• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skillnad i Omega Seamaster 300 och PO andrahandsvärden

johpe

Panerai
2-Faktor
Hej

Efter att sökt en Omega Seamaster (Diver eller PO) i ca 2 månader och även nu i slutet joinat här på KS så måste jag kolla/ventilera allmänna uppfattningen om begagnat priset på Seamaster 300 Diver vs. Seamaster Planet Ocean (klockor som är 1-4 år gamla).

Vad jag har sett på diverse köp o sälj forum / blocket / chrono24 o.s.v. så verkar det som det ungefärliga utgångspriset på dessa begagnat ser ut så här:
SMP 300 Diver: 23 000 +/- 2000 kr (Bara intresserad av de med högblank urtavla så från 2012(?) o frammåt)
PO: 25 000 +/- 3000 kr (Cal.2500 i nedre spannet och Cal.8500 i övre)

Finns det ngn vettig förklaring till att andrahandsvärdet på dessa är nästan samma?

Ny listpriset skiljer sig ju ganska mycket; Diver: 31 700 och PO: 45 200, d.v.s. ett tapp på ca 8 000 för Divern och ca 20 000 för POn.

--Johannes
 

johpe

Panerai
2-Faktor
För att lägga till till frågeställningen;
Är så enkelt som med allt annat en fråga om utbud och efterfrågan och det nu finns en himla massa POs ute till försäljning? Eller är det för att man tror att SMP Diver ska hålla värdet längre på grund av att den är mer "classic Omega" klocka? Eller tröttnar helt enkelt fler människor på sina POs? Eller för jag gjort fel i jämförelsen och tittar på ngt år nyare SMP 300 Diver (men tappar en PO så mycket mer på 1-2 år extra)?
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
jag skulle nog lägga jämförelsen mellan smp300 och PO som så att

SMP Pro cal1120/co-axial och PO 2500 och Nya SMP(co-ax keramisk) med PO 8500
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Kan jag hålla med om, men även då är prisdroppet på PO större än SMP 300 co-ax ceramic enligt vad jag tycker mig sett.
 
Jag hoppas detta kan utveckla sig till en mycket intressant tråd.
Jag har sett att många köper klockor som man hoppas stiger i pris som begagnade eller tappar så lite som möjligt i värde.
Jag har alltid kopt klockor på känsla, aldrig tänkt på andrahandsvärde eller vinst. För mig innebär det att jag sålt klockor som inte gett mig den riktiga "gokänslan" under dagsvärde för att jag fått span på något roligare. Är, som god Smålänning, skaplig på prutande vilket oftast funkar bra.
Jag har en begränsning i mitt klockköpande. Handlar aldrig klockor som kostar över 20k som nya eller begagnade, hur mycket jag än vill ha dem.
Däröver tycker jag de är för dyra för mig.
Bryr mig inte om varumärken och klockors innefaktor.
Jag har samlat klockor i 40 år och har ändå bara 3 livstidskeepers och de är inte märkvärdiga vare sig till namnet eller värdet, men de gör mig glad och ger en tillfredsställelse då jag bär dem.
Häpnar ofta över priser på vissa märken/modeller. Ibland upplever jag att det kan handla om rena investeringsobjekt som förvaras i bankfack och ytterst sällan ser dagens ljus.
Så fungerar inte jag.
De få gånger jag investerat i något så har det varit i skog och guldtackor. Ser dem som pensionsförsäkringar.
När det gäller klockor vill jag ha ur som kittlar mina känslor och som jag kan använda utan oro för brukarspår od.
Vill ha funktionella ur som jag tycker om och kan använda.

Ursäkta om jag slirat ur från trådspåret.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Ingen fara med urspårningen, bra inlägg och förstår precis vad du menar. Själv är jag ute efter en keeper så andrahandsvärdet som jag söker åsikter om är inte intressant ur hänseendet att sälja vidare, utan ur hänseendet att jag är intresserad av att köpa en begagnad och försöker förstå varför en dyrare PO tappar mer än en billigare SMP.
 
Topp