidställ. Brukar kännas varmt snabbt när solen ligger på. Uppe på Kleine Matterhorn är det kallare, men där är man ändå inte länge utan du åker oftast lite längre ner. Rekommenderar varmt ett besök hos Heidi & Franz på Findlerhof, boka den sena sittningen en dag då vädret ska bli bra och njut av maten och några glas bubbel på en långlunch.
 

Sjobedan

Rolex
Många bra tips i tråden redan. Här kommer mina viktigaste: en buff eller två och tunna fingervantar.
Mycket viktigt att hålla tätt i halsen. Om det är riktigt kallt är det också guld värt att kunna dra upp den över haka och eventuellt mun och näsa.
Det andra tipset är att ha ett par riktigt tunna och smidiga fingervantar, tex löparvantar på dig. Dessa har du inuti rejäla tumvantar. De bidrar mycket till att hålla värmen och framför allt är de viktiga då man måste ta av ytterhandsken för att pilla med något, öppna fickan, ta ett kort, äta godis etc.
Har ett par Par Gore-Tex vantar jag köpte för några år sedan som aldrig har gjort mig besviken :)
 

Sjobedan

Rolex
Antar att det är Zermatt/Cervinia du menar när du skriver Matterhorn, varit där många gånger och brukar aldrig ha problem med kylan. Brukar ha underställ sen kanske en fleecetröja och sen skidställ. Brukar kännas varmt snabbt när solen ligger på. Uppe på Kleine Matterhorn är det kallare, men där är man ändå inte länge utan du åker oftast lite längre ner. Rekommenderar varmt ett besök hos Heidi & Franz på Findlerhof, boka den sena sittningen en dag då vädret ska bli bra och njut av maten och några glas bubbel på en långlunch.
Vi ska till - Valtournenche-Cervinia :) Börjar att få en klar bild på vad som ska packas med.

Tack för alla svar! Önska mig gärna lycka till, då jag inte kan åka skidor eller snowboard så känns det spontant som ett toppenställe att lära sig på.
 

Isodor

Audemars
Det viktiga är att understället är i ull, gärna merino-ull.

Det är bra att ha ett par lite tjockare (mot sträng kyla) och ett par lite tunnare.

Investering, håller hur länge som helst om det är bättre märke och bara hänga ut och vädra. Tvätta ej!
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Jag kör (tillsammans med skidstället) syntetunderställ ner till -15 (ish) och syntet+ull om det är kallare än så. Alternativt bara ull om jag inte skall vara särskilt aktiv. Så tajt som möjligt överallt utan att det blir för kort i ärmar osv.
Buff/tubhalsduk är ett måste! :)

Lycka till, gjorde själv skidpremiär vid 36 års ålder förra vintern och det var riktigt skoj :) Snowboard däremot var fullkomligt livsfarligt :D
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Jag ska åka till Matterhorn, där det är lite drygt 16 minus.

Min spontana tanke var - Underställ, vettiga mjukis brallor och en tröja, ''halsduk'', mössa. Osäker på hur tjocka skidkläderna är som jag ska få låna är. Worst case så får jag köpa nytt där nere om det är för kallt.

Antingen är du i Cervinia eller Zermatt, Italien eller Schewiz? Edit: såg. Bra!

Kör underställ, tissha, fleeceshorts (oerhört skönt i sittliften) och fleecetröja modell tjock. Över det Gore Tex och hjälm, Åkte senast i trysil i helgen i -20. Det viktiga är bra strumpor och framför allt handskar. Bra blodcirkulation är en fördel så är du nikotinist är det en nackdel...
 

cab

Audemars
2-Faktor
Bra råd i tråden redan. Trevligt med Cervinia, var där förra året och fick åka massa puder. Afterskin var dock i lugnaste laget för oss svenskar :) Den uppe i backen var bäst i alla fall. Alltid trevligt att åka ner i mörkret med lite för många innanför västen :D
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
Hej,

I nästa vecka ska jag iväg på en skidresa. (Matterhorn)

Men jag behöver lite hjälp från er, vad tusan har man på sig när man är i backen?

Obligatorisk utrustning som hjälm etc får jag där nere. Lånar skidkläder av en kollega, men under dessa då? (Är det tillräckligt med underställ och "mjukis")?

Vad rekommenderar ni?
Jag personligen kör aldrig utan ryggskydd (beror mest på att jag kör väldigt mycket offpist) men ett plus med ryggskydd är att det också värmer väldigt mycket. Större del av den utrustning jag har är redan nämnd ovan så känns onödigt att upprepa, Hoppas du får en riktigt trevlig skidresa!
 

Calfen

Panerai
Lager på lager principen samt naturmaterial närmast kroppen! Hjälm och ryggskydd använder jag då det ger mig en extra känsla av trygghet vilket gör att jag vågar högre dropps och åka snabbare (dvs skydd har indirekt en positiv påverkan på skadechansen) Ha så kul :)
 

Oew

Rolex
Såg inte googles eller UV-solbrillor ovan. Kanske inte behöver så stark solsmörja nu?!:)
Glöm för f.. inte fickpluntan!
Hoppas du får riktigt kul!
Jag brukar stoppa ner typ 3 såna här i jackan, värmer fint i liften :)
6a00e550913f368833017742c66fee970d-pi
 

OBRKV

Cartier
Tips om det är riktigt kallt: ha på dig ett par fingervantar under skidhandskarna. Bra om man behöver ta av sig handskarna och fiffla med något/rota i fickor, väska etc. Också bra om man är rökare :cigar:
En sån här halskrage (i fleece eller nåt) är guld värt.
 

Hawk100

Rolex
Då får det inhandlas :)
Meirino är överlägset!!! Man kan ha samma underställ hela veckan utan att det börjar lukta illa. Ett underställ i syntet luktar ju huggorm efter två dar och måste brännas som riskavfall om det används tre dagar i rad... :wtf::hungover:
Komplettera med en fleecetröja så är du hemma om har fordrade skidbyxor och jacka. Har du enbart skalplagg så är en tunn dunjacka (utan huva) och ett par 3/4-långa fleecebyxor inte fel!
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Meirino är överlägset!!! Man kan ha samma underställ hela veckan utan att det börjar lukta illa. Ett underställ i syntet luktar ju huggorm efter två dar och måste brännas som riskavfall om det används tre dagar i rad... :wtf::hungover:
Komplettera med en fleecetröja så är du hemma om har fordrade skidbyxor och jacka. Har du enbart skalplagg så är en tunn dunjacka (utan huva) och ett par 3/4-långa fleecebyxor inte fel!
Ja, fast å andra sidan är det busenkelt att sköja upp ett syntetställ, krama ur och det är torrt på morgonen dagen efter. Om TS tänker fortsätta med skidor så ja, investera i ett ullställ annars skulle jag välja ett betydligt billigare syntetställ.
Som många redan påpekat så är det viktigast att köra lager på lager så man kan anpassa efter väder och åkintensitet och ha ett fukttransporterande lager innerst (ull eller syntet)
 

Starship

Cartier
Jag älskar både öl och skidåkning. Men det finns en sak som gör mig arg: alkohol kombinerat med skidåkning. Farten man har är ofta riktigt hög. Marginalerna är små med folk som åker kors och tvärs i backen. En del är orutinerade och vet inte alls hur man ska uppföra sig för att vara förutsägbara. Hjälm har blivit vanligt men man är ändå rätt oskyddad. Att inte vara riktigt nykter i den situationen är vansinne, det är tillräckligt farligt i alla fall.
 
Topp